Ikke bare har elsyklene kommet inn på markedet og blitt store. Med disse motoriserte syklene kommer det også både deler og tilbehør som er spesifikke for sykkeltypen.
Selv om de fleste elsyklene har bra rekkevidde, varer ikke batteriene evig. Derfor har Evoc, og andre leverandører begynt å lage sekker som gjør det mulig å frakte med seg ekstra batterier på tur.
Men hvordan er det å sykle med et tungt elsykkelbatteri på ryggen? Vi har testet Evoc FR Trail E-ride 20.
Flere elsykkelleverandører gir deg mulighet til å legge til litt ekstra kapasitet.
Men hva hvis du har en elsykkel hvor du ikke kan montere ekstra batteri, og vil ha muligheten til å sykle ekstra langt?
Mange detaljer
Evoc er et kjent merke for mange sti- og terrengsyklister, og de spesialiserer seg blant annet på å lage drikkesekker til sykling. Vi har testet flere drikkesekker fra Evoc opp gjennom årene, både minimalistiske Birken-varianter og mer komplette stisykkelsekker.
Evoc FR Trail E-Ride 20 er altså spesialmodellen som er rettet mot elsyklistene som vil ha med ekstra batteri.
Den koster 2899 kroner. Det er mye penger for en sekk, men til sammenligning er det rundt samme pris for en Evoc-sekk i samme liter-størrelse uten batteri-rom.
FR Trail E-Ride 20 har som navnet tilsier 20 liter kapasitet. Den kommer i to farger – stilsikker svart, og en frisk gulfarge.
Ellers er det kjente elementer fra andre Evoc-sekker: hoftebeltet er todelt med en borrelåsløsning under en tradisjonell plastspenne.
Den ene siden av hoftebeltet har også en praktisk liten lomme til miniverktøy eller nøkler.
Evoc har gjort seg kjente i stor grad for å integrere ryggbeskyttelse i sekkene sine, også denne sekken har en slik ryggplate, som kan tas ut om du ønsker det.
Ellers er det sedvanlige verktøyrommet i front fint, med nettinglommer slik at du kan sortere verktøy, pumper og annet tilbehør du har med.
Sekken har også en bred lomme på toppen, fint til mobiltelefon, solbriller eller annet.
På det ene sidepanelet er det et nettingrom, på den andre siden er det nok en elsykkel-spesialitet: et eget rom til å legge bort et display.
Flere elsykler har avtakbare display, så dette kan ha en hensikt når du forlater sykkelen, eller bare ikke vil ha displayet på styret når du sykler. Dette rommet kan også være fint å legge en GPS i, hvis du bruker slikt.
Det er også hjelmfeste hvor du kan stroppe fast sykkelhjelmen din.
På de fleste vanlige drikkesekker pleier drikkeblæra å ligge tett inntil ryggen. Men på grunn av at det tunge batteriet må få den plassen, er drikkeblæra flyttet ut til et ytterrom i denne sekken.
Også slangeføringen er annerledes – her går drikkeslangen ut i bunnen av sekken, og opp på framsiden til brystet der den klipses fast.
Batteri på ryggen
Batteriet har et eget rom i hovedrommet. Her er en lomme i forsterket stoff sydd inn. Denne lukkes med en borrelås på toppen, og kan strammes på midten med ytterligere en borrelås hvis batteriet ikke fyller hele lommen.
Vårt testbatteri, et Bosch Powertube passet helt fint, og det er litt rom å gå på. Men husk å sjekke at ditt batteri passer.
Ved siden av batteriet er det ytterligere en borrelås, øremerket laderen.
Hvor aktuelt det er å ta med seg laderen på tur i tillegg til batteriet tar vi i ikke stilling til, men muligheten er der.
Praktisk bruk
Vi har testet Evoc FR Trail E- ride 20 på flere stiturer med elsykkel i Oslomarka for å vurdere opplevelsen av å sykle med et batteri på ryggen.
Høydepunktet for testen var en lengre stitur på over tre timer, for å kjenne hvordan den er over lengre tid.
Sekken ble også med på flere rundturer når vi testet elsykler for bysykling og transport. Vi opplevde at en søm på en stropp løsnet på første tur, importøren opplyser om at dette er en klar reklamasjonssak.
Vi har kun testet sekken med ett batteri – et Bosch Powertube 500. Det kan være lurt å sjekke om batteriet du tenker å ta med på dine turer passer før du kjøper.
Batteri på plass
Skal man ha med mye vekt, det være seg fotoutstyr eller batteri, stiller det store krav til sekken, slik at dødvekten ikke bare slenger rundt.
Vår sekk med grunnutstyr + batteri endte opp på snaut 7,5 kilo, en ikke helt ubetydelig vekt.
Verken på korte eller lange turer opplevde vi at batteriet løsnet fra den fastlåste posisjonen.
Prosedyren med å pakke sekken går lekende lett – borrelåsene inne i sekken er kraftige, og vi får strammet ned batteriet.
Resten av innhold i sekken plasseres på hver side langs batteriet.
Batteriet ligger også helt inn mot ryggsøylen, så her får du ikke følelsen av at det er tung vekt som svinger med ugunstig kraft fra ryggen.
Det er også lett å komme til batteriet i hovedrommet når det er behov for å bytte.
Vekten
Vi pakket sekken slik vi ville ha gjort til en gjennomsnittlig tur, med 1,5 liter vann i drikkeblæren, miniverktøy, pumpe, demperpumpe, ekstra slange, dekkspak, lappesaker og en regnjakke.
Det endte opp på 7384 gram. Skal du ha med litt ekstra utstyr og eventuelt matpakke vil vekten øke.
Til å være så tung oppleves sekken lite hemmende. Det solide hoftebeltet fordeler mesteparten av vekten og kreftene på en fornuftig måte, og oppleves solid og enkelt i bruk.
Når sekken er godt strammet på, tenker vi lite over at vi bærer tung oppakning.
Hoftebeltet er lett å stramme i fart, og selv om en slik sekk må strammes mye ned for å ikke slenge rundt, opplever vi ikke noe ubehag.
Bryststroppen kan også justeres i høyden, som er med på gjøre tilpasningen bedre. Ryggplaten er med på å stive av sekken mot ryggen, og gjør at ikke batteriet lager ubehagelige trykkpunkter.
Sekken sitter så godt at vi i perioder glemmer hvor mye vekt vi har på ryggen.
Utfordringen kommer mot slutten av lengre turer, når det generelt tærer på kreftene. Da kjennes den tunge sekken godt, og spesielt når vi skal løfte en tung elsykkel over røtter og steiner i fart, eller sette opp- og vri oss rundt krappe svinger.
Da må du regne med at du ikke kan bevege deg like kattemykt som med en gjennomsnittlig drikkesekk på ryggen.
Men ...?
Plasseringen av drikkeslangen tok det litt tid å bli vant til.
På så godt som alle andre drikkesekker vi har prøvd, rutes slangen til drikkeblæren over skuldra og ned langs brystet. Dermed er det ikke noe problem å slippe slangen et sekund for å bytte grep når du skal klipse den på plass i skulderstroppen.
På denne sekken er ikke det like lurt – ved forglemmelse holdt vi nesten på å miste drikkeslangen ned og inn i bakhjulet to ganger.
Dette er selvfølgelig en vanesak, men dette problemet slipper man altså om slangen legges over skuldra.
Det kan være gode grunner til at Evoc har valgt å rute drikkeslangen slik, men vi ville foretrukket om det var gjort på samme måte som de øvrige sekkene deres.
Hvem bør kjøpe denne sekken?
Alle som sykler elsykkel og vil ha muligheten til å ha med et ekstra batteri på tur.
Sekken koster omtrent det samme som andre Evoc-sekker uten dette spesialrommet.
Alternative produkter
Dette er så absolutt et nisjeprodukt som vi ikke har testet maken til. Og det finnes ikke mange alternativer på markedet, men noen.
Amplifi og Ergon er noen av produsentene som lager slike. Det vil også komme en FR Tour E-Ride 30, og en FR Enduro E-ride 16L og E-ride 12(kun batterilader) og en hip-pack(kun batterilader) i løpet av neste år (2022).
Konklusjon
Skal du ha med deg et ekstra batteri på elsykkeltur, er Evoc Fr Trail E-ride et dyrt, men fint alternativ.
Den har solide og praktiske løsninger, med unntak av en litt rar føring av drikkeslangen.
Ekstra pluss for ryggbeskyttelse!
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.