VIL HA SYKKEL: Norske syklister handler varer selv om koronapandemien har gitt litt mer usikre fremtidsutsikter. Foto: Bikeshop
Lesetid: 2 minutter
Koronapandemien får store ringvirkninger, og det gjelder også en allerede hardt rammet sportsbransje.
Mange økonomer spår dårligere tider fremover.
Konkurs i Gresvig og krevende tider for XXL var ikke et godt utgangspunkt før pandemien slo til. Flere leverandører har meldt om at norske forbrukere må forberede seg på dyrere sykler fremover.
Norges største nettbutikk for sykkelutstyr, Bikeshop.no, merker derimot en økning over normalen denne våren. Innkjøpsansvarlig Sverre Andre Muldsvor tror sykling har blitt en aktivitet mange søker til nå.
– Hvordan har koronapandemien påvirket dere?
– Det var en god oppbremsing første to ukene. Jeg vil tro folk var redde, og visste ikke helt om verden kom til å gå under. Men i løpet av påskeuka ble det mer klarhet i situasjonen. Det ble mer allment akseptert at sykling var greit innenfor regler om avstand, likt som med løping og tur i skogen. Da så vi at det tok seg opp. Det er positivt, vi føler vi kan bidra til at folk kan lufte seg litt. Vi har ingen permitteringer, men vi måtte leie inn flere folk til sykkelmontering enn vanlig.
– Hva har det blitt solgt mest av?
– Vi er en ren sykkelbutikk, og dermed en sesongbedrift, og vi merker at salget av sykler har vært mye større enn normalt. Det har gått mange elsykler. Folk har jo blitt frarådet å reise kollektivt, og vi ser at det har gått mye av elsykler for bruk på vei, damesykkel, hybrid. I tillegg merker vi en bra økning på barnesykler. Gravelbikes er også en kategori som stadig er i vekst. Det tror jeg både er fordi prispunktet ikke er så ille, og at det er en kurant mosjonsform nå som treningssenter og andre tilbud er stengt. Ellers merker vi også at det går en del komponenter, våren er gjerne en tid hvor folk setter sykkelen i stand.
– Hva tror du blir utfordringen for norsk sykkelbransje nå fremover?
– Valutaen skaper mye problemer, andre markeder har ikke den linken til oljemarkedet som vi har. Alle vi sykkelleverandører sitter i samme båt. Vi merker utfordring med leveringer av varer. Italia er stengt, Spania har vært stengt, og i stor grad Storbritannia. Dette er land som vi indirekte får varer fra, og dette problemet når jo forbrukernivået til slutt. Det går bedre enn forventet, men det har vært utfordrende.
Bikeshop
Bikeshop.no
Startet i 2006
Nettbutikk for sykkel, med fysisk butikk og lager på Skoppum utenfor Horten
Ca 50-60 ansatte
Hadde driftsinntekter på ca 159 millioner, og resultat før skatt på ca 8,6 millioner i 2018.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.