Husker du Oscar Pistorius? Den sørafrikanske friidrettsutøveren som måtte amputere begge beina like under knærne, men som likevel sprang 200 m raskere enn de aller fleste funksjonsfriske på denne jord?
Som på grunn av karbonprotesene fikk kallenavnet «Blade Runner» og som enkelte dustemikler sågar ville utestenge fra vanlige konkurranser fordi de mente at protesene ga Pistorius en fordel?
Hva har dette for en sammenheng med den her omtalte gaffelen? Jo, mannen bak islandske Lauf, Benedikt Skulason, tjente sine penger som ortopediingeniør og designet og laget fotproteser av komposittmaterialer.
Med sin inngående kjennskap til karbon fikk den sykkelinteresserte islendingen ideen til å lage noe nytt.
Noe som maksimerte karbonets egenskaper når det gjelder vekt og stivhet. Resultatet av Skulasons samarbeid med kompis og industridesigner Gudberg Bjørnsson ble Lauf Trail Racer.
Lauf Trail Racer - kort beskrevet
Lauf Trail Racer representerer virkelig noe nytt. For det første har den ikke inner- og ytterbein slik alle konvensjonelle gafler har.
Isteden består Lauf-gaffelen helt og holdent av karbon med to bein på hver side av hjulet. 15 mm-akslingen forbinder «bakbeina», mens «forbeina» går opp til kronerøret, som selvsagt også er av karbon.
Forbein og bakbein på hver side forbindes av bladfjærer av glassfiber. Derav navnet Lauf som altså betyr blad/løv/lauv.
Utseendet kan være vrient å svelge for enkelte, men Lauf Trail Racer kan imidlertid skilte med følgende: Null justering, null vedlikehold, null luft under trykk, null olje og pakninger og null brytere og dermed heller ingen slanger og dilldall mellom styret og gaffelen. På toppen kommer fem års garanti.
Det største argumentetfor en Lauf-gaffel er likevel vekta. Med ferdig kappet kronerør (17 cm), bunnring til styrelager og ekspanderplugg i kronerøret (medfølger, stjernemutter skal ikke brukes i karbon) veier Lauf Trail Racer 29 inkludert 15 mm-akslingen akkurat 1000 g på vår vekt.
Det er eksempelvis 740 g lettere enn en Rock Shox SID RL 29 med styremontert PushLoc-bryter og tilhørende vaier/strømpe – en gaffel det er helt relevant å sammenligne med.
Laufs egen 15 mm aksling veier 44 g, altså 25 g mindre enn f.eks. Rock Shox' Maxle Lite med arm. Med Lauf-akslingen må du imidlertid fram med en 6 mm sekskantnøkkel for å få av hjulet.
Ferdig kappet og helt klar til montering med 15 mm aksling, ekspanderplugg i kronerøret og bunnring til styrelager. Imponerende!
Trail Racer er ingen dempergaffel, for den har ingen demping av returhastigheten.Den har fjæring, ingenting mer. Det er to forskjellige ting.
Men bladfjærene tilbyr 60 mm naturlig progressiv vandring. Gaffelen kommer i to utgaver: «Regular» med fjærer tilpasset syklister over 65 kg, og «Light» tilpasset syklister under 70 kg.
Undertegnede veier 67 og gikk etter importørens anbefaling for «Light».
I dette tilfellet var vi veldig spente på hva som ventet oss. Hvordan oppfører en så utradisjonell gaffel seg i praksis? Ville mangelen på både kompresjons- og returdemping gi en ukontrollert hoppestokk-aktig følelse?
Lauf Trail Racer har blitt utsatt for samme type sykling som vi ville gjort med en hvilken som helst konvensjonell gaffel i samme segment.
Det omfatter lange og korte turer som inkluderer grusbanking, lange klatringer, bratte utforkjøringer og variert sti opp, bort og ned. Terrengsykling, kort sagt.
Bladfjærer er mildt sagt uvanlig i sykkelsammenheng, men brukes fortsatt på en del tyngre kjøretøy.
Når gaffelen vel er montert, er det altså tut og kjør. Lauf TR 29 har framløp («rake») på 48 mm, og med aksel-til-krone-lengde på 485 mm blir sittestillingen på sykkelen lik som med vanlig dempergaffel som komprimeres noe når du setter deg på.
Lauf synker for øvrig ikke sammen på samme måte. Følelsen i gaffelen gir umiddelbart assosiasjoner til en Lefty-gaffel.
Akkurat som med Lefty, yter ikke en typisk parkeringsplass-test rettferdighet til Lauf-gaffelens kvaliteter.
Man merker straks at fronten er blitt trekvart kilo lettere enn med standardgaffelen på sykkelen, i dette tilfellet en Cube Elite C68 Race med en SID RL.
Vekt er ikke alt her i verden, men det er ikke til å legge skjul på at det er moro å tråkke rundt på en virkelig lett sykkel. Det motiverer automatisk til å reise seg opp og gønne på opp alle kneiker og rundt hver sving.
Lauf TR 29 er laget for direktemontering av 180-skive uten adapter. Vi måtte finne et par korte titanskruer, opprinnelig fra et styreframspring, til dette.
I stående klatringer og kraftfulle fartsøkninger føles Lauf-gaffelen nærmest som en stiv gaffel. Responsen som den lette gaffelen tilfører sykkelen, er lynkjapp.
Du skal være både überfølsom og vrangvillig for å legge merke til noen gynging. Ingen krefter går til spille.
Over små, raske slag er følsomheten til Lauf Trail Racer helt på nivå med eksempelvis en veljustert Rock Shox SID eller en Fox F32. Evnen til å glatte ut ferden og beholde fart og kontroll på vaskebrett på grus, er stor.
Denne følelsen kan definitivt ikke sammenlignes med selv den beste, stive karbongaffel. Hoppestokk-følelsen uteblir, da syklistens egen kroppsvekt gir tilstrekkelig returdemping.
Ved komprimering av gaffelen beveger hjulet seg i en liten bue bakover før det går mer vertikalt og bladfjærene antar stadig mer S-form.
Gangen er forbløffende lineær iallfall i den første halvparten av vandringen før progressiviteten gir seg til kjenne. En positiv overraskelse!
I harde svinger og grovere terreng skulle man tro at designet var utsatt for vridninger. Vi har prøvd, men ikke greid å framprovosere f.eks. dekksubb mot gaffelbeina.
Dette vitner om høy stivhet i konstruksjonen, en imponerende ingeniørkunst. Det lar seg ikke gjøre å måle mengde anvendt vandring, men vi har ikke greid å bunne gaffelen.
Light-utgaven var altså helt riktig anbefalt av importøren. Med stiteknikken på stell kan man kjøre langt fortere med Lauf Trail Racer enn med en stiv gaffel.
På stier med grovhet vi antok var langt utenfor Lauf-gaffelens komfortsone er det forbløffende hvor godt gaffelen absorberer ujevnhetene.
Etter litt tilvenning går det kontrollert også her, selv om vandringen er merkbart strammere enn på en konvensjonell gaffel med 100 mm vandring.
Til mye stikjør er en vanlig gaffel klart å foretrekke, men det er nok heller ikke her Lauf er ment å ha sin styrke.
Den lave vekta gir en kvikk følelse i retningsforandringer og når forhjulet må løftes over hindringer.
En liten gummistøtfanger skal hindre karbon mot karbon i tilfelle gaffelen bunnes. Det skal svært mye til, fant vi ut. Legg merke til den pene, lille logoen.
Vi antar at mange av våre lesere ser for seg en stiv karbongaffel som det optimale og at vektbesparelsen skal få dem raskere til mål i de store, norske grusdominerte maratonrittene.
Mange som ikke tar seg råd til en stiv gaffel, pumper dempergaffelen så full av luft at de knapt får ut mer enn 2-3 cm vandring, som for å hindre gaffelen i å gjøre den jobben den faktisk er konstruert for å gjøre.
Begge deler er misforståelser etter vår mening. Og ja, flere av oss har prøvd slike ritt med stiv gaffel, men vi gjør det neppe igjen. I alle fall ikke nå som vi kan velge en vedlikeholdsfri Lauf-gaffel isteden.
På hjemmebane og langt bedre enn en stiv gaffel. Og med nesten like lav vekt.
Konklusjon
Lauf Trail Racer 29 er markedets letteste ikke-stive gaffel og er som skreddersydd for de populære norske maratonrittene med teknisk lite krevende traseer.
Er du en "grusbanker", er Trail Racer midt i blinken. Den gjør seg ikke bort i raske rundbaneløyper heller, men da styrt av en med teknikken i orden.
En Lauf bør seriøst vurderes framfor en stiv gaffel. I tillegg vil den sikkert, med all sin enkelhet, tiltale dem som ikke er så glade i mekking.
Utseendet er ikke et som alle vil like, men det er rart hvordan synet på det spesielle designet endrer seg litt når man vet hvordan gaffelen funker i praksis. Lauf Trail Racer kommer også i 27,5-utgave.
Plusser: Ekstremt lav vekt, fine, subtile detaljer, vedlikeholdsfri, kan fargekoordineres, perfekt til klassiske, norske maratonritt, mer allsidig enn forventet.
Minuser: Høy pris, utseendet kan være vanskelig å like, ingen fullgod erstatning for vanlig dempergaffel.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.