B.O.B. får fjæring

Til våren lanserer B.O.B. Trailers nyheten mange har ventet på: En Yak etthjulstilhenger med fjæring, som får navnet Ibex.

Sist oppdatert: 25. juli 2002 kl 10.25
Fabrikkens egne tegninger: B.O.B. Ibex lanseres våren 2002, og kan bli det ultimatetilbehøret for deg som må ha med telt og utstyr på sykkeltur i krevende terreng.
Fabrikkens egne tegninger: B.O.B. Ibex lanseres våren 2002, og kan bli det ultimatetilbehøret for deg som må ha med telt og utstyr på sykkeltur i krevende terreng.
Lesetid: 2 minutter

terrengsykkel.no har fått tilgang til de første tegningene av B.O.B.s største nyhet for neste år: B.O.B. Ibex blir den perfekte løsningen for krevende ekspedisjonssykling.

De siste årene har originalen - B.O.B. Yak - fått mange svorne... eh... tilhengere blant verdens mer eventyrlystne terrengsyklister. Muligheten til å pakke med seg over 30 kilo bagasje uten å bruke ryggsekk eller bærevesker har gjort Yak til en suksess.

terrengsykkel.nos Yak har allerede tre års tjeneste bak seg, og har overrasket med sin evne til å henge med i tøft terreng. Nøkkelen er at tilhengerhjulet følger presist i sporet til bakhjulet på sykkelen din.

Bob, bob

Én svakhet har vært tydelig i terrenget: Med noe fart over svært ujevnt underlag blir det lett en del hopp og sprett som kan løfte tilhenger-hjulet ut av sporet etter sykkelens bakhjul. Det merkes som sideveis rykk og napp i sykkelen når tilhengeren etter landing trekkes brått tilbake i rett spor.

Med 2002-nyheten Ibex vil B.O.B. løse dette problemet: En stående støtdemper foran bakhjulet fjærer av bakhjulet gjennom en enkel svingarm. B.O.B. har valgt en stålfjær som dempes av olje, og kan justeres for last mellom 7 og 32 kilo.

Den amerikanske produsenten hevder at fjæringen gjør Ibex vesentlig enklere å trekke med seg enn den gamle Yak-modellen, fordi hengeren vil følge terrenget smidigere og med mindre motstand over kuler og humper.

Økt bakkeklaring

Andre forbedringer på den nye Ibex-hengeren er forsterkningsplater mellom stålrørene på siden av hengeren, og festeskruer for flaskeholdere.

Ibex får også økt bakkeklaring for å gi rom for fjæringsbevegelsene, men B.O.B. har ikke offentliggjort noen nærmere data - heller ikke om vekt og pris.

Yak-modellen veier 5,5 kilo og koster omlag 2.700 kroner i Norge.Ibex blir naturlig nok både tyngre og dyrere når den kommer på markedet i løpet av våren 2002.

Publisert 20. september 2001 kl 00.00
Sist oppdatert 25. juli 2002 kl 10.25

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen