/ VM

Planlagte VM-løyper fikk ros av UCI

UCIs utsendte likte det de så da de var på befaring i Hafjell tidligere i mai. Med tanke på en sprintløype i Lillehammer sentrum var de mer usikre, og arrangørene holder flere muligheter åpne.

Sist oppdatert: 22. mai 2013 kl 00.00
FIKK SKRYT: UCIs utsendte likte planene som er lagt for VM-løypene i Hafjell i 2014. Alle foto: Esben Haakenstad
FIKK SKRYT: UCIs utsendte likte planene som er lagt for VM-løypene i Hafjell i 2014. Alle foto: Esben Haakenstad
Lesetid: 4 minutter

Tidligere i mai fikk arrangørene av høstens verdenscup og neste års verdensmesterskap i utfor, rundbane og trial besøk fra UCI. Det var ennå flere meter med snø på toppen av skianlegget i Hafjell, men lenger nede i bakken, der sykkeltraseene skal gå, var det nesten bart.

- Fredag 10. mai hadde vi befaring av årets verdenscupløyper sammen med Simon Burney som er sportskoordinator i UCI. Han var godt fornøyd med både sprint og rundbaneløypen, forteller Thor Nagell som er eventkoordinator for VM i 2014. Helt siden mars har han vært engasjert i en 100% stilling, og han skal jobbe med prosjektet på fulltid i to år.

Verdenscupløypene nesten i boks

I august inntar hele terrengsykkeleliten Hafjell når det skal arrangeres verdenscup i rundbane, sprint og utfor. Sprintløypen for verdenscupen er ennå på planleggingsstadiet, men den skal i utgangspunktet være en forkortet versjon av rundbaneløypen.

- Den kommer til gå opp i utforløypen, før den krysser gjennom skogen og ned mot anlegget igjen. Dermed blir det flere naturlige elementer enn det man kan forvente seg om neste års VM-sprint arrangeres i Lillehammer sentrum, sier Nagell. Han legger til at Snorre Pedersen, som er mesterhjernen bak samtlige traseer i Hafjell, har flere planer også for sprintløypen.

- Snorre er flink til å lage spenning og kommer til å sette sitt preg på løypen. Det er iallfall sikkert.

Skeptisk til sprint i Lillehammer sentrum

Selv om Simon Burney tok seg tid til å se over verdenscupløypene, var det VM neste år som sto i fokus. Sammen med arrangørene ble han enig om løypevalg og traseer. UCIs utsendte likte Snorre Pedersens planer for rundbaneløypen. Kort oppsummert hadde han lite eller ingenting å utsette på hverken utfor- eller rundbaneløypen i Hafjell, selv om snøen lå igjen enkelte steder. Burney var mer skeptisk til arrangørenes planer om å arrangere VM-sprinten i Lillehammer sentrum.

- Vi har ennå ikke avgjort hvor sprinten kommer til å gå i 2014, men vi satser på å få arrangere den i sentrum. Da vil det blir mer publikumsvennlig, enn om vi må flytte den opp på skistadion. Vi har flere muligheter, men noe av det viktigste er å lage show, mener Thor Nagell.

Aller helst vil de at løypen skal gå i Søndre Park, et område like nedenfor sykehuset. Der er det grusveier på kryss og tvers, flere mulige elementer og dropp. Det er likevel usikkert om dette er noe kommunen vil gå god for. Et slikt arrangement vil nemlig tære på gresset i området, noe de lokale politikerne er forholdsvis negative til.

Alternativet er å lage en løype rundt Stortorget. Da vil det bli mer asfalt og færre naturlige elementer i kampen om VM-gull. Lillehammer kommune har god tid på å bestemme seg for om hvorvidt de ofrer litt grønt gress for VM-løypen eller ei. Avgjørelsen vil ikke bli tatt før neste vår.

Vil ha publikum

Trial er også en øvelse på neste års VM-program, men det er heller ikke avgjort om denne konkurransen vil bli arrangert i Lillehammer eller Hafjell. Nagell på sin side er ikke i tvil om at et arrangement i sentrum vil gi mest publikum.

- Tirsdag 14. mai hadde vi besøk av Dani Parramon som er trial-koordinator i UCI for å se på mulige områder for trial konkurransen i Lillehammer, men ingenting er endeling avgjort, slår Nagell fast.

Sponsorjakt

Enn så lenge mener Nagell at de er i rute foran høstens verdenscup, selv om de ennå ikke har fått på plass viktige sponsorer.

- Vi har fått 3,5 millioner i støtte fra det offentlige, men vi regner med at vi fortsatt trenger mellom 6 og 8 millioner kroner fra eksterne sponsorer, sier eventkoordinatoren. Nagell mener mye av sponsormidlene allerede er bundet opp til vinteridrettene, og han legger ikke skjul på at sponsorjakten for øyeblikket er den største utfordringen. En annen utfordring er å engasjere nok frivillige.

- Vi har flere frivillige i år enn det vi hadde på samme tid i fjor, men vi trenger mange flere, sier Nagell som anslår at de kommer til å trenge rundt 300 dagsverk tilsammen under VM neste år. 

 

Vil du være frivilligl, klikk her!

 

Publisert 22. mai 2013 kl 00.00
Sist oppdatert 22. mai 2013 kl 00.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen