Har sett lyset - og bruker det godt

Det er mørkt, det er vått, det er sleipt, det er høst og det er herlig. Ingen grunn til å la sykkelen stå, mener Kjell Karlsen. Han har sett lyset.

Sist oppdatert: 31. oktober 2014 kl 07.34
MÅNELYST: Denne lykta gjør det lekende lett å sykle teknisk terreng i høstmørket. Foto: Privat
MÅNELYST: Denne lykta gjør det lekende lett å sykle teknisk terreng i høstmørket. Foto: Privat
Lesetid: 3 minutter

Terrengveteranen er stadig på stitur i bekmørke høstkvelder, og anbefaler det varmt. Du trenger bare rett utstyr. Karlsens nye sykkellykt, en Moonlight 6000 med 6000 lumen, gir mer enn nok lys til selv tekniske stier i nattens mulm og mørke.

– Elverum er et eldorado for stisykling, og jeg har terrenget 300 meter fra stuedøra, sier Karlsen, som syns det er dumt og ikke benytte seg av det.

Utfordringen med å sykle teknisk terreng i mørket er å kunne se hindringer langt nok fram slik at du kan manøvrere elegant over stokk og stein.

– Du tør nesten mer i terrenget når det er mørkt. Det er mye som sitter i hodet, og når du ikke ser alt som stikker opp i terrenget rundt deg, så kan du jo ikke bli redd. Da velger du gjerne en rettere linje og jeg oppdager at jeg mange ganger kjører fortere i mørket, sier han ivrig.

– Du får en helt rå fartsopplevelse i mørket. Du føler at du sykler mye fortere enn du faktisk gjør når du bare ser det som lyses opp av lykta, forklarer han.

– Denne lykta har nesten for mye lys. Hvis du møter biler eller fotgjengere i skogen blir de skikkelig blendet om du ikke blender ned, advarer Karlsen.

Holder lenge
Karlsen har foreløpig til gode å gå strømtom, til og med på økter langt over tre timer. Men selv om batteriet på lykta varer lenge, anbefaler han å ta med en ekstra lykt, gjerne en som kan settes på hjelmen. Dersom du må stoppe for å bytte slange, reparere kjedet eller ta deg av annet mekanisk trøbbel underveis er det gull verdt å slippe å demontere lyskasteren fra styret.

Med en ekstralykt har du hendene fri og kan lyse rett på det du skal fikse.

– Det er jo dumt å måtte dra hjem etter et kvarter fordi du har problemer som egentlig lett lar seg løse, sier Karlsen.

Sykkellykt Kjell Karlsen Foto Privat w1400
Moonlight 6000 gir plenty med lys til mørke høstkvelder. Foto: Privat

LYSER GODT: Lykta gir så mye lys at møter du andre i løypa blir de blendet, sier Kjell Karlsen. Foto: Privat

Bekymret for forfallet
Godt arbeidslys gir Karlsen muligheten til å forlenge utesesongen. Det er en stor motivasjon i treningsarbeidet. Og systematisk innsats er helt avgjørende. Mange tar en lang pause etter sesongen, men ikke Karlsen.

– Jeg er jo blitt gammel, så jeg kan ikke slippe meg for langt ned etter sesongen. Jeg prøver å holde det i gang, ellers blir det for tungt å ta det inn igjen, flirer 50-åringen, som ikke firer på ambisjonene sjøl om årene går.

– Jeg har jo ikke noe lyst til å bli dårligere, og det har jeg et bevisst forhold til, sier han med minst et snev av alvor i stemmen.

Derfor må Karlsen ut og trene jevnt.

– Cluet er å stadig sette seg nye mål som gjør at du gidder å gjøre jobben som må til, og dra deg ut selv om det er dårlig vær, forklarer Karlsen.

– Og nå som vi har stilt klokka tilbake og det blir mørkt så tidlig, blir det nødvendig å sykle i mørket om en skal få nok økter, sier han. 

Kjell Karlsen 2014 - Foto Privat 1400x924
Kjell Karlsen sykler gjerne i mørket. Foto: Privat

MØRKEMANN: Kjell Karlsen jobber fulltid, og må ta kveldene til hjelp om han skal få trent nok. Foto: Privat

Publisert 31. oktober 2014 kl 07.34
Sist oppdatert 31. oktober 2014 kl 07.34

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen