Manitou Minute; Begynnelsen på slutten på lock out

Manitous nye gaffelserie for 04 viser at Manitou ønsker å ta føringen i krigen om å lage de beste dempegaflene. Som første produsent leverer de tre gafler med 5th Elementh innmat.

Sist oppdatert: 5. mai 2003 kl 21.15
Slik ser den ut i virkligheten; En krysning mellom Black og Sherman.
Slik ser den ut i virkligheten; En krysning mellom Black og Sherman.
Lesetid: 2 minutter

Manitou Minute

Så lanserer altså Manitou det vi har ventet på helt siden Curnutt og Progressive Suspension dukket opp med sine revolusjonerende bakdempere for et drøyt år siden. Serien heter Minute og innmaten baserer seg på "5th Elementh teknologien".

Manitou lisensierer denne teknologien fra Curnutt, og kaller den for SPV; Stable Platform Valving.

Ta vel imot Minute 1, 2 og 3

Minute vil være en gaffelserie bestående av tre ulike modeller. Minute 1, 2 og 3. Karakteristisk for alle er at de er såkalte "endurogafler". , og har derfor mer vandring enn xc-folket vil ha, men ikke på langt nær så mye som utformenneskene vil ha.

Minute 2 er en luftfjæret gaffel med justerbar vandring på enten 100 eller 130mm. Justering gjøres ved å bytte om på noen avstandsskiver inne i gaffelen. Litt tungvint, men har du funnet hva som funker på din sykkel så er det ikke sikkert behovet for å justere stadig vekk er tilstede

Minute 1 og 3 har begge stålfjær som fjæringsmedium. På disse kan en utvendig justere vandringen hvor du vil mellom 100 og 130mm. Men i motsetning til Black-gaflenes noe begrensede vandringsjustering vil disse to gaflene ha et system noe a'la Rock Shox U-turn system. Dermed får en et system som gjør at det skal like mye krefter til for å bunne demperen uansett hvor mye vandring en velger å kjøre med

Slutten på lock out?

Det geniale med Manitous SPV system er at man kan ha en sykkel med mye vandring som ikke vil gynge nevneverdig ved tråkking. Og i og med at det er nettop dette man til nå har kurert med lock-out, tror undertegnede at gafler med lock-out på sikt vil måtte vike plass for gafler med pedalplatform teknologien.

Publisert 5. mai 2003 kl 00.00
Sist oppdatert 5. mai 2003 kl 21.15

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen