Gary Fisher var ikke alene om å finne opp terrengsykkelen, og han var ikke alene om å ha troen på 29er-sykler da han først begynte med de store hjulene. Vi kan likevel takke hans påståelighet og tro på de store hjulene for at de nå har tatt fullstendig over.
Gary Fisher sørget for at 29ere ble satt i storproduksjon og det Trek-eide merket var lenge de eneste store som virkelig satset på denne hjulstørrelsen. Da Fisher lanserte første generasjon Superfly i 2008 var den tidenes letteste Gary Fisher-sykkel, og den første masseproduserte 29eren med karbonramme. Mye har skjedd på de siste fire årene og nå er karbon-29ere standard vare. I tillegg har flere andre produsenter kommet på banen med lettere og mer fancy karbon-29ere enn Fishers Superfly.
Det ønsket Trek og endre på.
Fisher for alle penga
For to år siden overtok Trek Gary Fisher-merket totalt ved å kutte Gary Fisher som egen merkevare og opprette en egen Gary Fisher Collection av Trek-sykler. Dette fortsetter i 2013, men da vi møtte Gary Fisher selv på en lansering i Cortina i Italia i august var det opplagt at han følte han likevel hadde fått revansje over de som tvilte på ham, og hans store hjul. Trek har nå nærmest droppet rittsykler med vanlige hjul, og satser alt på Gary Fishers Superfly og fulldemperen Superfly 100 som deres raskeste sykler til ritt.
Superlett Superfly
Den nye Superfly-rammen er helt gjennomarbeidet fra grunnen av. Alt er nytt. Total rammevekt er nå nede i 896 gram for en medium-ramme. Noe som antas å være bransjebeste. Ingeniørene hos Trek har spinket og spart på karbonet der det ikke trengs og samtidig bygget inn flere smarte detaljer som ikke bare gjør rammen til bransjens letteste, men også i følge Trek til bransjens mest komfortable.
Superfly SL er den første rammen som kommer ut av Treks Appollo-program, som Dylan Howes kaller det. Dylan er sjefen for rammekonstuksjon i Trek-konsernet og forteller at Appollo er et program som skal gjøre Treks sykler:
– Ikke bare lettest, men raskest med store hjul.
I prosessen med Superfly SL har Trek testet åtte prototyper på veien mot sluttresultatet.
På detaljnivå
Trek har slanket Superfly-rammen over 200 gram ved å gå løs på detaljene. De har redusert rammens overflateareal med 30 prosent. Noe som betyr tynnere rør. Dette betyr også mer komfort.
Bakrammen er slank, og selve bremsekaliperfestet er konstruert slik at kaliperen i seg selv fungerer som et avstivende stag for rammen. I tillegg gjør den gjennomgående akslingen på 12 mm at rammen blir stivere og holder bakhjulet fastere. Trek kaller dropouten for Closed Convert, og påpeker at denne kan brukes både med gjennomgående 12 mm og Treks egne gjennomgående 9 mm.
Rammen har selvfølgelig integrerte krank- og styrelager. I tillegg har setetøret noe Trek har kalt Roll Wrap Seat tube. Det høres ut som et produkt fra Deli di Luca, men det innebærer at toppen av seterøret penetrerer overrøret og kan flekse litt ekstra.
Trek har også spart vekt ved å minimalisere kabelstoppene for utvendig vaierføring til noen små hull i rammen.
For å beskytte rammen under uvøren sykling kommer Superfly SL med en plast-kompositt-beskytter til å feste under underøret. Denne beskytter rammen mot steinsprut og slag, men kan tas av for å spare vekt på viktige rittdager.
Superfly SL vil komme i to modeller. Verstingen Superfly Pro SL og med SRAM XX-gruppe, og en litt rimeligere Superfly Elite SL med Shimano XT-gruppe. Totalvekten for Pro SL er oppgitt av Trek til 8,6 kilo.
Se evt mer på trekbikes.com