Franske Lapierre har i samarbeid med demperprodusenten Rock Shox utviklet det som ser ut til å være det første, vellykkede oppsettet av elektroniske dempere. Tyske Haibike, og det for nordmenn mer kjente tyske merket Ghost, er også med på prosjektet. De er eid av den samme gruppen som Lapierre, og får også utstyre sine sykler med det nye systemet, kalt E:I.
Dette er elektronisk
Selve hydraulikken og mekanikken i bakdemperen og gaffelen fungerer akkurat som tidligere. Det er bryteren som skifter mellom åpen, lukket eller propedal, den lille blå tappen, som nå er byttet ut med en elektronisk servo. Denne servoen er selvsagt mye raskere, i tillegg til at du ikke trenger å slippe den ene hånden fra styret for å endre innstilling. Og det beste av alt, den reguleres mellom de tre innstillingene helt automatisk, basert på hva den får beskjed om av gaffelen.
Slik fungerer det
Vi gjør oppmerksom på at dette er en meget forenklet forklaring. I det du triller avgårde på sykkelen, vil bakdemperen stå i posisjonen «åpen», med det naturlige utgangssiget. Så fort du begynner å tråkke, vil dette registreres av en kadenssensor. Denne gir beskjed til demperen om å låses. Så langt er alt vel, og når du skal inn i et terrengparti kommer neste smarte trekk.
En sensor montert på gaffelbenet, registrerer kompresjonen, og således størrelsen på ujevnhetene. Er det bare småhumpete og du tråkker, vil demperen åpnes til en «medium» innstilling. Registreres det store slag og tråkking, vil demperen gå til «åpen» for mest mulig flyt. Fra gaffelen møter det første slaget, til bakdemperen reagerer, tar det under et tiendels sekund. Dette er med andre ord lenge før bakhjulet skal treffe det samme området.
Kan justeres
Avhengig av om du er en tung slugger som ønsker et fast oppsett, eller en skikkelig lettvekter som ønsker så mye flyt som mulig, systemet kan justeres i fem trinn. På denne måten er det mulig å få akkurat den sensitiviteten du selv måtte ønske. Dette styres enkelt og intuitivt fra en medfølgende computer, som monteres på stemet.
Ukjent pris, lav vekt
Det er fortsatt uvisst hva herligheten kommer til å koste. Produsentene holder kortene tett til brystet, men det som foreløpig er klart, er at systemet skal være tilgjengelig også på sykler i de rimelige prisklassene. Mange lurer derfor på om prisen kommer til å være forbausende lav. Systemet er oppgitt å ha en vektøkning sammenlignet med vanlige dempere på 350 gram. Dette inkluderer da batteri, computer, ledninger, kadensmåler og alle øvrige sensorer.
Det ryktes om at systemet formelt vil lanseres med priser på årets Eurobike, som går av stabelen i Tyskland i starten av september. Terrengsykkel reiser som vanlig til Eurobike, og vil følge nøye med på hva som skjer med systemet videre.
Vi har foreløpig ikke tilgang på særlig mange bilder av systemet. Pinkbike har dog skrevet en større artikkel, der det er noe bildemateriale tilgjengelig.
Prøvekjørt av Erik Sæter
TVK-rytteren Erik Sæter, fikk anledning til å teste systemet, da Lapierre presenterte produktene. Han forteller følgende om Ghost-modellene han fikk testet:
– Vi fikk hendene på tre E:I-modeller; 120mm-modellen AMR, 150mm-eren AMR Plus og den nye AMR 29 med 100mm bak og 110mm foran. Det første som slår en er robustheten til systemet. Fornuftig plassering av demper og batteri ser ut til å håndtere sølesprut og andre elementer på en god måte. Servomotoren er ryddig integrert med demperen og ting ser ut til å sitte godt fast uten skjøre utstikkende deler. Internt ledningsnett med korte stumper hjelper også på dette. Batteriet vil på AMR og AMR 29 sitte enten ved siden av eller bak flaskeholderen, mens det på Plus-modellen benytter seg av flaskeholderskruene. I denne kategorien er dog drikkesekk nokså vanlig og savnet av flaskeholderen vil for de fleste være minimalt. Testturen var for kort til å få testet dette, men funksjonen generelt ble satt på prøve.Ved hjelp av knapper og display finner man enkelt ønsket innstilling. Lock-posisjonen fungerer bra til transportsykling og gir tilnærmet følelse av å sitte på en hardtail. I full åpen stilling kjennes sykkelen som en vanlig fulldemper, men denne innstillingen vil nok brukes minimalt. Mellomstillingene er nok det som for folk flest, og oss, var mest interessant. Disse var det to av, Medium og Auto, og displayet viste grafisk hvor mye som skulle til for å åpne bakdemperen. I tillegg kan man få minst én posisjon til, og disse kan modifiseres ut fra egne preferanser. Ifølge Ghost var dette nokså intuitivt, men vi følte ikke noe stort behov for å prøve ut fra tiden vi hadde til rådighet. Både Auto og Medium kjentes nokså like i bruk. På fint underlag var syklene faste og tråkkeffektive, både sittende og stående. Så fort du stoppet å trå åpnet demperen seg, kun avslørt av en svak lyd fra servomotoren. Det at demperen er åpen når pedalene holdes i ro gjør blant annet bunnyhopp til en trivelig affære, både på fint og ujevnt underlag. Så fort terrenget blir humpete og snuten peker nedover åpner bakdemperen skikkelig. Dette skjer sømløst, uten klunking og uten behov for å styre med hendler. Vi fikk ikke testet sykkelen nok på flate røffe stier til å få kjent skikkelig på funksjonen der, men inntrykket vi fikk fra klatringene levner liten tvil om at komforten skal være mer enn god nok også her. Oppover viste syklene virkelig potensialet til E:I-systemet. Én ting er plattformen som gjør tråkket fastere, en annen er hvor godt bakenden holdes oppe i bratte klatringer. Det gir følelsen av å kjøre med mindre utgangssig uten at det går utover egenskapene ellers. Horst link-opphenget til Ghost holder seg i utgangspunktet godt oppe i klatringer, men E:I-demperen virket å gjøre et godt oppheng enda bedre.For å oppsummere kan vi si at sykkelen føles anonym, men på en god måte. Du satte deg på, tråkket, og ting bare funket. Det var også veldig behagelig å ikke måtte inngå noe kompromiss mellom komfort og tråkkeffektivitet. Systemet vil nok spesielt skinne i kupert terreng hvor man i utgangspunktet ikke gidder å styre med låsing manuelt, og det vil bli meget interessant å få testet i typisk østlandsterreng.
Se også videoen nedenfor, der en av Rock Shox ingeniører forklarer mer om systemet.