Fox med ny dempegaffel til plussdekk

Fox har valgt å ikke følge RockShox, men heller gå nytt til verks.

Sist oppdatert: 13. mars 2015 kl 07.00
Lesetid: 3 minutter

Om du tilhører dem som får spontan migrene av å høre om nok en ny standard i terrengsyklingens tekniske univers, og synes hjulstørrelsedebatten burde lagt inn årene for lenge siden, vel, du får sette på noe beroligende musikk og tenke på et fint sted før du leser videre. For Fox har bestemt seg for nybrottsarbeid.

Den første gaffelen ut av 2016-serien til Fox - som sedvanlig nok kommer nå i 2015 - er Float 34 27,5+. Fint det, en oppdatering av eksisterende gaffel, tenker du kanskje, men den virkelige nyheten ligger i plusstegnet. 27,5+ er en bonusstørrelse til 27,5-størrelsen. Også kalt B+, for de som fortsatt foretrekker å kalle hjulstørrelsen 650b. Og det er altså til denne hjulstandarden Fox dedikerer 2016-seriens førsteplass. 

2
2

Vel. Helt nytt er det jo strengt tatt ikke. 27,5+ har syntes ved flere anledninger, på flere sykler, og amerikanske WTB har tilbudt hjul i to sesonger allerede. Men først med denne gaffelen ser vi samlet internasjonal oppmerksomhet fra sykkelmedia mot denne litt odde hjulstørrelsen. For å raskt forklare hva dette dreier seg om: Diameteren på felgen er 27,5 tommer, som navnet antyder, men bredden er vesentlig bredere enn normalt, for å få på dekk i størrelse 2.8 og litt oppover. Dette er ikke fullt ut fatbikedimensjon, og gaffelen fra Fox er oppgitt med maks toleranse for dekkbredde på 3,25 tommer. 

Med økt bredde på dekk og felg følger ønske om stivere hjul, og Fox har dermed gitt gaffelen en akselbredde på 15mmx110mm, altså en centimeter bredere enn dagens normale 15mm-akslinger. RockShox bruker samme løsning for å få stivet av oppnedgaffelen sin, RS-1. Flensene på navet blir stående 5mm lenger ut på sidene, og dette skal være nok til at hjulet blir vesentlig strammere og stivere. Bieffekten er at skivebremsen monteres til siden fra hva vi er vant til, og gaffelen vil dermed kun fungere med dedikerte 15x110mm-nav.

Vandring kan velges mellom 110 og 150mm, og selve dempingen foregår med oppdatert innmat, FIT4. Nøyaktig hva det betyr vet vi ikke i skrivende stund, men det vil nok være gjengs for de kommende gaflene for 2016-serien, og mer vil nok følge fra den kanten.

Lurer du kanskje på hva poenget med alt dette er? Diameteren totalt for en 27,5+ felg og tilhørende dekk likner på en 29er, og det økte volumet og bredden skal gi fatbikens fordel, altså grepet, uten den trege styreresponsen som gjerne følger med. Hjulstandarden kan ses som en måte å kappe litt vekt og øke kvikkheten på en fatbike. En kraftig endring av sykkelopplevelsen vil det i alle fall utgjøre.

Så er denne gaffelen noe alle må selge unna for å få tak på? Det får vi nå se på. Hjul- og dekkdimensjonen er neppe for alle. Men at det er starten på noe, står nok klarere, spesielt akselstandarden blir interessant å følge med på. Vil vi se 15x110mm som ny norm på terrengsykler fremover? 

Fox får du gjennom sørlendingene i Cyklon. 

Publisert 13. mars 2015 kl 07.00
Sist oppdatert 13. mars 2015 kl 07.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen