Lars Harald Blomkvist, som for tida ligger på tredjeplass i årets Stravakarusell, underveis i segmentet PCK Fatbike Ildskog. Foto: Stig R. Nilsen
Lesetid: 4 minutter
I fjor lanserte Stig R. Nilsen, som er leder i Porsanger SK, en gratis sykkelkarusell for fatbike, terrengsykkel og landevei basert på Strava. Med seks ulike segmenter, to på hver av grenene fatbike, terreng og landevei, og ble det fart på Porsanger-rytterne.
Nå er det klart for ny runde.
Favnet bredere enn forventet For noen år siden lå klubben nesten død. Det var lite aktivitet og få arrangementer, og Nilsen grublet over hvordan han kunne få opp entusiasmen. Ideen til Strava-karusellen kom på en lang kjøretur. Da han åpnet segmentene på Strava ble det fart på syklistene. Og det var nettopp det Nilsen ønsket seg.
– Det er viktig å holde et høyt aktivitetsnivå i klubben for de som ønsker det. Vi er en liten plass og en liten klubb, men med denne karusellen kan vi matche oss mot hverandre og andre gode ryttere, siden segmentene er åpne for alle. Det gir oss noe å strekke oss mot, og vi vet hva som kreves når vi kommer ut på ritt andre steder, sier Nilsen.
Karusellen viste seg å favne bredere enn han forventet. Den pirret konkurranseinstinktet hos flere enn de med helårslisens.
Saken fortsetter under
Mathias Mjelde ble tidenes første Prince of Porsanger Segments i fjor høst. Foto: Stig R. Nilsen
Taktikk kan avgjøre Nilsen tror konseptet med at en selv kan velge når og under hvilke forhold en vil sykle trigger en del som ellers ikke ville konkurrert.
– Vi så at særlig på slutten av perioden hvor segmentene lå ute til poengsanking ble det voldsom aktivitet. Da satt folk og studerte værmeldingene, regnet ut når det ville være hardest og raskest føre i løypa og samtidig som sønnavinden ville være på sitt sterkeste, slik at de fikk hjelp av medvinden. Det skapte sekundstrid om bestetida og poengene helt fram til segmentene stengte, sier Nilsen.
Nilsen forklarer at det strategiske elementet gjør at flere har mulighet til å hevde seg.
– Ved å bruke vær og vind til sin fordel, kan også de nest beste vinne her, sier han.
Saken fortsetter under
Fra fatbikesdegmentet "Pain is Temporary." Dette går fra nord til sør. Så hvis det en sjelden gang om vinteren er nordlig vind, kan en få en ekstra god tid. Foto: Stig R. Nilsen
Strategiske seiere Det var nettopp det strategiske som avgjorde sammenlagtseieren i både dame- og herreklassen i fjor.
I herreklassen var det fatbikesegmentene som avgjorde sammenlagtseieren. Lenge var det Tor-Espen Jolma fra Troms som ledet, men han fikk aldri syklet fatbikesegmentene på det raskeste føret. Det gjorde derimot Trond Olsen fra arrangørklubben, som derfor vant sesongen med noen få poeng.
Det samme skjedde på tampen av sesongen, da terrengsykkelsegmentene skulle stenges.
– Det en rytter fra Hammerfest som ledet dameklassen, foran en av våre syklister, så jeg ga vår klubbrytter Anette Haugland Paulsen litt oppdatering på stillingen. Da kom hun på banen og hentet inn de poengene på tampen og vant til slutt dameklassen sammenlagt. Det som er litt moro, er at hun er en som ellers ikke sykler så mye ritt, sier Nilsen.
Saken fortsetter under
Heftig innsats på slutten av fatbikesesongen var avgjørende for sammenlagtseieren til Trond Olsen. Foto: Stig R. Nilsen
Strekker seg gjennom sesongen Alle de seks segmentene i karusellen slippes 1. januar. Fatbikesegmentene stenger 17 mai, eller tidligere om bekker og myrer begynner å gå opp slik at det blir utrygt å ferdes der. Terreng- og landeveisegmentene stenger 30. september. Raskeste registrerte Strava-tid for segmentet gir 10 poeng, nest raskeste 8 poeng og videre nedover. Deltakerne kan sykle segmentene så mange ganger de vil, og raskeste tid teller.
Premieutdeling for karusellen kjøres på klubbens årsfest om høsten. Da kåres vinnerne i fire klasser: King og Queen of Porsanger Strava Segments for ryttere fra og med 25 år, samt Prince og Princess of Porsanger Strava Segments for de til og med 24 år.
Fokus på sikkerhet For å unngå hasardiøs sykling og konflikter med andre brukere, er Nilsen nøye med å velge segmenter som er oversiktlige, ikke utelukkende nedoverbasert, og som ligger mest mulig beskyttet for vind og vær, slik at forholdene blir mest mulig rettferdige.
Dessuten håper han at velvalgte konkurransesegmenter kan bidra til å øke sikkerheten generelt.
– Ved at vi har to trygge segmenter på hver av grenene, så bryr folk seg kanskje ikke så mye om de andre, fordi det er våre segmenter som gir poeng, sier Nilsen.
Segmentet "Opp fra Snuhavna O.F.S." er et motbakkesegment på asfaltvei. Dette kan sykles på fatbike, terrengsykkel eller racer. I tillegg slipper Stig R. Nilsen to nye segmenter i mai: Ett for landevei og ett for terrengsykkel. Foto: Stig R. Nilsen
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.