Horst Linken: Lite ledd på kjedestaget med stor effekt på sykkelhistorien
Et beskjedent ledd på fulldempede syklers kjedestag gjør underverker for en stisykkels funksjon. En smarting ved navn Horst fant det opp på begynnelsen av nittitallet og resten er, som de sier terrengsykkelhistorie.
LITT LEDD MED STOR FUNKSJON: Det lille leddet på kjedestaget endrer en terrengsykkels egenskaper ganske mye.
Lesetid: 3 minutter
Det er tyskamerikanske Horst Leitner som har gitt navnet til denne sykkeldelen som har preget konstruksjonen av fulldempede terrengsykler siden 1994.
Leitner kom fra en suksessfylt karriere som motocrosskjører og motorsykkelkonstruktør da han falt for terrengsyklingen. Han fikk det for seg at han skulle forbedre syklene.
Hans første produkt på sykkelmarkedet var den spesielle gaffelen AMP, før han også lagde komplette AMP-sykler.
Syklene var kjennetegnet av lav vekt, moderne aluminiumskonstruksjon og strategisk plasserte ledd både i gaffelen og bakhjulsopphenget. AMP-gaffelen fikk raskt sine tilhengere på grunn av lav vekt og myk vandring, men ble raskt utkonkurrert av enklere teleskopgafler som var lettere å forstå seg på og som hadde færre bevegelige deler.
Men konstruksjonen for demping på bakjulet har holdt seg like aktuell frem til i dag.
Den delen som virkelig plasserte Horst Leitner i terrengsykkelhistorien og som fortsatt bærer hans navn, er ideen med et ledd på kjedestaget, rett foran bakhjulets aksling.
Denne konstruksjonen kom Leitner frem til i samarbeid med den tyske rammemakeren Karl Nicolai, men det er Horst Leitner som forbindes med løsningen.
Dette lille leddet skal sørge for at dempingen på bakhjulet blir mindre påvirket av bremsekraft, gir mindre nøkking i pedalene samt mindre husking ved hard tråkking.
At det siden midten av nittitallet har vært den mest populære løsningen for avansert bakhjulsoppheng viser hvor revolusjonerende det lille leddet var.
Specialized var raske med å se leddets potensial og sikret seg raskt rettighetene på konstruksjonen i USA og har brukt på nesten alle sine fulldempere de siste 25 årene, også på utforsykkelen Demo og den grove Endurosykkelen Enduro.
Siden den gang har de voktet patentet med jernhånd. Flere sykkelprodusenter har brukt leddet kjedestag i sine rammekonstruksjoner, men ønsker de å selge syklene sine i USA har de vært tvunget til å finne på en annen måte å løse bakhjulsopphenget på, eller betale dyr lisens til Specialized.
Specialized har forsøkt å omdøpe leddet til FSR-link, men det er fortsatt Horst Link som brukes.
Specialized sin patent gikk ut sommeren 2018 og etter det har flere amerikanske produsenter som Cannondale, og GT kommet på banen med Horst Link-sykler.
I Europa har ikke Specialized sittet på rettighetene på det lille leddet og sykkelparken her viser tydelig hvor genialt enkel denne konstruksjonen er.
Så godt som alle tyske sykkelmerker benytter seg av en eller annen form for Horst Link, f.eks Canyon og Cube.
Scott brukte også Horst Link på den originale Genius-serien, men forstod raskt at de måtte gi opp USA som marked for Genius-plattformen hvis de holdt på oppsettet. I 2008 ble derfor Genius gjort om til en konstruksjon uten Horst Link. Siste generasjon Scott Genius er tilbake med Horst Link, akkurat som endurosykkelen Ransom er det.
Etter at patentet til Specialized gikk ut har opphengsløsningen igjen blitt aktualisert. Det lille leddet utviklet i 1991 er fortsatt med på å gi moderne terrengsykler gode egenskaper i terrenget.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.