Verdens største sykkelmesse er en jungel av karbon, aluminium og gummi. Årets messe var preget av grussykler og motoriserte el-sykler i alle kategorier, samt sykkelvesker i et utall størrelser og farger. Her er et knippe bilder av interessant tilbehør vi rakk å se på vår ferd gjennom messehallene.
MED BOA: Evocs bikepacking-vesker festes til styret eller setepinnen med en solid og effektiv Boa-snelle. Styreveska kommer i flere størrelser. Den nette seteveska festes lett med Boa-snella, men kan også lett hektes av setepinnen
Lesetid: 6 minutter
Grusdekk nærmer seg mer og mer terrengsykkeldekkene i både størrelse og mønster. Bransjens nyeste grusdekk minner mye om terrengsykkeldekkene vi brukte på slutten av nittitallet. Samtidig som grusdekkene blir større, blir også terrengsykkeldekk større.
BREDT ER BEDRE: 50mm ser ut til å bli den nye standardbredden for realt breie grussykkeldekk til bruk på grussykler med bukkestyre. Her Schwalbe G-One Bite i 50 mm.
ULTRABITT: Schwalbe lager også grusdekk som er grovere enn mange terrengsykkeldekk. Her G-One Ultrabite - også disse kommer i 50 mm.
MED SMÅ LAMELLER: WTBs nye grusdekk, Venture kommer også i 50 mm, samt i smalere bredder. Tette små lameller bør sikre realt grep på grusen.
OMSTREIFER: Maxxis Rambler er allerede et populært grusdekk. Her i 50 mm.
RETRODEKK: Onzas hvite Porcupine-dekk var et kultprodukt på begynnelsen av nittitallet. Greg Herbold brukte dem til å vinne historiens første VM-gull i utfor i 1990 og toppryttere som John Tomac og Juliana Furtado ble observert med slike foran på sine Yeti-sykler ved flere anledninger.
BROSNANS DEKK: De siste årenes mest jevne utforsyklist, Troy Brosnan avsluttet også årets sesong på pallen i verdenscupen sammenlagt. Den lille australieneren ser ut til å alltid klare å bli topp 5 både i verdenscupsritt og VM. Brosnan har sammen med Maxxis utviklet sitt eget utfordekk - Dissector.
Dissector har kraftige senterknaster og tett med sideknaster. Dekket kan brukes både foran og bak og kommer selvfølgelig med Maxxis’ utforspesifikke dekkstamme og 3C Maxxgrip-gummi. Det kommer også i sti/enduro-versjon med Maxxterra-gummi og EXO-stamme. Både 27,5 og 29-størrelser, alle i 2,4 tommers WT-bredde.
Mange nye stisyklingssko OG -vesker.
Terrengsko ment til leken stisykkel blir det flere og flere av. Nye merker som Ride Concept har kommet på banen med store kolleksjoner fargerike og tråkkevennlige sko. En av messas mest spennende sko-modeller var Five-Ten-skoen, Trailcross som for alvor synliggjør Adidas eierskap.
Vesker til bikepacking var også et hett tema på sykkelmessa i Tyskland. Bagprodusenten EVOC markerer seg med en flott kolleksjon med fine løsninger.
MED BOA: Evocs bikepacking-vesker festes til styret eller setepinnen med en solid og effektiv Boa-snelle. Styreveska kommer i flere størrelser. Den nette seteveska festes lett med Boa-snella, men kan også lett hektes av setepinnen. Det er som Evoc viser her ikke noe problem å ha denne veska på en senkepinne, men du bør sikkert ikke senke pinnen helt ned.
Veskene kommer også i en grå-melert farge. Mindre oppsiktsvekkende enn den gule.
IKKE ROSWELL: Men Roswheel. Det britiske merket viste frem noen ordentlig fine bikepacking-vesker. Polstrede stropper for mindre gnissing mot sykkelen og smarte løsninger og solide YKK-glidelåser preget utvalget. Blir 2020 det året der vi alle sykler rundt med slanke rammevesker hele tiden, både på terrengsykkelen, landeveissykkeln og grussykkelen?
RIDE CONCEPT: Skomerket som har tatt utforverdenen med storm ble startet av Brandon Dodd da han syntes det var vanskelig å finne bra utforsykkelsko til datteren sin. Siden den gang har de hyret inn Paul Basagotia som leder for sponsingen og gått inn som skoleverandør til Atherton-laget, inkludert Mille Johnset. Ride Concept lager sko både til klikkpedaler og til flate pedaler og med flere forskjellige gummiblandinger i sålen.
SUPERLETT STYREVESKE: Revelate Design sin nye Pronghorn styreveske er laget av et florlett materiale som minner om Tyvek som vi finner i rivesikre konvolutter, kart og husvegger. Revelate kaller materialet Dyneema. Selve bagen i Dyneema er vanntett og festes i et stroppesystem som inkluderer strategiske glassfiberfelter for stivhet og holdbarhet. Baggen kommer i tre størrelser, de minste veier under 200 gram.
FARGEKODET HJEMMEVERKTØY: Proffmekanikerne har hatt slikt i mange år, men nå lanserer Fabric fargekoordinerte unbrako-sett til oss hjemmemekkere også. Fabric har et sett med løse nøkler og et sett som henger sammen. Fargekodene på de forskjellige unbrako- og torcx-dimensjonene er de samme. Det er lettere å finne firern når du vet den er oransje.
VISDOMSORD: Husk å ha med deg et lite verktøysett på alle turene du ikke ønsker å gå hjem fra.
STI- OG VINTERSKO FRA FI'ZI:K: Italienske Fi'zi:k lager stilrene sko. Deres nye terrengsko ser litt røffere ut i kantene enn vi er vant til fra den kanten. Terra Ergolace har lissene på siden og en grov såle som lar deg bære sykkelen opp den siste biten til toppen. Terra Clima X2 er en høst-sko med ekstra gamasje og vanntett membran. Terra Arctica X2 kommer med vanntett Event-membran og raust med fór og sålemønster.
SAMMENLEGGBAR: BikeBox fra Bikebox company er en litt avansert pappeske laget av bølgeplast snarere enn papp. Den kan legges sammen og brettes raskt ut til å romme en sykkel. Er du nøye med polstring av sykkelen med rørisolasjon og bobleplast kan dette være en super erstatning for en dyr, stor og tung sykkelkoffert.
GJEMT BORT: Magura ønsker at vi skal få ryddet opp på styrene våre. Med dagens sykler med 1x12-drivverk og til og med trådløs giring fra SRAM er det færre kabler foran styret enn før, eller det er i hvert fall det inntil vi legger til senkepinne, demperlåsing og bremseslanger. Magura har laget et bremsesystem som tar bort bremseslangene. Eller de plasserer disse inne i styret. Faktisk plasserer Maguras nye MCi (Magura Cockpit integration) både bremsesylinder og stempler inne i styret. Dette krever et spesialkonstruert styre. Lufting av bremsene foregår gjennom styreenden. Hurtigkoblinger på bremseslangen gjør det lett å bytte stem.
FOOOOMPA: Australske Fumpa tenker at vi synes det er slitsomt å pumpe opp dekk for hånd. Når det kommer til pumping med minipumpe ute i skogen så har de jo helt rett. Fumpa kommer i to versjoner. Begge er batteridrevne kompressorer som fyller opp et terrengdekk på ca 40-50 sekunder. Den store varianten, som er ment å erstatte en gulvpumpe har digitalt manometer og ekstra forlengerslange. Den kan pumpe opp 5-6 dekk per lading. Den måler 42x73x87mm og veier 380 gram. Minifumpa som er tenkt å erstatte en Co2-patron eller en minipumpe veier bare 190 gram og måler bare 32x56x68mm. Den får fint plass i baklomma på en sykkeltrøye eller i egnet rom i drikkesekken. Begge lades via Micro-USB.
DT-HISTORIE. Sveitsiske nav fra DT har stått på manges liste over favorittprodukter lenge. Jeg husker selv jeg ønsket meg DT Hügi-navene nærmest kameraet da jeg var en ung, halvambisiøs junior. Den svarte 2000-modellen var de første jeg hadde i eget eie og siste årgang der navene bar navnet Hügi i tillegg til DT. De klassiske 240-navene kom inn i linja i 2008.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.