Okserittet
Når: 28. juni
Hvor: Lyngdal sentrum
Hva: Maratonritt
Distanse: 55 km
Man har ikke syklet et ordentlig ritt før man har syklet Okserittet, er det noen som sier.
- Det er en tøff løype med mye stigning (1100 høydemeter, red.anm.). Det er mye opp og ned og passer perfekt for alle som liker å klatre og å kjøre tøffe utforkjøringer. Det starter med 15 km jevn klatring opp Dragedalen i vakker natur. Nesten helt på toppen kommer Oksebakken. Da gjelder det å ha planlagt giringen og trø lett og konsentrert mot toppen. Her er det noe løs grus og veldig bratt! Løypen slynger seg så videre ned til Åptafjorden og Drange, hvor klatringen fortsetter. Drangebakken er jevn og tøff - når du tror du har nådd toppen har du enda litt igjen før du er helt oppe ved Kaldåsknipen (504 m.o.h). Men heretter bærer det for det meste utfor og inn til mål, forteller Elsa Gyland Haugeland som syklet Okserittet i fjor.
Elsa stiller til start på lørdag. Målet er å forbedre tiden fra i fjor, i tillegg til å måle krefter mot treningskompiser.
- I utgangspunktet hadde jeg planlagt NM landevei denne helgen, men jeg prioriterte Okserittet og tar NM landevei master helgen etter i stedet, sier Haugeland som vant sin klasse i 2013.
Hva er ditt beste tips til årets deltakere i Okserittet?
- Lad opp, få overskudd, samarbeid med andre underveis og ha det gøy!
Hallingrittet
Når: 28. juni
Hvor: Gol
Hva: Maratonritt
Distanse: 43 km (20 km for ungdom)
Hallingrittet er den del av Hallingtrippelen (sykkelritt, løp og skirenn) på Gol. Løypen går på sti, traktorvei, kjerrevei, og grusvei.
- Det er en rask løype i flott høyfjellsterreng. Det er mest grusvei, men fine stipartier innimellom. Det gjelder å komme med i en gruppe som jobber godt sammen; da blir opplevelsen enda bedre. Og selv om Hallingrittet ikke er veldig langt, må man for all del ikke glemme å drikke, sier Lars Granberg som syklet Hallingrittet i fjor.
Kanonrittet
Når: 28. juni
Hvor: Stjørdal
Hva: Maratonritt
Distanse: 47 km
- Kanonrittet går på grus i starten og terrenget er flatt de første 15 km. Deretter går det oppover, og feltet sprekker vanligvis opp i bakkene og i terrengpartiene etterpå. Når man er ferdig med terrengbiten, er det ganske lettkjørt inn til mål med mest grus og asfalt. Her er det lurt å finne en gruppe å ligge sammen med. Dette er en løype som passer alle og et bra arrangement, så mange stiller til start, forteller Kristian Tokle fra Orkla CK som syklet Kanonrittet i fjor.
Hva bør man tenke på underveis?
- Vær offensiv i bakken og heng med i terrenget. Det er om å gjøre å komme med i god gruppe inn mot mål.
Hedmarksvidda rundt
Når: 29. juni
Hvor: Budor
Hva: Maratonritt
Distanse: 57 km
Hedmarkvidda rundt arrangeres for femte gang i år. Mari Trønnes fra Ottadalen SK syklet i fjor, og deler sin erfaring:
- Løypen byr på høy fart fra start for traseen starter med en slak nedoverbakke på asfalt ut fra Budor Skistadion før en svinger av på grusvei. Man kommer til et kort terrengparti ganske tidlig, her lønner det seg å være langt fremme for å få en god gruppe å henge med når man kommer ut på grusveiene. Det er noen innslag av terreng underveis, men jeg vil si at dette hovedsakelig var et kupert grusritt. Det er ikke teknisk krevende, men har stipartier alle mestrer, i tillegg til sugende motbakker og fartsfylte utforkjøringer. Det kan være lurt å spare litt krefter til slutten for da skal du opp igjen samme bakken du kjørte ned helt is starten, forteller Mari.
Har du et tips til de som skal sykle for første gang?
- For den jevne mosjonist vil jeg anbefale å spise og drikke jevnt slik at motbakken på slutten ikke blir verre enn den må være.
Sepura XC Skjebergrittet
Når: 29. juni
Hvor: Skjeberg
Hva: Maratonritt
Distanse: 13,5 km lang runde x 4 (for eliten) / x2 (turklasser)
Med 10.000 kroner i premiepotten til vinneren av eliteklassen, håper Skjebergrittet å lokke de aller beste til start. Rytterne sykler runder i en teknisk løype, som både skal utfordre eliten og mosjonisten. Det er satt et tak på 200 deltakere. Thomas Engelsgjerd har testet løypen flere ganger og forteller:
- Løypen er ganske flat, men likevel hard. Det er ingen lange bakker eller veldig tunge terrengpartier, men når 90% av løypen går i terrenget blir det likevel veldig tøft. Nå er det helt tørt i løypen, så den er veldig rask!
Hvordan er terrengpartiene?
- Terrenget er variert og såpass teknisk at jeg tror de fleste vil få noe å bryne seg på underveis. Løypen egner seg likevel for alle, for det er ingen veldig skumle utforkjøringer eller uoverkommelige stipartier. Jeg tror alle får en god tur i løypen!
Hva tror du vil være avgjørende for å sykle bra på søndag?
- Flyt. Man må finne sin egen fart og ikke la seg stresse. Det er lett å kjøre over evne og ryke med en punktering.