Spot Brand kjøper Maverick

Spot Brand kjøper merkenavnet Maverick fra Rock Shox-gründeren Paul Turner. I kjølvannet følger ryktene om fulldempere med beltedrift.

Sist oppdatert: 26. mai 2008 kl 11.43
Emil Carlson er godt kjent i Hafjell. Her gir han jernet som vanlig.
Emil Carlson er godt kjent i Hafjell. Her gir han jernet som vanlig.
Lesetid: 6 minutter

NB: Vi advarer mot tildels omfattende digresjoner i den følgende notisen.

Det lille, amerikanske merket Spot Brand kjøper merkenavnet Maverick og overtar all produksjon og salg av de fulldempede rammene. Selve patentene forblir Paul Turners eiendom.

Ikke veldig interessert? Det er ingen nevneverdig grunn til bekymring om du verken kjenner Maverick eller Spot Brand. Men det er all grunn til å bli interessert i begge merkene:

I Maverick fordi det inntil nå var eid av grunneleggeren av Rock Shox. Og i Spot Brand fordi det nylig lanserte terrengsykler med beltedrift, i fullt alvor.

Vi går derfor direkte over til en dose nisjekunnskap:

Mannen som ga syklistene dempegaffelen

Dette oppkjøpet er - som antydet - i utgangspunktet mest interessant for bransjefolk som allerede vet godt hvem Maverick-gründeren Paul Turner er. De som vet at han i 1989 utviklet Rock Shox RS1 - verdens første kommersielt tilgjengelige dempegaffel - og gjorde all verdens skepsis til skamme da gaflene året etter vant VM i både utfor (Greg Herbold) og rundbane/XC (Ned Overend).

Nerdene blant oss vet også at Turner ti år senere (sammen med komisen Frank Vogel) etablerte et nytt merke da han utviklet den fulldempede sykkelen som i 2000 ble lansert under navnet Maverick American ML7. Ramma var utviklet for å la bakhjulet bevege seg i en bane parallell med forhjulets linje under fjæring.

Mavericks 15 minutes of fame

Dette er selvsagt bare en av utallige ulike filosofier levert av fjærings-ingeniører som vil skape en mest mulig effektiv og harmonisk kjørefølelse, og som alt annet nytt og spennende ble MonoLink-patenten skrytt opp i skyene i store deler av sykkelpressen i 2001/2002.

Ulempen med at rammene krever en spesialtilpasset bakdemper som er integrert i baktriangelet som bærende element, ble ansett som et nødvendig onde i jakten på de hellige fulldemperegenskapene.

Så ble det stille.

Noen som husker Klein Palomino?

Både Sycip, Klein og Seven kjøpte lisens for å bruke MonoLink på sine egne, fulldempede modeller (Klein Palomino og Seven Duo), mens Maverick på egen hånd også har solgt jevnt, trutt - og smått, med sine ulike versjoner av den samme løsningen.

Nytt oppstuss fulgte da dobbeltkronegaffelen DUC32 ble lansert, en opp-ned-gaffel med dobbelkrone, 150mm vandring og en vekt på under to kilo.

Setepinne ga braksuksess

Men den største suksessen Paul Turner og Maverick kan vise til, er setepinnen Speedball - en teleskop-pinne som er hydraulisk justerbar etter kontorstol-prinsippet: Løft en spak under setet, og synk ned til ønsket høyde. Løft spaken på nytt, lett på baken - og setet stiger tilbake til normalhøyden.

Også denne løsningen fikk en lisens-kjøper utenfor Mavericks eget hus: Crank Brothers - de med pedalene - klinte til og satte pinnen i egen produksjon i fjor høst, og selger den nå under navnet Crank Brothers Joplin.

Lisensierte patenter er framtida

Og det er dette Paul Turner vil gjøre mer av: Han er lei av å drive hele butikken og ta hånd om hele prosessen fra skisseblokk, via produksjon til markedsføring og salg. Han trives best når han uforstyrret kan drive produktutvikling.

Derfor har han og makkeren Frank Vogel etablert konsulentselskapet Black Glass, tatt med seg rettighetene til samtlige Maverick-patenter - og solgt merkevarenavnet til vennene hos Spot Brand.

Begge selskapene har holdt til i Boulder, Colorado, og har hatt nær kontakt i mange år. Direktør Frank Scurlock i Spot ble i sin tid hyret av Turner til en lederjobb i Rock Shox, ble huket inn på nytt til jobb i Maverick, men hoppet av - og ble en av de som i 2006 kjøpte Spot Brand og flyttet selskapet fra Vancouver til Golden i amerikanske Colorado.

Enkle singlespeedsykler = Spot

Spot Brand er for de fleste helt ukjent her hjemme, men har markert seg med fine, egenbygde stålrammer - aller helst satt opp for ettgirsbruk (også kjent som singlespeed), i tillegg til at de leverer singlespeed-drev, slagringer og annet tilbehør.

Men det mest spennende hos Spot er engasjementet i beltedrift-teknologi. I fjor lanserte de modellen Longboard med et nyutviklet karbonbelte fra britiske Gates i stedet for ordinært stålkjede. Samarbeidet med Gates er det første seriøse forsøket på en kommersiell løsning etter at andre opp gjennom årene har leflet med mindre vellykkede utgaver.

Klikk her for å lese adskillig mer om Spots satsing på belter

Den britiske sykkelprodusenten Orange har også hoppet på med prototyper av en beltedrevet terrengsykkel de vil sette i produksjon, fordi de deler Spots tro på vedlikeholdsfrie og lydløse belter.

Belte like effektivt som kjede

De lærde - og det er mange av dem - strides om effektiviteten, men både belteprodusenten Gates og sykkelprodusentene Orange og Spot viser til målinger (se link over) som hevder at kraftoverføringen slett ikke står tilbake for det gode, gamle kjedet.

Fordelene med belter er selvsagt null behov for rens og smøring, ingen knirkelyder, lett vekt og lang levetid. Produsenten selv hevder at et belte kan brukes i over 1200 mil før det må byttes - det tilsvarer sånn omtrent Norge på langs fem ganger.

Og vektfrikene sikler allerede ved tanken på hva beltene veier: 55 gram pr stk, mot 250 gram for et typisk stålkjede...

På den andre siden av medaljen står selvsagt ulempene i kø: En ting er at du ikke kan bruke utvendige gir - og dermed er nødt til å gå for interne navgir eller ett gir.

Krever ramme med egen bakdør

I tillegg må rammene ha en skjøt som kan åpnes i baktriangelet, slik at beltet kan smettes av og på ved bytting. Det kan nemlig ikke splittes på samme måte som et vanlig stålkjede. En betydelig ulempe for alle som ikke har ramme laget for beltedrift, men null problem for Spot som vil tjene penger på å selge rammer skreddersydde for belter.

En annen ulempe er at avstanden mellom krank og baknav må være helt konstant, noe som forklarer hvorfor ingen fulldempere hittil er observert i markedet med beltedrift.

Nuvel. Nok digresjoner.

Poenget akkurat her og nå er at Spot + Maverick er interessant, selv om ingen av merkene har ambisjoner om verdensherredømme. Maverick har i dag 30 forhandlere i USA, Spot har 75 - det er med andre ord nisjemerker vi snakker om.

Pønsker de på fulldemper med beltedrift?

Paul Turner og Frank Vogel vil fortsatt utvikle nye løsninger både for Spot og Maverick, og vi ser fram til å høre neste nyhetsmelding fra den kanten. Ryktene vil ha det til at neste nyhet blir en fulldempet Maverick med beltedrift.

Vi tror det ikke før vi ser det.Men vi er definitivt interessert.

Publisert 26. mai 2008 kl 00.00
Sist oppdatert 26. mai 2008 kl 11.43

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen