Elektronikk på sykler har det blitt mer og mer av de siste årene, og da ikke bare i form av elektriske hjelpemotorer. Elektronikken har funnet sin vei også inn i de forskjellige komponentene på syklene, uavhengige om de drives av batteri eller muskelkraft.
Det mest åpenbare eksemplet som de fleste kjenner til, er kanskje elektroniske gir som SRAM sitt AXS-system, eller Shimano sitt Di2-system. RockShox sin Reverb senkepinne får du også med elektronisk aktivering. Magura Vyron likså.
Men RockShox Flight Attendant er altså elektronisk styring av demperne på sykkelen din. Dette er heller ikke helt nytt; det ferskeste eksempelet er Fox sitt Live Valve system som kom i 2018. I 2012 så vi også en variant som ble utarbeidet i et samarbeid med RockShox, Lapierre og Ghost, kalt e.I.
Hva hevder det å gjøre
Kortversjonen er at RockShox hevder at Flight Attendant skal gi deg bedre tråkkeffektivitet på stisykkelen og gi deg mulighet til å i større grad optimalisere demperinnstillingene for terreng og kjørestil.
Den litt lengre versjonen er at ved hjelp av sensorer som fanger opp bevegelse og algoritmer, skal systemet automatisk fange opp hva du som syklist trenger fra sykkelen; om du vil ha litt bedre tråkkeffektivitet i tekniske klatringer, om du kjører en transportetappe oppover på asfalt, eller om du har satt utfor en lang utforkjøring og har behov for at demperne er helt åpne og gi deg mest mulig demping og kontroll mot underlaget.
Systemet bruker AXS-teknologi for å snakke sammen, og sensorene, senderne og motorene på gaffel og bakdemper bruker samme type batterier som AXS-gir og setepinner.
Flight Attendant benytter seg av bevegelsessensorer i gaffel, bakdemper og krank. Disse sender signaler trådløst til kontrollenheten i gaffelen, og forteller om sykkelen er orientert nedover eller oppover, om den er tiltet sideveis, og om du tråkker eller står rolig i pedalene. Det er også et akselerometer som registrerer fart.
All denne informasjonen behandles av kontrollenheten, og så er det algoritmer som kalkulerer hva du som syklist (antakelig) trenger fra dempersystemet der og da.
Praktisk bruk
Vi har testet RockShox Flight Attendant-systemet på en Canyon Spectral CFR LTD elektrisk stisykkel, våren 2022. Sykkelen har 150/155 millimeter vandring foran/bak, og er med det en ganske allsidig elektrisk stisykkel. Demperkomponentene som er utstyrt med Flight Attendant på denne sykkelen er en RockShox Lyrik Ultimate dempegaffel, og en RockShox SuperDeluxe Ultimate bakdemper.
Tut og kjør?
Siden systemet vil gå til åpen modus som grunn-innstilling kan du helt fint bare sykle av gårde med det uten å gjøre så mye. Men prosessen for å sette opp systemet begynner altså med å kalibrere systemet og få komponentene til å snakke sammen. RockShox skryter av at dette skal være lekende lett - vi måtte repetere sammenføyingsprosessen flere ganger før de tre komponentene ville snakke sammen, og snakke med appen på smarttelefonen, uten at vi vet årsaken.
Ellers er oppsettet ganske så likt som dempere uten denne teknologien; du må sette riktig lufttrykk/sag, og justere returdempingen til din preferanse. Vi kommer ikke til å gå ekstremt nøye inn på oppsettet og kalibrering av demperne i denne testen - her fant vi god hjelp i bruksanvisningene fra RockShox.
Hvordan er det ute på stien?
Etter noe utålmodig fikling med elektronikken inne på verkstedet var vi rimelig ivrig på å komme oss ut på tur. Og den beste måten å beskrive dette systemet på, er å beskrive vår første opplevelse med det, så heng med;
Det første og kanskje mest oppsiktsvekkende du vil merke med dette systemet er lyden. Når sykkelen står rolig og du rører på den, kommer en summelyd, som indikerer at systemet er aktivert. Når systemet endrer modus, vil du høre en skarp lyd, som er en blanding av elektronisk og mekanisk. Vi satte systemet i Bias mode -1 (se eget avsnitt lenger nede), og tråkket av gårde.
Se for deg lyden fra SRAM AXS-gir, bare mer markant. Lyden kommer med en gang vi tråkker avgårde. De første tråkkene skjedde på asfalt i slak oppoverbakke, og systemet låste umiddelbart demperne, og diodelyset pulserer grønt under “lock” på toppen av gaffelen. Det vil si, lås er et feil begrep, fordi demperne låses ikke fullstendig. Når vi prøver å komprimere dem, gir de litt etter, så en viss komfort er ivaretatt.
Første gang systemet åpner, er når vi treffer et kumlokk som er forsenket med en centimeter eller to i asfalten. Den mekaniske summelyden kommer umiddelbart, og systemet åpner til “pedal”, før det nesten momentant bytter til låst modus igjen når kumlokket er passert.
Transportetappen på grus og asfalt imponerer; systemet holder for det meste låst, men så snart vi triller nedover åpner systemet, og så snart vi treffer små hull i asfalten, det være seg oppover eller nedover, åpner det. Det tar imidlertid å venne seg litt til at systemet kanskje ikke alltid åpner der du selv ville tenkt at åpne dempere ville vært bra, men dette kan du som sagt stille inn. Vi kommer tilbake til det.
En sving av asfalten, og bare én meter ut på stien har systemet oppfattet at her har underlaget endret seg. Det første partiet er en to meter bred flerbrukssti som er litt opparbeidet med grus. Langt i fra teknisk, men heller ikke helt plant. Flight Attendant bytter da til pedal, med vekting mot åpen, og det lyser to dioder til venstre i lysrekka. Her er systemet så åpent at det tar unna små slag, og demper noen centimeter. Så langt, så vel.
Så svinger vi av stien, og er rimelig spent på om vi nå får en silkemyk opplevelse, eller en tur til tannlegen etter kraftig risting. Heldigvis er det liten grunn til å frykte sistnevnte. I det øyeblikket vi slenger framhjulet ut og ned en kant inn i den første utforkjøringen høres summelyden igjen, og systemet åpner. Og herfra er det egentlig lite å melde annet enn at det fungerer. Systemet holder åpent, og så lenge det går nedover, fortsetter det slik. De dyre og raffinerte demperenhetene sluker helt rått unna alt grovt terreng vi utsetter dem for.
Den første utforkjøringen går mot slutten, og stien begynner å flate ut. Systemet holder fortsatt åpent. Når vi begynner å tråkke, og terrenget har litt mindre røtter og steiner, går systemet over i Pedal-mode igjen, med vekting mot litt åpen. Sykkelen følger terrenget godt. Med en gang det kommer litt større slag, åpner systemet seg helt. Sett bort i fra den markante lyden fra servomotoren, er overgangen sømløs.
Flight Attendant responderer imponerende godt til variasjonene i terreng. Det som imidlertid tar tid å venne seg til, er at du ikke kontrollerer dette selv. Du må rett og slett gjøre en hjernetrim på at demperne ikke er åpne i dét du treffer den første ujevnheten, men at det tar noen milisekunder, avhengig hvor mye Bias du har justert. Når du først er inne i en utforkjøring vil du ikke ofre systemet en tanke.
Forutinntatt?
Du kan altså sette opp noe som heter “Bias” i dette systemet. Den mest korrekte analogien for dette er forutinntatthet. Altså hva du ønsker at systemet skal vekte mot, eller prioritere. Dette kan du kun sette opp i Auto-modus på systemet.
Bias kan justeres i 5 nivåer, fra -2 til +2, hvor 0 er nøytral posisjon. Dette gjør du lett ved å trykke på menyknappen på gaffelen, og så bruke +/- knappene til å justere opp eller ned. Pluss 2 betyr at systemet prioriterer å låse demperne så ofte og stramt som mulig. Minus 2 innebærer vekting mot helt åpne dempere.
Vi begynte testing i -1, og trivdes godt der. Etter noen turer begynte vi i ytterpunktet, på Bias +2. Deretter syklet vi 30 minutter i hver bias-modus på en tur, og jobbet oss gradvis nedover. Vår klare oppfatning er at systemet fungerer best rundt -1 eller -2. Når vi strupet til” systemet med Bias +2, ødelegges rett og slett mye av sykkelopplevelsen. Da kan du sykle på ganske ujevnt underlag uten at demperne åpner, noe som på en moderne stisykkel ikke gir veldig mye mening.
Hva er dette systemet bra på?
Å tolke underlaget konstant er én ting. Men det er ikke det eneste Rock Shox Fligth Attendant er bra på. Fulldempede sykler i dag kommer med en hel rekke forskjellige demperoppheng. Hvor tråkkeffektive og bra disse er, varierer. Alle oppheng hevder å ha sine ulike styrker.
Vi testet Flight Attendant på en sykkel som vi synes kunne hatt litt bedre støtte i mellomregisteret i enkelte situasjoner. Og her glimrer dette systemet. I stedet for å strekke seg ned for å skru på en bryter, kan vi la systemet jobbe for oss. Vi ser for oss at på andre sykler med andre oppheng ville dette kanskje ikke vært like merkbart. Systemet strammer opp dempingen for oss og dekker over den manglende støtten vi opplever fra demperopphenget.
Hva er dette systemet mindre bra på?
Sykling er, i sin mest filosofiske form, samspill mellom menneske, teknologi og natur. Og selv om algoritmene i Flight Attendant imponerer oss voldsomt og fungerer slik som vi ønsker i 90% av alle tilfeller, vil det ikke bli helt som å sykle med dempere som du kontrollerer manuelt. Hvis du sykler på en sti du kjenner godt, vet du kanskje at det kan være ønskelig å åpne demperne litt før toppen av den lange utforkjøringen du liker. Dette systemet justerer demperne absolutt hele tiden - hvert millisekund blir vurdert.
Demperne settes opp som vanlig med sag og returdemping, og du kan også justere low-speed compression. Men noen syklister vil også kanskje savne muligheten til å justere high-speed compresson. Dette er forhåndsinnstilt fra fabrikken, og krever en litt større operasjon for å endres.
Dette testet vi ikke
Du kan også kjøre dette systemet manuelt, altså svitsje selv med knapper på toppen av gaffelen om du vil ha systemet i Pedal- eller Lock-modus. Vi testet funksjonen, men syklet ikke noe med dette, rett og slett fordi hele poenget med systemet er at det skal fungere automatisk.
I testperioden kjørte vi heller aldri batteriene helt tomme. SRAM oppgir batteritiden til 40 timer, noe vi ikke har fått etterprøvd.
Det er også verdt å nevne at vi testet dette systemet på en elektrisk motorisert stisykkel. Med en kraftig elmotor kan man argumentere for at tråkkeffektivitet ikke er så kritisk, siden man uansett har tilgang på masse ekstra drakraft fra motoren. For ordens skyld, så justerte vi ned motorassistansen på vår testsykkel for å prøve å få et så realistisk inntrykk som mulig.
Hvem bør kjøpe dette?
Prisen på dette systemet gjør at det begrenser seg hvem som har råd, eller ønsker å bruke så mye penger. Vi ser for oss at sykkelentusiaster med stor interesse for teknologi og avanserte dempere vil synes dette er interessant å bli kjent med.
Det er heller ikke tilgjengelig løst inntil videre, men leveres kun på et lite utvalg komplette sykler. Enn så lenge er det også kun tilgjengelig på stisykler. Om vi kommer til å se dette systemet på utfor- eller rundbanesykler gjenstår å se.
Alternative produkter
Det kryr ikke av elektronisk styrte dempersystemer på markedet. Den eneste reelle alternativet er Fox Live Valve, som vi ikke har testet ennå. Live valve bruker til forskjell fra Flight Attendant ledninger mellom dempere og et rammemontert batteri.
Konklusjon
Gjør RockShox Flight Attendant det det lover å gjøre? Absolutt. Er det noe for alle? Tja.
Systemet er helt rått, og gjør at vi kan, eller må, tenke litt nytt rundt tråkkeffektivitet. Teknologien fungerer imponerende bra, og etter endt testing er et av våre ankepunkt at vi rett og slett måtte endre vanene våre litt med hvordan vi forholder oss til demperne på en fulldempet sykkel. Pris og (mangel på) tilgjengelighet gjør at dette automatisk ekskluderer ganske mange.
Vil det gjøre sykkelopplevelsen din bedre? Akkurat det er et vanskelig spørsmål å svare på. Systemet er ikke uten sine ankepunkter, og med en antakelig drøy prislapp er det lett å argumentere for at man kan holde seg til eksisterende og analog demperteknologi.
Det er uansett ganske rått å se hvor mye elektronikk kan bli integrert i syklingen vår.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.