HARDT ARBEID: Eddy Knudsen Storsæter fungerer tidvis både som landslagssjef og markedssjef. Mest krevende synes han usikkerheten rundt vår store U23-årgang er.
Lesetid: 5 minutter
Når det norske terrenglandslaget reiser til Nove Mesto i slutten av mai, er det en rekordstor tropp som reiser nedover.
Det er spesielt i de yngre rekker det gror godt. Hele ni utøvere i U23-klassen – sju gutter og to jenter skal i aksjon, i tillegg til fire juniorer.
Uttaket er ikke gjort for eliteklassen ennå, men også her er det en rivende utvikling ledet an av Knut Røhme, Emil Hasund Eid og Mats Tubaas Glende.
Som terrengsykkel.no har satt fokus på tidligere, er det også skjær i sjøen. Blant U23-utøverne er det seks utøvere som reiser ned på forbundets regning. Dette ble først mulig etter at en privat sponsor i 12. time gikk inn og reddet forbundets U23-satsing.
De øvrige utøverne må stå for reise og opphold selv.
Kortversjon:
Norsk terrengsykling opplever sportslig suksess, men økonomiske utfordringer skaper usikkerhet for landslaget og satsingen.
En privat sponsor reddet nylig deler av satsingen, men mange utøvere må fortsatt betale reise og opphold selv.
Landslagssjefen advarer om at uten bedre økonomisk støtte kan Norge risikere å miste talentfulle syklister.
Kortversjonen av saken er laget med hjelp av AI og kontrollsjekket av Terrengsykkels journalist
I perioder fungerer han både som sportslig administrator og markedssjef. Den dårlige økonomien og usikkerheten rundt det sportslige opplegget, har blitt noe man må lære seg å leve med.
Likevel roper Knudsen Storsæter et varsku inn mot perioden som strekker seg mot OL i Los Angeles i 2028.
– Vi er nødt til å finne løsninger på det. Vi kan ikke fortsette med det grunnlaget vi har nå foran den neste perioden mot Los Angeles, ikke minst på grunn av den gruppa vi rår over i U23-klassen. Vi har fått til et OK opplegg i år, men midlene er likevel så små og det er tungt å få til den biten foran hvert år, sier landslagsjefen til Terrengsykkel.
Årgangen han rår over nå inkluderer Sondre Rokke, Sivert Ekroll, Martin Farstadvoll, William Handley, Sigurd Stubberud, Birk Rønnestad, Oda Laforce, Lisa Kristine Jorde, Sjur Holm Grøneng og Mats Koritov.
Knudsen Storsæter drar paralleller bakover i tid, da blant andre Petter Fagerhaug, Erik Hægstad, Knut Røhme og tvillingene Anders og Tobias Halland Johannessen gikk gradene innenfor sporten.
– Den flotte U23-generasjonen vi har trenger backing før de kommer inn på et (proff)-lag. Det hadde vi kontroll på da forbundet hadde en mer oppegående økonomi. Nå har lisensinntektene stupt litt og det er stort sett røde tall overalt. Det kunne i hvert fall ha vært bedre. Før hadde vi det sportslige opplegget spikret for de som befant seg i U23-klassen og holdt WC-nivå i oktober-november. I år har de ikke visst noen ting før februar/mars.
Jobbing i familiens gartneri holdt karrierehjulene i gang. Så ble Tobias Halland Johannessen reddet av Uno-X.
Markedsjobbingen stresser
Fra kreftene bak den norske U23-satsingen WO2 Max (der blant andre Ekroll, Handley og Jorde sykler) har Norges Cykleforbund mottatt en markedsutfordring.
Utfordringen er i teorien enkel: Dersom forbundet klarer å skaffe to sponsorer i størrelsesorden 125 000 kroner, vil Jon Erik Handley og Bernt Enge Larsen i Noplan B AS/WO2 Max matche beløpet opp til 250 000 kroner.
I praksis er dog markedsarbeidet krevende.
– Jeg har vært i kontakt med flere og fått klart nei på den ene. Jeg er litt stressa på det der, men det er et par til som jeg skal ha møte og samtale med de neste to ukene.
– Så nå fungerer du både som landslagssjef og markedssjef?
– Ja, jeg gjør egentlig det, sier Knudsen Storsæter som beskriver situasjonen forbundet befinner seg i som «fortvilende».
– Da vi var nede i Brasil nylig, sammen med noen få andre landslag, så kommer for eksempel Tsjekkia ned med 6-7 rytter og 3 ledere. Mens jeg reiser ned alene og er nødt til å håndtere alt, i tillegg til at utøverne tar ekstra ansvar. Tsjekkerne tror nesten ikke på det, at vi kommer fra «rike Norge», og så er det så dårlig stilt, eksemplifiserer han.
Etter flere år med nedgang i antall medlemmer, har det for alvor snudd for sykkelklubben TVK i Trondheim.
Opplever solid rekkruttering
Innenfor terrengsykling på generell basis er det langt flere grønne piler enn røde. Rekrutteringsmessig er idretten nemlig inne i en boom.
Bare under Rye Bikefestival forrige helg var det over 50 påmeldte i herrenes eliteklasse, og over 450 utøvere i sving totalt.
Terrengsykkel.no har også tidligere skrevet om en meget positiv utvikling på grasrota. SK Rye har rett i underkant av 200 aktive barn i aldersgruppen 7 til 14 år, i tillegg er det rundt 25 utøvere som er 15 år eller eldre.
Skoen trykker likevel i noen viktige utviklingsår. Der man står i fare for å mange gode utviklingsarenaer i Norge, og man samtidig kanskje ikke er klar for å ta sats ut i profflivet.
– Alarmen bør gå på landeveien
Alternativet kan bli at man satser på andre idrettsgrener, eller fokuserer på «mer viktige ting» her i livet.
– Det er en situasjon som er vanskelig både for utøverne og for oss. Foran årets sesong har vi visst veldig lite om det sportslige opplegget, og har ikke kunnet planlegge. Hvis det fortsetter slik de neste to-tre årene, så frykter jeg at vi mister mange talentfulle utøvere som kunne ha blitt til noe bra. Hadde situasjonen vært like ille for noen år tilbake, hadde vi risikert å miste en utøver som Tobias Halland Johannessen, sier landslagssjefen.
– Hvordan var hverdagen som terrengsyklist da Halland Johannessen slo igjennom?
– Jeg tror at om ikke forbundet tilbake i 2016-2017 hadde hatt midler til å backe dem, så er det ikke sikkert at de hadde syklet i dag. De var del av det som i perioder var verdens beste U23-lag. Men i dag opplever vi at det er flere som gir seg på veien mot eliteklassen, fordi det ikke finnes noe opplegg for dem, sier han.
Han håper alarmklokkene etter hvert også vil gå på landeveien, som bevisst følger med i terrenget for å fange opp morgendagens talenter tidlig.
– De (landeveislagene, vår anm.) bør jo kanskje begynne å lure på hvor de skal hente rytterne sine fra etter hvert. Det er vanskelig å arrangere landeveisløp også. Men innenfor terrengsykling ser vi fremdeles at de yngre klassene fylles opp. I dag ser vi at mange av de beste på landeveien har sin bakgrunn fra terrengsykling eller CX. Derfor er det ikke unaturlig å tenke seg at det bør sette inn litt ressurser der og.
En rapport fra Transportøkonomisk Institutt peker på flere positive ringvirkninger av den enorme satsingen på stisykling i Hallingdal. – Det gir håp for framtiden, sier Lars Wraae Jensen i Hallingdal Rides.
En liten glipp. Så et desperat ønske om å rette opp den feilen. Marginene er små i downhill. For Nellie Aabech (16) kunne karrieren fort endt i Whistler.
Oda LaForce fra IF Frøy rasket med seg to førsteplasser fra den første norgescuphelgen i Son.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.