LITEN GIGANT: Emil Lindgren er nordens beste rundbanesyklist og sverger til fulldemperen Giant Anthem i Hafjell.
– De ti sekundene du sparer per runde på en hardtail taper du fort utfor. Du kan nok kjøre 20 sekunder fortere nedover med fulldemper, sier Emil Lindgren om sykkelvalget for rundbaneløypa i Hafjell. Lindgren sykler på en Giant Anthem Advanced med karbonramme, Shimano XTR-gruppe og Schwalbe Racing Ralph 2,25-dekk. Satt opp slangeløst, selvsagt.
Sykkelen for øvrig er satt opp med Pro-komponenter og et oppsiktsvekkende langt 120 mm XCR styreframspring.
Demperne på Lindgrens sykkel kommer fra DT Swiss. Begge kan låses fra én bryter på styret. Som mange andre rittsyklister bruker Emil holker fra ESI og et flatt, bredt styre. Her et Pro XCR Wide på 66 centimeter. Setepinnen er en Tharsis carbon. Hjulene Giants egne P-XCRO 27,5 i karbon og med 25 mm bred felg.
De fleste med et reelt valg har valgt fulldempet sykkeltil den slagete og røffe løypa i Hafjell. Også den regjerende verdensmesteren Nino Schurter har tatt fram fulldemperen til VM-rittet. Schurter sykler vanligvis mest halvdemper, men har på slutten av årets verdenscupsesong også brukt fulldemperen Scott Spark med 27,5-hjul.
FULLDEMPER: Nino Schurter har syklet på fulldemper i det siste. To verdenscupseiere har han tatt i år på Scott Spark.
Schurter har fått en spesiallakkert sykkel til årets VM. Denne er likt satt opp som sykkelen han vant verdenscuprittet i Windham på tidligere i år.
Sykkelen er en Scott Spark med DT-Swiss dempere som begge kan låses fra styret, SRAM XX1-drivverk med 36-tenners krankdrev og spesialsydde Fast Bird Dugast-dekk med 50 millimeter profil på DT-swiss pariser-felger i karbon.
VIKINGEN:Schurters VM-sykkel har fått spesiallakk. Er Rockgarden kings nye klengenavn The Viking?
Bremsene er SRAM XX med 160 mm skiver foran og bak. Komponentene for øvrig er fra Ritchey. Også Schurter bruker et bredt og flatt styre, og har styreframspringet monterte helt nede på lagerbanen til styrelageret.
WINDHAM: Slik så sykkelen ut da Schurter vant verdenscuprittet i Windham i USA. Da med regnbuefarger som markerer hans status som regjerende verdensmester.
Den spanske veteranen Jose Antonio Hermida Ramos mener at han trenger 34-klinge på XX1-kranken i den harde løypa i Hafjell. Han sverger også til halvdemper med 27,5-hjul og er en av få gjenværende med klatrehåndtak på styret.
– Full suspension only in Cape Epic and always barends, it’s a tradition now, sier han.
Sykkelen hans er en relativt standard Merida Big Seven Team. Også Hermida har PRC-styreframspringet montert helt nede på lagerbanen i tillegg til at han har setet godt frempå PRC-setepinnen. Hermida sykket med Maxxis Ikon 2,2 bak og Maxxis Aspen foran, montert slangeløst i stafetten og komer til å bruke akkurat samme oppsett i lørdagens rundbaneritt.
KONSERVATIV: Jose Hermida sverger til halvdemper og barends, fortsatt.
Hermida bruker også ESI-holker, men velger å gire med vridere snarere enn knapper. Han sykler med Rock Shox nye rådyre RS-1-gaffel og sete fra Prologo med god polstring og spesielle gummisylindre som gir godt grep på setet. Bremsene er SRAM XX med 160mm skiver og hjulene er fra Fulcrum. Pedalene er Time.
LAVT: Framspringet så lagt som mulig, samt pekende nedover. Det er lett å se hvorfor Hermida ikke trives på 29er-hjul.
Mange er kanskje glade for å høre at Hermida ikke har tenkt å gi seg ennå. Han satser i hvert fall mot OL i Rio i 2016 og jobber med Merida om å utvikle en fulldemper med 27,5-hjul. Han kunne røpe at han akkurat har signert med Merida for to nye år og gleder seg til VM på tilnærmet hjemmebane i Andorra neste år.
Franske Maxime Marotte kunne strekke hendene i været som vinner av gull på stafetten og også han sykler på en halvdemper. BH er ikke noe stort merke her på berget, men det spanske merket har et sterkt verdenscuplag bestående av flere franske ryttere. Marottes BH (sic) er en karbonsykkel med navnet Ultimate. Den har spesielle rammprofiler med et kraftig bøyd seterør og en kraftig front. Marotte sykler med Shimano XTR, men med kun ett 36 tenners krankdrev på FSA-kranken. Med 40 tenner på største tannhjul bak kan det bli en del brekking på Marotte på lørdag.
TUNGT GIR: Maxime Marotte har feltets tyngste klatregir. Kanskje endrer han det før rittet på lørdag?
BH-laget sykler med gafler fra SR Suntour. Axon-gaffelen har låseknapp på styret og ytterbein i en karbon-magnesium miks. Hjulene er fra franske Mavic, helt nye 2015 Crossmax SLR, skodd med Racer-dekk fra Michelin. Også Marotte velger pedaler fra Time.
Tsjekkiske Jaroslav Kulhavy som vant verdenscuprittet i Hafjell i fjor, sykler som alltid på en Specialized Epic 29 med en ekstrem vinkel på setet. Vi tok en prat med mekaniker Benno Willeit og han kunne fortelle at rittsykkelen er en ganske standard Epic world cup, mens reservesykkelen har noen flere spesielle detaljer.
KLATRESYKKEL: Med setet pekende rett ned og styret rett over forhjulet inntar Kulhavy angrepsstilling.
Noe som ikke er standard på Kulhavys sykkel i Hafjell er lakken. Hvit med rosa prikker er ikke normal kost fra Specialized. Kulhavy sykler også han med SRAM XX1-drivverk, men med en Specialized S-Works krank med et 36-tenners drev. Styreframspringet er fra Specialized og er hele 130 mm langt. Kulhavy sykler med Specializeds egen Fasttrak-dekk i Control-versjon for ekstra beskyttelse mot punkteringer. Hjulene er også de fra Specialized. Bremsene er standard XX og holkene er også på Kulhavys sykkel fra ESI. Gaffelen er en Rock Shox SID med Specialized Brain-innmat.
LANGT: Styreframspringet på Kulhavys Specialized Epic er 130 mm langt.
På reservesykkelen har Kulhavy i tillegg SRAMs nye XX1-Quarq-kraftmåler, samt en Rock Shox RS-1-gaffel med Brain-innmat.
HJERNEN: Kulhavy har en helt ny Rock Shox RS-1 med Brain-innmat på reservesykkelen.
Vår startmann i stafetten, Sondre Kristiansen sykler på en Trek Superfly 100 med XX1-drivverk og Fox Float 32-gaffel med låseknapp på styret. Sondre valgte et 34-tenners krankdrev i Hafjell.
HØYREIST: Sondres Trek Superfly 100 har lang setepinne og langt fremspring.
Alt av deler forvørig på Sondres sykkel er fra Treks datterselskap Bontrager, bortsett fra det 110 mm lange 3T styreframspringet som er montert oppå nærmere 3 centimeter med avstandsringer. Sondre sykler med Bontragers XR2-team-dekk og Bontrager XXX karbonhjul i 29 tommer. En wattmåler fra Stages og en Garmin Edge 1000 computer gir Sondre tall han kan analysere etterpå, mens Shimano XT-pedaler får watten fra beina og over til sykkelen.
KRAFTMÅLER: Venstrearmen på kranken er en X9 aluarm med en Stages-måler påmontert.