Ny, justerbar Brain-demper

Specialized Epic med bakdemper med Brain-teknologi skulle ta XC-folket med storm. Når kommer Specialized med Brain-demper også på Enduro-serien, og åpner for ettermontering av Brain på de fleste sykler.

Av: Ole
Sist oppdatert: 5. august 2003 kl 14.02
Enduro 2004:Ny Enduro med vanlig rammedesign og demperplassering, og separat Brain-modul ved bakhjulet.
Enduro 2004:Ny Enduro med vanlig rammedesign og demperplassering, og separat Brain-modul ved bakhjulet.
Lesetid: 2 minutter

Da Specialized kom med sine Brain-utstyrte Epic-modeller i fjor, kunne vi styre vår begeistring. I 2004 kommer også Enduro-syklene med Brain, men med to viktige oppgraderinger i forhold til Epic.

Separat

Den nye Brain-demperen (Brain Plus?) har ikke lenger Brain-modulen integrert i selve demperen, men den sitter montert via en lang hydraulikk-slange. Dermed kan demperen sitte der hvor den helst bør sitte, og selve Brain-modulen kan sitte der den bør, rett ved baknavet. Da får man mindre fjærende vekt på bakhjulet, og en bakdemper som ikke får fullt så mye møkk på seg som på Epic. Og ikke minst kan man fortsette å bruke de velutviklede Enduro-rammene istedenfor å lage en helt nye modell.

Lyst på?

Løsningen med separat Brain-modul gjør det teoretisk mulig å montere Brain-demper på alle fulldempede. Alt som trengs i tillegg til selve demperen med Brain-modul, er et sted å feste Brain-modulen ved baknavet. Kanskje noen småfirmaer lager en liten festebrakett via skivebremsefestet, og vips har du Brain-funksjon.

Justering

Den virkelig store nyheten til 2004-utgaven av Brain, er at den kan justeres. Ved å skyve på en liten spak velger du selv hvor store humpene må være for å at demperen skal åpne seg. Dermed kan du (forhåpentligvis) gjøre den så følsom at selv den minste ujevnhet er nok til at den åpner seg. Da får du en sykkel som er låst på asfalt, jevn grus og jevn skogsbunn, men er aktiv så fort det er den minste vertikale bevegelse i bakhjulet.

Somewhere over the rainbow

Vi savner fremdels en spak for å skru av og på hele Brain-funksjonen, slik at sykkelen forblir en fulldempet hele tiden. Da slipper man den irriterende splittede personligheten i skogen. Og hadde vi fått bestemme, hadde vi også laget en justering for hvor mye låsing Brain'en skal lage. Siden Horst-link-patentet i utgangpunktet er så effektivt som det er, ser vi for oss at det hadde vært fint med en demper som bare ble litt tregere istedenfor å bli helt låst. Kanskje 2005 blir året vi får det som vi vil? Uansett, vi gleder oss til å få prøve den nye Enduroen, det kan faktisk hende den blir en veldig bra stisykkel selv uten våre ønsker.

Publisert 5. august 2003 kl 00.00
Sist oppdatert 5. august 2003 kl 14.02

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen