Når årets VM i terrengsykkel starter i morgen, skal det deles ut regnbuetrøyer i rundbane for elsykkel for andre gang. Rundbane elsykkel er også første individuelle øvelse i årets verdensmesterskap.
Alan Hatherly fra Sør-Afrika ble tidenes første verdensmester i elsykkelrundbane da han vant elsykkelrittet under VM i terrengsykling i Mount Sainte Anne i fjor. Foto: UCI det aller første elsykkelrittet
Lesetid: 3 minutter
Endelig er det klart for VM i terrengsykling, drøyt tre måneder på overtid på grunn av koronapandemien.
Årets forsinkede verdensmesterskap arrangeres i Leogang i Østerrike fra onsdag 7. oktober til søndag 11. oktober, og i løpet av de fem konkurransedagene skal det deles ut 12 regnbuetrøyer.
På programmet for første konkurransedag er landslagsstafett/lagkonkurranse, samt rundbane elsykkelritt for både menn og kvinner, som er første individuelle øvelse under årets mesterskap. Rittet kjøres etter samme format og i nesten samme løype som det ordinære rundbanerittet.
Elsykkelrittet ble en del av VM i fjor, da UCI delte ut tidenes første regnbuetrøyer i disiplinen. De tilfalt Nathalie Schneiter fra Sveits og Alan Hatherly fra Sør-Afrika, som også tok gull i U23-VM i rundbane i 2018.
Norge stilte ikke med noen deltakere i fjorårets elsykkelritt i VM, som forøvrig ble arrangert i Mount Sainte Anne i Canada.
Slik er løypa Elsykkelrittet kjøres i en løype på 4.3 kilometer med 310 høydemeter per runde. Dette er en modifisert utgave av løypa som skal brukes i de rittene utover i uka. Den ordinære rundbaneløypa er 3.4 kilometer lang og har 200 høydemeter per runde.
Strenge regler for syklene Alle syklene som skal brukes i elsykkelrittet i VM må følge strenge regler. Det er bare elsykler og elsykler med motor fra spesifikke navngitte merker som kan brukes: Bafang, Bosch, Rocky Mountain, Shimano, Specialized, Epowers, BH-Brose, Rotwild-Brose, Giant og Nox-Sachs.
Syklene som skal brukes i mesterskapet kan ha maks 250 kWh motor (nominell effekt 0.25kW), ingen assistanse etter 25 kilometer i timen, og de skal kun gi assistanse når det tråkkes, altså ingen motoreffekt uten tråkk. Dette er de samme reglene som gjelder for elsykler i Norge.
For ryttere med sykler som faller inn under de amerikanske retningslinjene «US Class 1» stiller de ulike motorprodusentene med mekanikere under VM som kan justere syklene slik at de tilfredsstiller VM-reglene, og tilsvarende sette dem tilbake etter mesterskapet.
Det er ikke satt noen restriksjoner på batterikapasitet, men det er ikke lov å bytte batteri underveis. Det er heller ikke lov å bytte sykkel underveis, men rytterne kan motta annen teknisk assistanse underveis etter samme regler som i vanlige rundbaneritt, altså i spesifiserte tekniske soner.
Som med vanlige dopingkontroller vil syklene til vinnerne bli testet etter rittet, og det kan eller vil bli trukket ut tilfeldige ryttere som får sine sykler sjekket for motorkapasitet og tråkkassistanse.
Fem hektiske VM-dager VM i terrengsykling skulle opprinnelig vært arrangert i Albstadt i Tyskland i slutten av juni, men koronapandemien gjorde at mesterskapet ble utsatt på ubestemt tid.
På sensommeren ble det etter hvert avgjort at VM likevel kunne avholdes i starten av oktober, men ble da flyttet til Leogang i Østerrike.
Av smittevernhensyn blir det imidlertid verken åpnings- eller avslutningsseremonier i år, ei heller generell adgang for publikum. Av samme grunn er alle konkurransene også avgrenset til maks 100 deltakere per ritt.
Årets rundbane-VM går uten norske deltakere. Norges Cykleforbund har besluttet å ikke stille i mesterskapet på grunn av koronasituasjon og den generelle smitteutviklingen i Europa.
Etter forrige ukes verdenscuprunder i Nove Mesto i Tsjekkia har fem personer som var tilstede under arrangementene testet positivt for Covid-19. UCI har derfor innført obligatorisk testing i Leogang for alle som var på verdenscupen i Nove Mesto.
FAKTA: UCI VM Terrengsykling 2020
Hva: UCI verdensmesterskap i terrengsykling (rundbane og utfor) Hvor: Epic Bike Park i Leogang, Østerrike Når: 7. til 11. oktober Verdensmestre 2019: Rundbane elsykkel menn: Alan Hatherly (Sør-Afrika) Rundbane elsykkel kvinner: Nathalie Schneiter (Sveits) Rundbane menn junior: Charlie Aldridge (Storbritannia) Rundbane kvinner junior: Jaqueline Schneebeli (Sveits). 3. Helene Marie Fossesholm (Norge) Rundbane menn U23: Vlad Dascalu (Romania), 10. Martin Siggerud (Norge), 44. Anders Halland Johannessen (Norge) Rundbane kvinner U23: Sina Frei (Sveits) Rundbane menn elite: Nino Schurter (Sveits), 21. Erik Hægstad (Norge) Rundbane kvinner elite: Pauline Ferrand Prevot (Frankrike) Utfor kvinner junior: Valentina Höll (Østerrike), 2. Mille Johnset (Norge) Utfor menn junior: Kye A’Hern (Australia) Utfor kvinner elite: Nicole Myriam (Frankrike) Utfor menn elite: Bruni Loic (Frankrike) Program: Onsdag 7. oktober: Rundbane lagkonkurranse/stafett klokka 12:30, elsykkel rundbane menn elite klokka 14:30, elsykkel rundbane kvinner elite klokka 16:15. Torsdag 8. oktober: Rundbane kvinner junior klokka 13:30, rundbane menn junior klokka 15:30 Fredag 9. oktober: Rundbane menn U23 klokka 15:00 Lørdag 10. oktober: Rundbane kvinner U23 klokka 10:00, rundbane kvinner elite klokka 12:15 og rundbane menn elite klokka 14:45 11. oktober: Utfor finale junior menn og kvinner klokka 9:25, utfor finale kvinner elite klokka 12:50 og utfor finale menn elite klokka 14:10. Mer informasjon
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.