Spennende nyheter fra Marzocchi

De italienske gaffelprodusentene hos Marzocchi har ønske om å sette kraftigere spor etter seg, bokstavelig talt. Nå kommer de nemlig med en serie med grove dekk. I tillegg lager de også bakdempere, som nok på sikt vil være å få kjøpt løst.

Av: gauter
Sist oppdatert: 16. november 2004 kl 10.24
Slik ser de nye Marzocchi-dekka ut, med stor Marzocchi Bomber-logo på sideveggene. Produsent er finske Nokian.
Slik ser de nye Marzocchi-dekka ut, med stor Marzocchi Bomber-logo på sideveggene. Produsent er finske Nokian.
Lesetid: 3 minutter

Marzocchi utvider

Den velkjente gaffelprodusenten Marzocchi trenger neppe noen nærmere presentasjon, da de allerede har vært toneangivende i utviklinga av terrengsyklinga i et tiår. Nå nøyer de seg ikke lenger med å produsere gafler. Heretter vil de også levere dekk til hardtkjørende syklister, i tillegg til at det fra og med 2005 vil dukke opp Marzocchi bakdempere på sykler.

Setter spor etter seg

Det er to typer dekk som er i produksjon for 2005: Bomber FR/DH og Bomber All Mountain ("AM"). Førstnevnte kommer i 2,6-bredde (68,8 mm bredt), mens AM-dekket leveres i 2,3 (67,3 mm bredt). Begge dekka kommer i to forskjellige utførelser, hvor gummiblandinga utgjør forskjellen. Dual Compound-varianten vil ha en myk 55-durometergummi i overflata av knastene, mens det under dette vil være en hardere gummi med durometer-verdi på 61. Den myke overflata skal gi sikkert grep på glatt underlag, mens en hardere base skal sørge for lang holdbarhet. DC-utgaven vil ha en tett vev med 32 tpi-casing (tpi = "threads per inch"), som vil øke punkteringssikkerheten. En enklere utgave av FR/DH og AM-dekka vil komme uten den myke gummien i knastene og ha en mindre tett vev, nærmere bestemt 22 tpi, og har underbetegnelsen "Gum Wall". Felles for alle dekka er at de har et kantbånd mot felgen av karbonholdig silika.

Bruksområdene framgår av navna på de to hovedtypene, hvor det relativt tunge FR/DH er sikta inn på virkelig grov kjøring og utforsykling, mens det litt lettere AM-dekket er ment brukt som et stort, voluminøst og allsidig dekk, som fint kan brukes til generell stisykling. Den karakteristiske Marzocchi-"M"'en vil danne formen på alle de skarpkanta knastene, både ut mot sidene og i rullebanen. Dette gjør at dekka kan snus etter litt bruk, da de ikke har noen bestemt rulleretning. Dual Compound-utgavene er litt tyngre enn Gum Wall-dekka. AM vil veie ca 1080/1150g, mens FR/DH skal få vektnåla til å stoppe på 200g mer, altså avhengig av hvilken gummiblanding man velger. Kraftige sidevegger er avgjørende for vekta, og Marzocchi har hatt fokus på å øke punkteringssikkerheten framfor lav vekt. Det er de finske gummiguruene hos Nokian som står for produksjonen av dekka. Med deres erfaring fra dekkmakervirksomhet, skal den biten være i trygge hender.

Marzocchi-ansvarlige Robert Schistad hos den norske importøren Sportpartner i Bergen kan melde om at prisene vil bli hyggelig lave i norske butikker: 260 kr for et Gum Wall-dekk, og 400 kr for et dekk med Dual Compound, uavhengig av om man velger FR/DH eller AM. Slik det ser ut nå, skal dekka være importøren i hende omkring juletider.

Bakdempere

Marzocchi vil også levere bakdempere i 2005. Foreløpig er det snakk om to ulike typer, begge av typen med stålfjær, og også disse ser ut til å være mynta på nokså grov sykling. Om italienerne har greid å overføre holdbarhet på pakninger og den gode følsomheten som vi kjenner fra Marzocchis stålfjærgafler, kan vi ikke si annet enn at dette virker veldig spennende. Inntil videre er imidlertid demperne forbeholdt sykkelprodusenter, og vil ikke være å få kjøpt løst. Det jobbes imidlertid for å få produsert dempere for salg over disk også, men når dette vil være klart, vites ikke foreløpig.

Og du? Se ikke bort fra at det i løpet av 2005 kommer en nærmere omtale av hvordan dekka fungerer i praksis også. For mer info inntil videre, se www.marzocchi.com

(Bilder klippet fra www.universalcycles.com og www.marzocchi.com)

Publisert 16. november 2004 kl 00.00
Sist oppdatert 16. november 2004 kl 10.24

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen