Terrengveteranen er stadig på stitur i bekmørke høstkvelder, og anbefaler det varmt. Du trenger bare rett utstyr. Karlsens nye sykkellykt, en Moonlight 6000 med 6000 lumen, gir mer enn nok lys til selv tekniske stier i nattens mulm og mørke.
– Elverum er et eldorado for stisykling, og jeg har terrenget 300 meter fra stuedøra, sier Karlsen, som syns det er dumt og ikke benytte seg av det.
Utfordringen med å sykle teknisk terreng i mørket er å kunne se hindringer langt nok fram slik at du kan manøvrere elegant over stokk og stein.
– Du tør nesten mer i terrenget når det er mørkt. Det er mye som sitter i hodet, og når du ikke ser alt som stikker opp i terrenget rundt deg, så kan du jo ikke bli redd. Da velger du gjerne en rettere linje og jeg oppdager at jeg mange ganger kjører fortere i mørket, sier han ivrig.
– Du får en helt rå fartsopplevelse i mørket. Du føler at du sykler mye fortere enn du faktisk gjør når du bare ser det som lyses opp av lykta, forklarer han.
– Denne lykta har nesten for mye lys. Hvis du møter biler eller fotgjengere i skogen blir de skikkelig blendet om du ikke blender ned, advarer Karlsen.
Holder lenge
Karlsen har foreløpig til gode å gå strømtom, til og med på økter langt over tre timer. Men selv om batteriet på lykta varer lenge, anbefaler han å ta med en ekstra lykt, gjerne en som kan settes på hjelmen. Dersom du må stoppe for å bytte slange, reparere kjedet eller ta deg av annet mekanisk trøbbel underveis er det gull verdt å slippe å demontere lyskasteren fra styret.
Med en ekstralykt har du hendene fri og kan lyse rett på det du skal fikse.
– Det er jo dumt å måtte dra hjem etter et kvarter fordi du har problemer som egentlig lett lar seg løse, sier Karlsen.
LYSER GODT: Lykta gir så mye lys at møter du andre i løypa blir de blendet, sier Kjell Karlsen. Foto: Privat
Bekymret for forfallet
Godt arbeidslys gir Karlsen muligheten til å forlenge utesesongen. Det er en stor motivasjon i treningsarbeidet. Og systematisk innsats er helt avgjørende. Mange tar en lang pause etter sesongen, men ikke Karlsen.
– Jeg er jo blitt gammel, så jeg kan ikke slippe meg for langt ned etter sesongen. Jeg prøver å holde det i gang, ellers blir det for tungt å ta det inn igjen, flirer 50-åringen, som ikke firer på ambisjonene sjøl om årene går.
– Jeg har jo ikke noe lyst til å bli dårligere, og det har jeg et bevisst forhold til, sier han med minst et snev av alvor i stemmen.
Derfor må Karlsen ut og trene jevnt.
– Cluet er å stadig sette seg nye mål som gjør at du gidder å gjøre jobben som må til, og dra deg ut selv om det er dårlig vær, forklarer Karlsen.
– Og nå som vi har stilt klokka tilbake og det blir mørkt så tidlig, blir det nødvendig å sykle i mørket om en skal få nok økter, sier han.
MØRKEMANN: Kjell Karlsen jobber fulltid, og må ta kveldene til hjelp om han skal få trent nok. Foto: Privat