Derfor er vi ikke bedre på utforsykling enn landeveissyklister

GREIA MED. Svaret på hvorfor terrengsyklister ikke gruser landeveissyklister – på landeveien...

Sist oppdatert: 30. juli 2018 kl 15.21
Lesetid: 1 minutter

– Det blir ofte sagt på TV at terrengsyklister er bedre enn landeveissyklister til å sykle nedover på asfalt. Er det noe hold i det utsagnet? spør Henrik Alpers sykkelkollega Øyvind Aas. I denne episoden skal vi nemlig snakke om utforsykling på landeveien. Det er visstnok ikke er greie. Men hvorfor ikke det?  Er det for farlig, eller er det rett og slett ikke gøy? Mens nedoversykling er så til de grader i fokus i terrenget, hvorfor ikke da på asfalten? Er det nettopp derfor terrengsyklister ofte blir antatt å være de dyktigste nedover når de blir satt på en landeveissykkel? Eller kanskje det også er en myte? 

Her var det mange spørsmål. Sykkelekspertene Øyvind Aas og Henrik Alpers tar en prat om emnet. 

Allerede abonnent?  
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,

Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.

1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.

Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.

Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.

Les mer om våre abonnement

Har du spørsmål?

Vi svarer raskt på mail.

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen