RockShox sin nye serie med SID SL-gafler setter en ny standard for lav vekt på rittgafler. Den kraftigere SID 120-gaffelen som ble lansert parallelt har 35 tjukke innerbein, 120 mm vandring, høy sideveis stivhet og fortsatt en rekordlav vekt på rett over 120 gram. Vi har testet RockShox nyeste gaffel til ritt-, sti- og treningssykling i skogen.
DEN BLÅ FARE: Da RockShox SID først ble lansert i 1998 ble den blå fargen et fryktet syn i rundbaneritt verden over. SID-blå ble et begrep og et eget fargenavn i terrengsykkelsporten. Nye SID er mørkere blå enn originale, men bringer blåfargede gafler tilbake til fronten av feltet. Foto: Øyvind Aas
Lesetid: 11 minutter
RockShox kom ikke bare Fox i møte da de nylig lanserte sine nye SID-gafler. De nye SID-gaflene er lettere og kraftigere enn tilsvarende gafler fra Fox.
SID har i over 20 år vært RockShox sin rittgaffel for rittsyklister på jakt etter lav vekt og en viss støtdemping i front. De første SID-gaflene lansert i 1998 veide rett over 1200 gram, men bød på sparsommelige 63 mm vandring. Siden den gang har terrengsykkelsporten og terrengsyklene utviklet seg voldsomt.
Aller siste generasjon SID-gafler består av to forskjellige gaffel-plattformer. En beregnet på kompromissløs rittsykling for blodtrente, lette rittsyklister og en kraftigere variant mer tilpasset stisykling og hardere belastning i utforkjøringene, og spesielt den nye trenden med rittsykler med ekstra vandring.
Ritt-SID, altså SID SL har som tidligere 32 mm tjukke innerbein. Den nye sti-varianten av SID kommer nå med 35 mm tjukke innerbein, en mm tjukkere enn hovedkonkurrenten Fox Float 34 StepCast og lik tykkelse som på RockShox sine kraftigere sti-gafler Pike og Lyric.
Det er den kraftigere sti-varianten vi har testet her. Den kalles SID, rittvarianten med tynne 32 mm bein kalles nå SID SL.
I tillegg til å ha kraftige bein i 35 mm tjukkelse, byr gaffelen vi har testet på 120 mm vandring. Altså 2 centimeter mer enn hva som er standard på rittsykler.
Selv om SID 120 er kraftigere og har lengre vandring enn tidligere SID-gafler veier den ikke mer enn rett over 1500 gram. Det er lett. Til sammenligning veier Fox Float 34 Stepcast rett under 1700 gram.
Fox sin superlette rittgaffel Float 32 StepCast veier til sammenligning drøye 1300 gram, men denne har kun 100 mm vandring og 32 mm innerbein som ikke er på langt nær så stive som de 35 mm tjukke beina på nye SID Ultimate 120.
Vi har testet den nye SID-gaffelen i flere konfigurasjoner. Både med styremontert lockout i form av RockShox sin geniale Twistlock, og med lockout-bryter øverst på høyre gaffelbein.
Ingen av disse gaflene byr på noen annen justering enn låst og åpen og justering av returdempingen via en unbrakonøkkel underst på høyrebeinet.
SID 120 er en solid gaffel, den lave vekten til tross. Vi har testet gaffelen både på en Santa Cruz Tallboy 3 og på flere andre testsykler den siste tiden, inkludert en Revel Ranger du kan lese test av her snarlig.
Nye SID har en demperenhet som RockShox kaller for Charger Race day. Denne er vesentlig lettere enn tidligere Charger-dempere.
Charger Race Day-enheten er 100 gram lettere enn andre Charger-dempere fra RockShox. Charger Race Day-demperen har akkurat som Charger 2.1 som vi finner i Pike-gaffelen en gummiblære som kan utvide seg etter hvert som det fyller seg med olje når gaffelen komprimeres.
Fjæringen er håndtert av en ny Debon Air-luftfjær som RockShox hevder er spesialtilpasset for rittsykling. SID-gaflene har også fått nye forseglinger laget av SKF - Svenska Kullagerfabriken.
Luftfjæra i gaffelen sitter i venstrebeinet. Denne kan selvfølgelig justeres ved hjelp av en demperpumpe, men du kan også justere størrelsen på luftkammeret ved hjelp av RockShox sine plast-spacere, såkalte tokens.
Luftfjæra er utformet for å minne mer om den i stigaflene Pike og Lyric. Både det positive og negative kammeret har fått ny utforming og ventilen som sikrer luft mellom disse er senket noe for å sikre at gaffelen sitter litt høyere i vandringen. Dette er ønskelig for mer klatreorientert ritt-og treningssykling
Vi begynte testingen av gaffelen uten noen tokens i luftkammeret.
Dette er slik gaffelen kommer som standard.
Vi har også testet gaffelen med den spesiallagde skjermen som enkelt skrus fast bakpå gaffelbroa. Denne skjermen sitter godt fast og skrangler ikke. Den gir en viss beskyttelse mot sprut fra forhjulet, men går bare bakover fra gaffelbrua.
SID-gaflene har hjulfeste tilpasset såkalte Torquecaps. Dette gjør at nav med slike torquecaps-ender får større kontaktflate med gaffelen, og dermed økt stivhet.
Har du ikke torquecaps på fornavet ditt vil du oppleve at det er litt fiklete å få forhjulet inn i gaffelen og at du må lirke litt med akslingen for å treffe navhullet og gjengene i det andre gaffelbeinet.
Litt dumt ved et hjulskifte i et rundbaneritt, men ellers ikke noe tema.
Vi begynte testingen med å sette opp gaffelen med det lufttrykket som står anbefalt på gaffelens ytterbein. Lufttrykket i PSI matcher omtrent kroppsvekt for syklist målt i kilo.
Vi begynte med ca 75 psi i gaffelen og med retur-justeringen 3-4 klikk fra raskeste innstilling. Returen justeres med en unbrakonøkkel som sitter fast opp i bunnen av høyrebeinet på gaffelen. Du har 20 hakk å leke med mellom helt hoppestokk og seig sirup i kuldegrader.
Tegningen med skilpadde og hare nederst på beinet, ved returbryteren gjør det enkelt å vite hvilken vei du skal skru. Disse skaper også mindre forvirring enn de enkle + og - tegnene på Fox sine gafler.
Mer returdemping - altså mot skilpadde-siden, gir en tregere retur. Mindre returdemping gjør at gaffelen spretter raskere tilbake. Hva du foretrekker er både litt smak og behag, men avhenger også litt av kjørestil, kroppsvekt, lufttrykk i gaffelen forøvrig osv. Vi liker en gaffel som er kvikk i returen uten å sprette tilbake.
Vi liker godt at RockShox ikke bare har anbefalinger for lufttrykk skrevet på gaffelbeina, men også har markert streker på innerbeina som gjør det enkelt å se om gaffelen siger akkurat passe under kroppsvekten vår.
22-23 prosent sig er et godt utgangspunkt for gafler i rittenden av skalaen, spesielt når gaffelen kun har valg mellom låst eller åpen.
På Fox-gafler der du kan velge mellom åpen, medium og låst kan man unne seg å ha åpen-innstillingen hakket mykere, da man kan bruke medium-modus for å stramme opp gaffelen ved behov, uten å låse av dempingen helt.
Vår ene testgaffel kom satt opp med Twistlock-bryter på styret. Dette er en låsebryter som låser demperen ved at du vrir på et Gripshift-lignende grep på venstre side av styret. For å åpne gaffelen trenger du bare å touche borti en knapp innerst på holken.
Denne låsevrideren er ikke i veien for senkepinnespak under styret og er nesten et salgsargument for denne gaffelen alene. Alle terrengsykler bør ha senkepinne.
Ønsker du deg også styremontert demperlås bør RockShox sin twistlock være øverst på ønskelista. Twistlock-vrideren kan også kobles opp mot både gaffel og bakdemper slik at du kan låse og åpne disse samtidig.
Ute i skogen er det klart at nye SID skiller seg ganske betraktelig fra tidligere SID-gafler. Vi merker fort at den er vesentlig mer presis og sideveis stiv enn tidligere SID-gafler har vært.
Dette skulle bare mangle siden SID-gaffelen vi tester har 35 mm innerbein mot 32 mm for tidligere SID-gafler og rittspesifikke SID SL. Den kraftige krona i kaldsmidd aluminium bidrar også her. Heller ikke nye SID SL har karbonkrone.
Nye RockShox SID er en gaffel perfekt for stisykler med 120 mm vandring. Vi har testet flere slike sykler tidligere, både i 2019 og 2020.
Smidig på små slag
Allerede på de første meterne på sti er det også tydelig at nye SID Ultimate er en gaffel som er veldig smidig på små slag. Den yter lite motstand mot å dempe selv bittesmå slag på stien, uten at vi føler at den forsvinner under oss når vi reiser oss, eller flytter vekten fremover i bratte klatringer. Race day-demperen holder det den lover ved å holde seg godt oppe i vandringen, i hvert fall under ivrig sykling i slakt terreng.
SID-gafler har tidligere hatt en veldig merkbar terskel i starten av vandringen, nye SID har ikke dette. Det liker vi.
Under jaging på småkupert sti føles SID-gaffelen veldig god. Den gir suveren kontroll på hvor vi plasserer forhjulet og følger underlaget supert.
Vi kan med trygghet hive oss inn i traverser tette med røtter uten frykt for at gaffelen skal spenne seg opp, eller vri seg. Forhjulet følger underlaget også når vi vekter gaffelen sideveis.
Luftfjæra og Charger Race day-demperen jobber godt sammen slik at vi ikke opplever noen overraskelser. Gaffelen komprimeres jevnt og forutsigbart, uten at den viser tegn til å pakke seg i lange utforkjøringer.
Under harde nedbremsinger føler vi noe mer fleks i lengderetning enn vi gjør på enda kraftigere stigafler, men dette er på ingen måte hemmende. Innerbeina på SID-gaffelen er laget i tynnere gods enn på Pike, og er også stuket (buttet) for å skrelle bort noen gram. Ytterbeina i støpt magnesium er hule de nederste 8 centimeterne på gaffelen. Mindre overlapp mellom inner- og ytterbein enn på gafler med lengre vandring gir også noe mer fleks i lengderetningen.
Det at SID-gaffelen har postmount-fester for skivebremsen som passer med 180 mm bremseskive, uten adapter gir en ekstra direkte og god bremsefølelse. Det sier også litt om hva RockShox ser for seg at denne gaffelen skal brukes til. De fleste rittsyklister vil nok klare seg med 160mm skive til rundbaneritt - i så fall må du også klare deg med SID SL og 100 mm vandring. Vi liker den ekstra kontrollen 180 mm bremseskive gir.
Gjennom noen uker med testing av denne gaffelen har vi syklet både rundbaneritt-løyper og grove stipartier som vi vanligvis foretrekker å bruke sti- eller endurosykler på.
Vi har syklet med lette rittdekk og med grove stidekk. Det er god plass til dekk i gaffelen. RockShox oppgir 66 mm som maks dekkbredde. Noe som tilsier at 2,6-tommers dekk vil passe. Vi har syklet med 2,4-tommers Maxxis DHF og 2,4-tommers Pirelli-dekk
uten noen problemer med klaring.
Etter en del testturer i bratt terreng, og etter hvert som vi begynte å belaste gaffelen hardere følte vi at gaffelen ga litt lite støtte i midten av vandringen før den strammet seg markant mot slutten. Vi la inn en token i luftfjæra.
Vi senket da også lufttrykket med 1-2 psi. Dette gav oss en gaffel som er enda mer smidig på små slag, men som begynner å stivne til noe tidligere i
vandringen. Dette er bra for pumping og landinger etter hopp, samt når man pusher ganske hardt inn i svinger med naturlige doseringsmuligheter.
Både uten token og med en token i luftfjæra opplevde vi i hele testperioden at gaffelens vandring stoppet på 110-115 mm. En strek øverst på innerbeina markerer hva som skal være maks vandring for gaffelen. Gaffelens vandring føles veldig smidig og bra, men det er likevel ikke helt bra at gaffelen ikke gir alle millimeterene med vandring den skal.
Vi klarte aldri å presse gaffelen helt hit, til tross for flere klønete neselandinger på hopp og harde kompresjoner i bunnen av bratte fjellrenner. Da vi slapp ut en del luft hjemme i hagen klarte vi heller ikke å klemme gaffelen sammen slik at SKF-støvforingen nådde helt opp til max-streken.
Dette gjaldt på to Ultimate-gafler vi har testet, men er også noe vi har observert på andre SID-gafler vi har syklet på den siste tiden, både Select og Select +. Ingen av gaflene klarer vi å få til å gi oss fulle 120 mm vandring.
Det kan være gaffelen trenger noe mer innkjøring. Men en av testgaflene har blitt kjørt i omlag 20 timer på sti uten at dette har gitt oss de siste millimeterne med vandring.
RockShox SID Ultimate 120 Raceday er nå den letteste gaffelen på markedet med 120 mm vandring og 29er-hjul. Den er mer enn 150 gram lettere enn Fox Float 34 SC og matcher DT Swiss sin nye F232 One på vekta.
Drøye 1500 gram er lettere enn forrige generasjon SID med 32 mm innerbein og 100 mm vandring.
Heldigvis har ikke RockShox bare barbert bort masse vekt på SID i 120 mm-versjon. De har også økt stivheten merkbart med kraftigere inner- og ytterbein og en solid krone i aluminium. Presisjonen er vesentlig forbedret i forhold til tidligere SID-gafler og oppleves å være på høyde med Fox Float 34 og Float 34 SC.
Selve dempingen er også vesentlig forbedret. Selv om RockShox mener den nye Raceday-demperen og Debon-air luftfjæra er tilpasset rittsykling, oppleves de begge som godt egnet til så aggressiv stisykling du vil ønske å bedrive med en 1500 grams gaffel med 120 mm vandring.
Gaffelen passer veldig godt den nye generasjonen rittfulldempere med ekstra vandring, og vil også finne seg godt til rette på rene kvikke stisykler med 120 mm vandring. Vi kunne gjerne sett at RockShox lagde en variant med 130 mm vandring også, slik at den kunne blitt brukt på flere av våre favoritt-sykler i kategorien for kortvandrede stisykler.
Er du aggressiv rittsyklist som liker å gi ekstra gass utfor og er opptatt av at forhjulet peker akkurat dit du ønsker vil nye RockShox SID gi deg topp presisjon og demping, uten særlig vektøkning.
RockShox SID Ultimate 120 Raceday
Rock Shox SID Ultimate Raceday 120mm
Vekt: 1537 gram inkludert Maxle Stealth aksling
Pris: 11 999 kroner med twist-lock/10 999 kroner med crown adjust
Pluss: Super låsebryter på styret - Kompatibel med senkepinne - Superlett - Solid og stiv - Lett å sette opp - God på små slag - Blir helt stiv når den er låst - 180 mm skivefeste - Lett å legge til tokens - Fin bremseslangeklemme
Minus: Kun av og på-lås, ikke en mellomstilling for stiklatringer- Ikke kompresjonsjustering - Litt kronglete å få inn forhjul - Stopper på 115-117 mm vandring
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.