Det var høsten 1998 at franskmannen Gilles Réguillon lanserte komponentmerket Hurrycat med setepinneen G-Control, som i farta kan justeres nedover og bakover for alle som ikke vil stoppe og skru ned setet på vanlig vis. I fjor kom i tillegg dempegaffel-serien Vorace på markedet, med en toppmodell som tilbyr 80 mm vandring og en vekt på beskjedne 1300 gram - to egenskaper som den deler med Rock Shoxs toppmodell SID Race Carbon. Heldigvis koster Vorace Race kun 11.000 norske kroner, tusen kroner under SID'en...
Akkurat nå suser Cyklon-sjef Jarand Sørsdal rundt med landets første Vorace-gaffel på sin Ellsworth Truth. Men det er flere på lager for den som er interessert, den rimeligste modellen koster 5.000 kroner og mangler bare karbon i leggene, titan i leddene og en integrert stem som toppmodellen har.
Hjulet beveges bakover
I motsetning til tradisjonelle dempegafler, er det ingen teleskopiske bein som glir inne i hverandre her. Fjæringen skjer via leddene som holder gaffelbeina festet til styrerøret på sykkelen. Beina som holder hjulet er med andre ord helt stive, og dette skal dermed gi en stivere, mer presis og retningsstabil gaffel.
Der teleskopiske gafler sender hjulet i en rett linje oppover mot styret når det møter motstand i form av en hump, vil parallelogram-gafler som dette føre hjulet bakover og oppover i en kurvet akse. Dette skal gi en riktigere bevegelse enn i en tradisjonell gaffel, hevder produsenten.
Selve demper-enheten på Vorace-gaflene er festet rett foran styrerøret på sykkelen i form av en egen enhet: De dyreste modellene, Vorace Race og Vorace XC Comp, bruker en egenutviklet, Dual Air-basert demper som gir henholdsvis 80 og 100mm vandring - mens den rimeligste, Vorace XC Sport, bruker en Rock Shox SID Dual Air bakdemper for å hente 100mm vandring med en vekt på 1700 gram.
Nye gafler, gammelt prinsipp
Selve prinsippet for disse gaflene er dog ikke nytt: Bob Girvin lanserte for eksempel sine parallelogram-gafler på en del Pro-Flex-sykler i 1992, dempere som ble både hat- og elsk-objekter blant terrengsyklister. Når hjulet beveger seg litt bakover samtidig som det løftes oppover i fjæringsbevegelsen, føler mange at tyngdepunktet til syklisten flyttes ubehagelig framover i og med at akselavstanden minsker litt. Denne følelsen av at sykkelen «trekker forhjulet inn under seg» er det ikke alle som klarer å venne seg til.
Jarand i Cyklon forsikrer på tro og ære at han ikke opplever dette som noe problem med Vorace-gaflene. Disse demperne skal også være utviklet spesielt for å motvirke gyngebevegelser når syklisten står og trår på jevnt underlag. Så sikre er Hurrycat på antibob-egenskapene, at de mener lockout er totalt unødvendig her.
Vil du finne ut om dette stemmer på egen hånd, bør du kontakte Cyklon direkte eller lese mer på www.hurrycat.com.