Manitou Black i Norge

Etter mye venting er endelig de mye omtalte Manitou Black gaflenekommet hit til berget. Mange finesser og drøye priser kan nevnes somnoen av stikkordene. Vi gir deg oversikten.

Sist oppdatert: 2. april 2002 kl 20.17
Comp
Comp
Lesetid: 4 minutter

Som kankskje mange har fått med seg lanserer Manitou i år en rekke nyedempegafler. Gaflene finnes i flere modeller, med andre ord; noe somskulle passe for enver smak.

Black gaflene er ment å erstatte alle x-vert gafflene, som før harvært Manitous freeride serie, samt noen av SX-modellene.

Hva er nytt?

Det første en legger merke til er det nye "Reverse Arch Technology"designet. Det vil si at bremsebroen er flyttet til baksiden avgaffelen. Noe i stil med det Pace har gjort med sine gaffler i enårrekke. Meningen er at gaffelen skal bli stivere. Manitou mener dettegjør gafflene 23% stivere. Om det er så, det er det opptil ingeniøreneå bestemme.

Den andre hovednyheten er "Rapid Travel Adjustment". Det vil si at manenkelt ved vridning av et "hjul" på bunn av gaffelen kan justerevandringen.

De tidligere problemene Manitou har hatt med varierende funksjon skalnå være borte. Før har man kunnet være virkelig uheldig og fått engaffel som var "seig" og treg. Nå har Manitou forandret litt pådemperinnmaten slik at problemet skal være løst.

Alle gafflene kommer i såkalt "no boss option". Det vil si at man kanvelge om man kun vil ha skivebremsfest eller i tillegg felgbremsfeste.

TPC enkelt forklart

TPC står for Twin Piston Chamber. Det vil si at det er 2 stempler innei gaffelen som virker uavhengige av hverandre. Det øvre stempeletstyrer kompresjonen, mens det nedre styrer returen.

TPC+ er en forbedret og noe dyrere utgave av TPC. I pluss systemet erdet 2 stempler for kompresjonsdemping og en for returdemping. Meningener at gaffelen skal ha en superaktiv funksjon, men samtidig forhindresåkalt "brake-dive" og bånning av gaffelen. "Brake Dive" er kompresjonav gaffel ved bremsing, noe som gjør demperegenskapene til gaffelen noedårligere.

Manitous luft/fjær system

Alle Manitous luftgafler kommer med dette systemet. En fjær kontollerergaffelen i starten av vandringen, mens et luftkammer tar gradvis overetterhvert som en kommer lenger ned. På denne måten gjør mManitou detunødvendig med et negativt luftkammer. Det vil si et luftkammer somforhindrer at gaffelen "står i tåppen" når den ikke brukes, og dermedvirker hard å få igang.

Spesifikasjoner og priser

Black Comp:

 Dette er basic gaffelen i Black serien. Denne kan reguleres mellom8 og 10 cm. vandring, noe som gjør den pasende til rundbanebruk. Styrerøret er av stål, og gaffelen kommer med et nytt Fluid Flowdempesystem. Systemet kommer med såkalt "blow-off" ventil, somforhindrer at gaffelen låser seg ved særskilt harde og raskekompresjoner. Fjæringsmediumet er stålfjær og returdempingen kanjusteres utvendig. Kommer kun i hvit. Vekt:1907g Pris: 5699,-

Black Elite 80-100:

 Black Elite 80-100 er som navnet tilsier justerbar mellom 80 og100 mm. Den har styrerør i aluminium. Gaffelen har stålfjær, og retur- og kompresjonsdemping kan justeres utvendig. Altså en ganske likgaffel som Comp modellen, men noe med mer justering samt noe letterevekt. Kommer i sølv. Vekt: 1861g. Pris: 5999,-

Black Elite 100-120:

 Dette er modellen for deg med fulldemper og som stort sett holderdeg på stier. Her finnes alt av innstillinger. Preload, retur ogkompresjonshastighet. Dette er nok en nok en modell som kommer til åbli spesifisert på endel dyre fulldempere, men også på mer ekstremehard-tails. Kommer i "Candy Chrome" eller rød. Vekt:1907. Pris: 5999,-

Black Elite Air:

 Dette er cross-country gaffelen i Black-linja, da den harluft/fjær som fjæringsmedium samt Quick Range dempesystem. Her har manjusterbar preload, kompresjon og retur. Den er ikke like lett som denletteste Rock Shox SID gaffelen, men trolig mye stivere. 80mmvandring. Kommer i "sukkertøy blå" :-) Vekt:1453g. Pris: 8399,-

Black Super Air:

 Dette er flaggskipet i Black-familien. Den kan reguleres mellom100 og 120mm vandring. Dette gjøres ved bytte av fjærsett, noe somfølger med gaffelen. Det vil si at du må inn i gaffelen for å forandrevandringen. Stramhet av fjæren kan justeres via en luftventil(dempesystemet er en blanding av fjær og luft som i alle Manitou luftgafler), og returdemping kan gjøres utvendig. I tilegg har gaffelenlock-out funksjon som gjør at du kan låse gaffelen om du vil. Dennekommer i svart eller rød. Vekt: 1752g. Pris: 8599,-

Mars Diva:

 Denne gaffelen tilhører ikke Black-serien, men er en viktig nyhet.

 Dette er hovedsaklig en Manitou Mars gaffel som er tilpassetjenter. Det vil si at den kommer med en noe mykere fjær samt atreturdempingen er forandre og tilpasset kvinners noe lettervekt. Fjæringsmediumet er fjær/luft, og returdempingen kan justeresutvendig. Vandringen på gaffelen er 80mm og kan ikke justeres. Fargener Hvit. Vekt: 1362g. Pris: ikke oppgitt, men trolig rundt 5500,- settut ifra pris på resten av Mars linja.

Test

 For Norges første test av en Manitou Black, se her.

Publisert 6. oktober 2001 kl 00.00
Sist oppdatert 2. april 2002 kl 20.17

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen