Focus med giga-hjul

Tyske Focus tar hjulstørrelse-utviklingen til nye høyder med lanseringen av vanvittige Bigbird.

Sist oppdatert: 1. april 2016 kl 11.14
KJEMPEHJUL: Focus tar hjulutviklingen flere hakk videre med dagens lansering av Bigbird 36-tommer.
KJEMPEHJUL: Focus tar hjulutviklingen flere hakk videre med dagens lansering av Bigbird 36-tommer.
Lesetid: 2 minutter

Store hjul og dekk ruller over hindringer lettere. Det har alle som har gått fra 26" til 29er erfart og følt. Focus er bare en av flere produsenter som har tenkt at kanskje enda større hjul vil rulle enda lettere. Men mens andre produsenter har latt det være med tanker og show-modeller har Focus gått rett til produksjon. 

Vi har tidligere teste hjulstørrelser mot hverandre. Du kan lese en test her: 

36-tommeren Bigbird er satt i produksjonen i et mindre antall, men vil bli masseprodusert hvis interessen er stor nok. 

Og skal vi tolke beskrivelsen av sykkelen fra Focus og Focus-syklist Florian Vogel er sykkelen både gjennomtenkt og uhyre gjennomarbeidet. Ikke en eneste detalj har blitt oversett på veien til et unikt produkt. 

GJENNOMTESTET: Verdenscup-syklist Florian Vogel har deltatt i utviklingen av Bigbird.
GJENNOMTESTET: Verdenscup-syklist Florian Vogel har deltatt i utviklingen av Bigbird.

GJENNOMTESTET: Verdenscup-syklist Florian Vogel har deltatt i utviklingen av Bigbird. 

Sykkelen har blitt utviklet i samarbeid med verdenscupstjernen Vogel og han har også gitt sykkelen dens navn. 

Vi kan lese at sykkelen er laget av et helt nytt og unike materiale. Focus kaller det U.L.A og sier at det kommer fra romfartsindustrien. Hver ramme har også blitt behandlet med unik nanoteknologi som gjør at gjørme og møkk ikke kan feste seg på rammerørene. Nanoteknologien er inspirert av fuglefjær som har en unik evne til å motstå møkk og skitt. 

FLAMINGO-GAFFEL: Kraftig dobbeltkrone-gaffel med lavt styrefeste sørger for presis styring.
FLAMINGO-GAFFEL: Kraftig dobbeltkrone-gaffel med lavt styrefeste sørger for presis styring.

Den spesielle Flamingo Doublebarrier-gaffelen har styret montert rett i den øvre delen av gaffelbeina for å sikre at fronten på sykkelen ikke blir for høy.  

Videre oppgir Focus at de gigantiske hjulene som kommer med spesielle Caterpillar-felger og er skodd med Focus Spermwhale og Cheetah-dekk i 2,5-dimensjon. Hjulene er håndbygd i fullmånelys, noe Focus mener skal gi hjulene helt spesielle egenskaper. 

RULLER OVER ALT: Med 36-tommers hjul skal det mye til å stoppe Bigbird.
RULLER OVER ALT: Med 36-tommers hjul skal det mye til å stoppe Bigbird.

RULLER OVER ALT: Med 36-tommers hjul skal det mye til å stoppe Bigbird. 

Focus la i dag tidlig ut 500 sykler for salg. Alle utstyrt med SRAMs XX1-gruppe til en pris av 4999 Euro. Alle syklene er i følge telleren på Focus sine nettsider allerede revet bort. 

Vi kan bare krysse fingrene for at det ikke er bare dem som rakk å snu seg rundt i morgentimene den 1. april som kan nyte godt av denne spennende nyvinningen. Vi i Terrengsykkel har heldigvis sikret oss et eksemplar av Bigbird til test og vil komme tilbake med mer om denne sykkelen utover våren. 

Publisert 1. april 2016 kl 11.14
Sist oppdatert 1. april 2016 kl 11.14

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen