Bier, blomster og aluminiumsrør

Vi sjekker hvordan de norske terrengsyklene blir til

Sist oppdatert: 1. august 2001 kl 00.00
Lesetid: 4 minutter

OK, vi begynner med en klangprøve. Prøv først å si disse firenavnene for deg selv: Trek, Kona, Gary Fisher, Specialized.

Klinger det bra? Får du den gode, forventningsfulle følelsen?

OK, prøv så disse fire: Amok, Gekko, Hard Rocx, Everest.

Nå, klinger det like bra? Nei? Hvorfor ikke? Alle åtte bygger josykler på de samme fabrikkene på den samme asiatiske øystaten. Men deter kanskje ikke poenget? Kanskje vi bare er uvitende snobber?

terrengsykkel.no vil i en intervjuserie snakke med de norskesykkelmakerne om hvem som lager syklene deres, og hvor. Først ute erHard Rocx.

Hard Rocx

Sykkelmerket ble grunnlagt i 1993 under navnet Cambrium. Nå finnerdu Hard Rocx i telefonkatalogen for Asker, noen få kilometer vestaforBogstadvannet og noen tusen mil vestafor Taichung-fylket på Taiwan -der syklene produseres. For akkurat som alle de andre norskesykkelfabrikkene og de aller fleste amerikanske, går Hard Rocx til denandre siden av jordkloden for å få bygget rammer og montert dem sammentil komplette sykler.

Hvordan blir en Hard Rocx til? Vi har spikra vår egengeometri som definerer kjørefølelsen en Hard Rocx skal ha, og dissespesifikasjonene tar vi med oss til produsentene på Taiwan, sier DagJohnsen. Han er blant annet ansvarlig for totaldesignet på HardRocx-syklene, alt fra fargevalg og dekaler til valg av dekk ogdrivverk.

Hvordan har dere kommet fram til denne HardRocx-geometrien? Vi har finpusset og justert på vinkler ogkjørefølelse i åtte år, basert på vår egen smak og input fra folk somkjører og konkurrerer på våre sykler. Vi har også latt oss inspirereav Kona, som vi importerer til Norge - og nå har vi kommet fram til engeometri som gir oss den rette følelsen. Den har vi på nesten alleterrengrammene våre, og den kommer vi til å holde fast ved.

Hvilken produsent er det som lager rammene for dere? Vi harlenge bygget rammene hos et selskap som heter Kinesis, men nå har vibyttet til en konkurrent som heter SunRise. De bygger 600.000 rammer iåret, blant annet for flere amerikanske merker. I år har Trek alenebestilt 100.000 rammer hos SunRise, sier Johnsen åpenbart tilfreds medslektskapet til den amerikanske sykkelkjempen.

SunRise har 120 ansatte på Taiwan, og 400 på sin nye fabrikk iKina. Modellene som ligger under Rock Machine blir produsert i Kina,de dyrere lages på Taiwan. Trek var forøvrig lenge en "Made in theUSA"-forkjemper, men har nå innsett at dollaren krever sitt:Lavtlønnslandet Taiwan gir mange flere rammer forpengene. Trek-rammene opp til og med 6000-modellen kommer i år fraøsten.

Og hvor mange bestiller Hard Rocx? Vi er bittesmå idette markedet, til 2001 produserer vi bare omkring 8.000 syklertotalt. Av toppmodellen Helium lager vi bare 100 hardtails og 15-20fulldempere, sier Johnsen. Toppselgerne til "fabrikken" på ØsteråsShock Machine, Rock Machine og Stone Machine kommer i 1.000eksemplarer pr modell, mens det for eksempel bare lages 200 CambriumSL for 2001.

Hvorfor har dere byttet fabrikk fra i fjor? SunRisekunne bygge rammene med en ny legering i 6061 aluminium, noe som gjørtoppmodellen vår 50 gram lettere og skal gi rammene lengre levetid vedhard bruk. Derfor tok vi med oss tegningene over til dem, og forklartenøyaktig hvordan vi ville ha våre rammer. I fjor opplevde vi også atet par av konkurransekjørerne våre stadig brakk bakgirfestet påHelium-rammene, det skal det nå være slutt på.

Hva med fulldemperne? Utvikler dere dem fra scratch, ellerbestiller dere bare en fiks ferdig versjon fra Sun Rise? Vitar utgangspunkt i modellene som fabrikken der nede tilbyr, menbestemmer oss bare etter testkjøring her hjemme. Før vi bestemte ossfor 2001-modellene bestilte vi opp 3-4 ulike prototyper fortesting. Lorentz Tanner (fagmann hos Oslo Sykkelservice og ildsjel iIF Frøy) kjørte Birken på 3.10 på en av dem, forteller Johnsen.

Når bestemte dere hvem av rammene som skulle bli en HardRocx? 2001-modellene var spikra i august, og da hadde vi ogsåvalgt ut fulldemperen. Men ute i november ombestemte vi oss og tok enannen versjon.

Hva skjedde? Vi kom fram til at bakkeklaringen var forlav. Den versjonen vi nå har valgt, hadde to cm høyere klaring, itillegg fikk vi dem til å heve den ytterligere en cm. Det passer bedrei norsk terreng, mener Johnsen.

Dere har forøvrig lagt de gamle fulldemperne deres påhylla. Fungerte de ikke? De fungerte greit, men hadde absoluttingen apell til seriøse konkurransesyklister. Vi mener at de har mye åhente ved å kjøre fulldempet, og håper at de nye modellene kanoverbevise flere om det.

Hvor ofte besøker dere fabrikken på Taiwan? Vi reiserned et par ganger hvert år, for å forsikre oss om at produksjonenforegår nøyaktig slik vi vil ha den. Det er mye detaljpell. Bare det åinstruere helt nøyaktig hvordan vi vil ha strukket og montert vaiereog strømper tar tid, men det betyr mye for sluttresultatet.

Publisert 1. august 2001 kl 00.00
Sist oppdatert 1. august 2001 kl 00.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen