Brynjars drømmesykkel

Brynjar Gulliksen fra Vestby bygde drømmesykkelen da han fikk diagnosen ALS. Valget falt på en lett, men grov fulldemper.

Sist oppdatert: 1. august 2014 kl 13.16
STOLT SYKKELBYGGER: Brynjar Gulliksen har bygd drømmesykkelen, hvor alt er håndplukket ned til den minste detalj.
STOLT SYKKELBYGGER: Brynjar Gulliksen har bygd drømmesykkelen, hvor alt er håndplukket ned til den minste detalj.
Lesetid: 3 minutter

I Terrengsykkel #51 kan du lese om den entusiastiske stisyklisten Brynjar Gulliksen, som bygde drømmesykkelen sin da han fikk diagnosen ALS.

– Hva var tanken bak denne sykkelen?
– Jeg ønsket å bygge en ganske grov sykkel, men holde vekten nede. Fra før hadde jeg en Rocky Mountain Slayer, men med begrenset førlighet ble den alt for tung og uhåndterlig. Samtidig ville jeg ikke ha noen spesialsykkel, jeg skulle bare ha en sykkel som var litt mer tilpasset meg, og det skulle være en Soon-sykkel. Jeg gjorde de nødvendige grepene på Soonsykkelen, og det fungerte.

– Hva er du spesielt fornøyd med?
– XX1-drivverket, og heve/senkepinnen. Med bare en girskifter å forholde seg til, blir det enklere å holde fokus på å tråkke. Heve/senkepinnen gjør det enklere for meg å komme meg av og på sykkelen, og selvfølgelig i utforkjøringene.

 Spesifikasjoner:
Ramme: SoonBike 650b Paragraph 2a med noe Custom design av Brynjar og Atle Stubberud i SoonDesign. Alan Gorman i Soon Design lakkerte sykkelen, og Mats Feragen i Superprint i Vestby har laget dekalene.
Hjulsett: MTB Wide lightning Tubeless Aluminum Disc Rims 27.5”
Dekk: Schwalbe Hans Dampf 2,35"
Drivverk: SRAM XX1
Bremser: Shimano XTR,  KCNC 160 mm skiver
Pedaler: Shimano XTR
Setepinne: Rockshox Reverb
Sete: DDK Carbon
Dempegaffel: Rockshox SID 120mm
Bakdemper: Rockshox Monarch.
Styrelager: Neco
Styre: KCNC 710mm

Styrefremspring: BBB, 60mm.

Vekt: 11,3kg

_IPP8779
_IPP8779

STERKE ORD: – "Fight The Beast" er et motto som bare kom over meg når jeg satt inne hos nevrologene, og fikk diagnosen. Med dette mottoet vil jeg vise et ønske om å kjempe mot sykdommen, men samtidig nyte hver dag så godt det lar seg gjøre.

_IPP8782
_IPP8782

QR: – Det var noen ting jeg ville "ha med" på tur, men jeg syns det ble rotete å skrive det på ramma, så da ble QR-koder løsningen. Øverste kode er viktige datoer for meg og min kone Kjersti Gulliksen Saugen. Midterste kode er en link til en video med ZZ Top, med favorittlåten min La Grange, og nederste kode er navnene på barna mine.

_IPP8792
_IPP8792
annonse

OPPREIST: Brynjar har valgt et kort stem, og en oppreist sittestilling på sykkelen.

_IPP8795
_IPP8795

SENKING: Heve/senkepinne fra Rockshox gjør det enklere for Brynjar å komme seg av og på sykkelen.

_IPP8798
_IPP8798

DOBBEL KONTROLL: Med denne bryteren på styret kan både dempegaffel og bakdemper låses på transportetappene.

_IPP8809
_IPP8809

1XENKELT: 11-delt drivverk fra SRAM gir én mindre bryter på styret.

_IPP8813
_IPP8813

SVART PÅ SVART: Soon Paragraph-rammen er lakkert i svart, med diskrét farge på dekalene.

Publisert 1. august 2014 kl 13.16
Sist oppdatert 1. august 2014 kl 13.16
annonse

Relaterte artikler

annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen