Strava dreier seg i stor grad om segmenter. Det å vise fram hvor fort man sykler eller løper på enkelte strekk - såkalte segmenter, eller runder har blitt en av hovedårsakene til at den sosiale treningsportalen har blitt tatt i bruk av så mange. Men hva er en KOM/QOM?
QUEEN OF THE MOUNTAIN: Innimellom deler Strava ut kroner syklister som har syklet et segment. Hvordan får man det og hva betyr det?
Lesetid: 4 minutter
Hvis du er bruker av den digitale treningsapplikasjonen Strava, er sjansen stor for at du har blitt sugd inn i den avhengighetsskapende verdenen av pokaler, PR og KOM / QOM.
Men hva er egentlig en KOM / QOM?
Først må vi forklare kort om segmenter;
Et segment er en forhåndsdefinert strekning lagd av en bruker på Strava. Du trenger ikke ha noen tilknytning til denne brukeren. Hvis noen har lagd et segment i ditt område og gjort det synlig for alle, vil du også kunne se det – enten på økten din hvis du har syklet der, eller når du leter etter nye stier i det respektive området.
Å lage et segment bør derimot kreve litt refleksjon.
Det kan nemlig være både fordeler og ulemper ved å lage et segment.
Andre kommer til å sykle stien – og de kommer til å forsøke å sykle fort.
Hvis du finner en smal flytsti som nesten ingen har syklet, vil et segment raskt kunne endre på det. Utfallet vil mest sannsynlig bli en sti som etter hvert endrer sin karakter som et resultat av «Strava-jag». Mer om dette senere.
Hvis du finner en smal flytsti som nesten ingen har syklet, vil også et segment kunne gi andre den samme gleden som du fikk. Selv om det fins noen irriterende syklister som ikke klarer å holde seg på stien, betyr ikke det at alle er sånn.
Lokalkunnskap vises ikke på Strava
Kanskje du kjenner grunneieren, eller kanskje du har bygd stien selv på din egen eiendom? Et segment på Strava er synlig for alle og sier ingenting om at vedkommende som sykler der har særavtale med grunneier, eller om det er på privat grunn. Det sier heller ingenting om at området er stengt for sykling under hjortejakt, eksempelvis.
Så, tilbake til KOM / QOM. Hva er det egentlig?
Symbolet for KOM / QOM på Strava ser slik ut:
I følge google er forklaringen på de to ulike begrepene følgende:
Litt hyggeligere for damene:
Her kan man altså velge fra øverste hylle, men begrepsforklaringen vi er ute etter er altså KOM – King of the Mountain eller QOM – Queen of the mountain.
Hvis du kommer hjem fra en sykkeltur og har fått den berømte krona, så betyr det altså kort fortalt at du er top of the pop - altså best av alle som har syklet segmentet. Du er raskeste mann/kvinne opp/ned/bortover et segment.
Men før du eventuelt rakker ned på alle de som ikke har like rask tid som deg på Strava – og som samboeren min er rask til å påpeke hver gang jeg stolt forteller om en plassering blant topp 10 eller en krone (for ja – det er stas. Selvfølgelig er det det) .
Raske tider forteller deg at du er rask. Men den sier ingenting om andres ferdigheter. Du vet ingenting om hva de andre som sykler samme segment har gjort – har de punktert? Har de stoppet? Har de stoppet for å plukke blåbær?
Ergo – ikke heng deg for mye opp i tidene.
Nå har også Strava lagt til nye funksjoner, noe som gjør at du kan bli “sjef” på et segment hvis du bare sykler det ofte nok.
Hvis du er en av dem som aldri klarer å ta en KOM / QOM, så ikke bekymre deg. Du kan alltids stikke ut å tegne noe kult med sykkelen din eller bare gjøre det enkelt – ha det fett.
Hvis du er ute å sykler et segment, kan du kanskje se at det noen ganger har etablert seg nye retninger og snarveier, såkalte “strava-linjer” på stien. Disse strava-linjene er som regel et resultat av noen som sykler så fort at de ikke klarer å følge stien, eller enda verre – velger å sykle utenfor stien for å få raskest mulig tid. Og det er vel ikke lov, er det vel?
Disse snarveiene ødelegger stiens karakter og kan i verste fall føre til at det som en gang var en deilig singletrack, nå ligner mer på ditt første strikkeprosjekt med et virrvarr av stier overalt.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.