Rock Shox 2006

Rock Shox jobber hardt for å gjenvinne tronen i sykkelfjærings-kongeriket. Neste år leverer de tre helt nye gafler og 130 mm vandring i alle prisklasser.

Sist oppdatert: 19. april 2005 kl 10.56
Velvel: Pene er de ikke, men Rock Shoxs 2006-gafler får sannsynligvis jobben gjort. Foto: pinkbike.com
Velvel: Pene er de ikke, men Rock Shoxs 2006-gafler får sannsynligvis jobben gjort. Foto: pinkbike.com
Lesetid: 3 minutter

Rock Shox SID, Reba, Judy og Boxxer fortsetter i sortimentet, Duke og Pilot forsvinner – og det er bare å venne seg til navnene Tora, Recon og Revelation. Foreløpig er bare de tre sistnevnte pluss Pike og Judy presentert i 2006-versjoner, selv om ryktene går om en superlett Black Box-Reba med karbonkrone og –styrerør a la SID World Cup...

Vi rekker ikke levere mer enn en kjapp briefing nå, men her er uansett de kalde fakta om hvilke nylanseringer Rock Shox har i ermet for 2006:

Rock Shox Tora

Denne serien erstatter Pilot-gaflene, og kommer med justerbar vandring mellom 80 og 125 mm. Tora er bygget med 32mm innerbein for realt bruk, og er ingen lettvekter. Her får du to modeller fjærer med luft, to med stålfjær - og vekta havner på solide 2,0 til 2,2 kilo.

To av modellene - Tora 318 Solo (luft) og Tora 318 U-Turn (stålfjær) - leveres med Motion Control-dempesystemet, som er uforandret fra Reba og Pike i år. Bortsett fra ett punkt: Floodgate-settingen er ikke justerbar, men er satt opp en gang for alle på fabrikken.

Rock Shox Recon

Erstatter Duke, og byr på samme vandring, samme krone og samme ytterbein som Tora-serien - mens resten har vært på slankekur: Vekta på Recon-serien svinger fra 1,75 til 2,05 kilo for fire ulike versjoner med luft og stålfjær-alternativer. Vandringen spenner fra 80 til 135mm. Der Tora har innerbein i stål, bruker Recon 7000 aluminium for å spare vekt, og gaffelen leveres både med og uten bremseboss for v-brems.

Rock Shox Revelation

Dette blir en ekstra hardbarket versjon av Reba, selvsagt med muliheter for de 130 millimetrene med vandring som de fleste Reba-kjøperne egentlig ønsket seg. Men det betyr også at vekta for den letteste modellen ikke stopper før 1,69 kilo. Det er ytterbeina, krona og foringene som er forsterket og sørger for at den tyngste Revelation-modellen havner på 1,8 kilo.

Alle modellene er luftbasert, enten med All Travel (vandringen justeres via intern omstokking) eller med U-Turn (utvendig justering i en fei). All Travel-modellene kan velge mellom 115 og 130mm, mens U-Turn strekker seg fra anvendelige 100mm til 130mm. Samtlige modeller har justerbar Floodgate, altså av hvor stramt du vil ha plattform-systemet til å føles. Små justeringer i U-Turn Air og Dual Air-systemene skal ifølge propagandaen bidra til en mer lineær, stålfjær-aktig følelse gjennom vandringen.

For å skille de ulike versjonene av hver modell fra hverandre, har Rock Shox tatt i bruk tall i stedet for de vanlige SL, Race eller Team-betegnelsene. Nå er det endelser som eksempelvis «454», «426» og «409» som skal sørge for system i modellrekkene.

Rock Shox Pike og Judy

Pike får fortsette i programmet nesten uendret, nå med justeringsratt i aluminium, og lengre vandring (140mm) i både Dual Air-versjon og en Air U-Turn-versjon.

Den trofaste Judy-serien (10 år i år) beholder ytterskallet sitt, men jekkes opp til hele 125mm vandring med lockout og ekstern kontroll på styret.

Dette betyr at Rock Shox går inn i 2006 med den bredeste menyen noensinne – med både Judy, Tora, Recon, Reba, SID, Revelation, Pike og Boxxer-modeller i flere versjoner. Det hele selvsagt besørget av frisk og innsatsvillig SRAM-kapital.

Publisert 18. april 2005 kl 00.00
Sist oppdatert 19. april 2005 kl 10.56

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen