Bosch har lansert sin nye Performance Line SX-motor, med en oppgitt toppeffekt på 600W og dreiemoment på 55Nm.
Performance Line SX er det letteste på markedet fra det tyske merket, med det som skal være en vekt på 2kg.
I tillegg til ny motor har Bosch også lansert et nytt batteri: CompactTube 400 – som skal være et av det letteste på dette området, med høyest energitetthet. Batteriet skal veie omtrent 2 kg, med en kapasitet på 400Wh.
Bosch sier at motor og batteri skal ha en samlet vekt på 4kg og at dette systemet blir å se på flere terreng, gravel og urbane el-sykler til høsten.
PSST! Interessert i elsykkel for stisykling? Vi har testet seks av årets modeller! (+)
Nytt oppsett
For å oppnå en motorvekt på 2kg og en samlet vekt på 4kg har Bosch konstruert et nytt motorhus laget av magnesium.
Ifølge bikeradar.com er dette oppsettet likt som Fuzua Ride 60 systemet, som skal veie 4,2kg med motor og batteri.
Bosch sier at den følsomme responsen til den nye motoren gir en naturlig kjørefølelse – med mye kraft.
En Sprint-kjøringsmodus er også utviklet med den nye motoren. Dette skal gjøre det mulig å akselerere raskt og å opprettholde hastigheten. Den nye motoren skal ha 50 prosent mindre pedalmotstand enn tidligere Bosch-kraftenheter, som gjør at det fortsatt er enkelt å sykle over fartsgrensen på 25 km/t.
Ifølge Bosch vil sykler med den nye Performance Line SX være tilgjengelig for kjøp fra høsten 2023.
Les også: Fem feil stisyklister gjør