Luftversjon av 5th Element

Progressive Suspension kommer nå med en luftversjon av sin berømte 5th Element bakdemper. Dermed kan du oppgradere din lette XC-fulldemper med gyngefri fjæring.

Av: Ole
Sist oppdatert: 24. mars 2003 kl 21.24
5th Element Air: Denne gir deg gyngefri fjæring, og med sine 200g sparer den deg for litt vekt i tillegg!
5th Element Air: Denne gir deg gyngefri fjæring, og med sine 200g sparer den deg for litt vekt i tillegg!
Lesetid: 2 minutter

Progressive Suspensions 5th Element-demper har skapt en liten revolusjon når det gjelder freeride- og stisykler. Plutselig kan en sykkel med 180mm vandring tråkkes like lett opp bakkene som din lette XC-sykkel med 80mm vandring. Og hvorfor skal ikke da en lett XC-sykkel kunne gjøres enda bedre med den samme teknologien?

Luft!

Det spørsmålet stilte Progressive Suspension seg også, og de er nå endelig klare med sin XC-utgave, nemlig 5th Element Air. Den blir foreløpig å få i tre forskjellige lengder, 6.5" med 1.5" slaglengde, 7.5" med 2.0", og 7.875" med 2.0". 6,5"-utgaven skal veie under 200g, og er dermed også den letteste demperen du kan sette på sykkelen din.

2nd Element?

5th Element heter akkurat det fordi den har fem ting du kan stille inn. Den nye luftdemperen mangler tre av innstillingene, så navnet er litt misvisende. Det du får i tillegg til lufttrykket i luftfjæren, er returdemping og lufttrykk i IFP'en. Dermed kan du stille inn hvor mye anti-gyng du vil ha, men du kan ikke stille inn dette separat fra anti-bunning.

Du får heller ikke mulighet til å stille inn stabiliteten og high-speed-kompresjonsdempingen. Ingen av disse tingene er egentlig så viktige å kunne stille inn på en sykkel til XC-bruk, så du går egentlig ikke glipp av noe. Trenger du mer anti-bunning, men ikke vil ha mer anti-gyng, kan du jo bare pumpe mer luft i fjæra, slik man gjør det på alle andre dempere.

Kuleledd

5th Element Air bruker festepunkter med kuleform, slik at evt. fleks i ramma ikke skal slite så på festepunktene og selve demperen. Det gir også mindre stiction i ekstreme situasjoner. Foreløpig har slike kulefester vist seg å ikke holde så bra som vanlige fester (som jo allerede er latterlig dårlige), så det gjenstår å se om dette egentlig er noen fordel.

Demperen bruker lavere trykk enn andre dempere, noe som gir mindre stiction og lengre levetid på pakningene.

Publisert 21. mars 2003 kl 00.00
Sist oppdatert 24. mars 2003 kl 21.24

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen