Rock Shox lanserte 20mm-løsningen Maxle på Pike-serien, med spak for kjappe hjulbytter uten bruk av verktøy for å løsne strammingen. Når Rock Shox nå spanderer samme patent på Reba, har de slanket den med 40 prosent (rundt 50 gram) og kalt den Maxle Lite.
Med en lettere hendel og mindre gods i selve akslingen skal 20mm nå ut til det brede lag av stisyklister - der et stort flertall fortsatt bruker 9mm hurtigkobling.
Men hvem trenger 20mm? Fordelen med 20mm-løsningen er at kontakten mellom nav/hjul og gaffel blir mer stabil og motstår vridningskrefter bedre. Dette er merkbart når hjulet kjøres hardt i svingene eller slår inn i hindringer, og gir en tryggere og mer kontant styrefølelse.
Jo tyngre du er og jo hardere du kjører, jo mer merkbar er forskjellen. Til nå har 20mm vært forbeholdt grovere utstyr, men det er ingen tvil om hvor utviklingen beveger seg:
Fox og Shimano har nettopp lansert sin 15mm E-Thru-akselstandard som skal brukes på lettere gafler i 32-serien, og både DT Swiss og Manitou har nå 20mm på lette stigafler gafler ned mot halvannenkilos-merket.
Shimano har også nylig lansert 20mm-nav i både XTR, XT og SLX-gruppene. Dermed er det på høy tid at Rock Shox svarer.
Det opplyses forøvrig fra moderselskapet SRAM at Rock Shox ikke har planer om å hive seg på E-Thru-standarden som Fox har fått med seg Shimano på. Ifølge ryktebørsen skal den nye Rebaen med Maxle Lite først lanseres i 29er-versjon, men alt tyder på at hele Reba-linja oppdateres.
Reba 2009-gaflene skal også varte opp med flere endringer, som blir offentliggjort på utstyrsmessa rundt Sea Otter Classic-rittene i California 17.-20. april.