Rock Shox viser helt nye gafler for 2005

SRAMs oppkjøp av Rock Shox gjorde at det ikke ble tid til å utvikle egne 2004-modeller, de var kun 2003-modeller med ny farge. Men så ble vi ertet med The Red Pill.

Av: Ole
Sist oppdatert: 5. mars 2004 kl 11.21
Is there anybody out there? Eurobike 2003 var ikke akkurat en travel begivenhet for Rock Shox.Bilde: Cyclingnews.com
Is there anybody out there? Eurobike 2003 var ikke akkurat en travel begivenhet for Rock Shox.Bilde: Cyclingnews.com
Lesetid: 4 minutter

Etter at Rock Shox ble kjøpt opp av SRAM, ble firmaet plutselig veldig opptatt med omstilling, flytting av produksjonen til Taiwan etc, og 2004-modellene var skuffende. De var ingenting annet enn 2003-modeller med redesignet utseende. Og interessen på Eurobike-messen bar også preg av dette, det var knapt en besøkende å se. Men så dukket plutselig The Red Pill opp, og folk begynte å lure på hva som var på gang...

Såtid

Rock Shox hadde sådd kildekoden på The Red Pill med små ryktefrø som raskt vokste seg til store. Bl.a. kunne man finne ord som hintet om 10" vandring, elektronisk styrt demping, full-karbonkonstruksjon, "smylox" smøring, "motion control damping" og "regenerative motion". Og vi tenkte: "regeneretiv hvaffornoe?".

Sinna asiat

Nå har mannen bak Angry Asian vært på en pressedemo med Rock Shox i Arizona, og har funnet ut at hypen er mye hype og noe nytt.

Peanut Butter & Jelly

Rock Shox lanserer to nye gafler, men Angry Asian fikk ikke lov til å røpe navnene. Dermed gav han de kjælenavnene "Peanut Butter" og "Jelly". "Peanut Butter" havner midt mellomdagens Duke og Psylo, "Jelly" tar over for Psylo-serien, og begge gaflene vil fåes i flere versjoner ala dagens Race, Team etc.

Det er et helt nytt chassis som brukes i PB & J. De får 32mm innerrør, kaldsmidd krone med integrert kabelstopp for remote-lockout'en, ytterbein av magnesium med gaffelbro ala Fox, og egne tapper til å feste strips for bremseslange!! Avskraperne er de samme som brukes på Boxxer-gaflene, og det er foreløpig ikke vist noen gafler med feste for felgbremser.

Peanøttsmør

"Peanut Butter" får vanlige dropouts, og har luftfjæring. Noen av modellene blir utstyrt med en helt ny U-Turn Air som gir 85-115mm, og fungerer noe à la Fox Talas. Hovedforskjellen er at Rock Shox bruker sin patenterte Dual Air, som er overlegen den gammeldagse stål-negativfjæren til Talas'en. I tillegg er det mulig for brukeren å gjøre vedlikehold på systemet, noe Fox ikke tillater på sine gafler.

Gelè

"Jelly" får stålfjær, denne gangen med den vanlige U-Turn. Vandringen blir justerbar fra 95-140mm, og ytterbeina har den enkleste 20mm-løsningen til dags dato. Akslingen er gjenget i den ene enden, og en hurtigkopling i den andre enden utvider akslingen slik at den låser seg. Dermed tar det bare et par sekunder å fjerne eller sette på plass akslingen.

Kaloribomber?

Vekten på PB blir 1.6-1.7kg, mens J kommer til å ende på 2.15-2.25kg. Tyngre enn dagens modeller, men også kraftigere og stivere og med mere vandring.

Motion Control Damper

Motion Control Damper er den nye kompresjonsdemperen til Rock Shox, hvor du kan justere både low-speed og high-speed kompresjonsdemping uavhengige av hverandre. Lowspeed-dempingen justeres via en remote lockout på styret, og går fra full åpen til helt låst. Når den er låst, kan du sette high-speed dempingen så løst at det skal veldig lite til før den åpner, og vips har du fått en slags pedal platform. Eller du kan stille low-speed helt åpen og få en gaffel som reagerer på de minste ujevnhetene, samtidig som du med high-speed kan stille den så den ikke går i bunnen altfor lett. Eller noe midt i mellom, valget er ditt. Selv om du får en slags pedal platform, er ikke kompresjonsdempingen progressiv slik som den er med 5th Element/Manitou SPV. Det betyr at du ikke får fordelen av en gaffel som spiser folkevogner bare det går fort nok.

Hype?

Så hvor ble det av alle de fancy tingene man trodde skulle komme? Tja, si det. Vårt intrykk er at Rock Shox har plukket litt her og der fra de andre produsentene, og satt det sammen til en pakke som ser ut til å kunne bli veldig bra. De siste par årene har jo kvaliteten på Rock Shox ikke vært spesielt god (dårlig lakk, simpel oljedemper, knirk mellom krone og innerbein, klunking etc.) og det blir spennende å se om disse problemene har blitt løst med både en helt ny gaffelserie og nye eiere. Og ikke minst blir det spennede å se hva som skjer på XC- og DH-fronten. Kanskje RS har mer i ermet enn de foreløpig har villet ut med?

Publisert 4. mars 2004 kl 00.00
Sist oppdatert 5. mars 2004 kl 11.21

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen