ISIS fra SKF

Lagermeister SKF entrer kranklagerbransjen og lover et produkt som skal frigjøre flere års irritasjon fra frustrerte ISIS-brukere.

Av: Trond
Sist oppdatert: 16. november 2005 kl 12.47
Kompakt krankhus i rustfritt stål. Yummie!
Kompakt krankhus i rustfritt stål. Yummie!
Lesetid: 3 minutter

Standarden ISIS (International Spline Interface Standard) er en kollektiv løsning og svar på Shimano's patentering av sitt velbrukte Octalink-system. Shimano patenterte sitt og derfor gikk Truvativ, Chris King, og Race Face sammen i 1998/1999 og formet ISIS som vi kjenner det i dag.

Standarden ble raskt akseptert og utbredt. ISIS viste seg å være stivere, forholdsvis knirkfritt og slitesterkt. Dessverre viste det seg at kranklagrene ikke holdt følge. Den store diameteren på krankakslingen fordret at kulelagrene måtte lages mindre enn tidligere. De fleste kulelagre (og dermed kranklager) ble utslitt på en halv sesong eller mindre.

Kreative produsenter gjorde flere tiltak og hadde f.eks løsninger som at kulene lå rett på akslingen slik at kulene kunne være større, uten at dette hadde nevneverdig effekt. Firkantlagre var ofte like fine etter 4-5 år, men med ISIS er dette ren utopi.

Enter SKF

SKF (AB Svenska KullagerFabriken) ble startet av den svenske ingeniøren Sven Wingquist i 1907, og har i dag 38.000 ansatte fordelt på 80 fabrikker verden rundt.

SKF har tydeligvis sett et marked for kranklagre, og kommer nå en knippe modeller som bør heve kvaliteten på ISIS betraktelig. To års garanti - no questions asked - viser at de har klokketro på produktet. De påstår også at lageret kan ha en levetid opp mot ti år med normalt bruk.

SKF tilnærmer seg kranklagre anderledes enn konkurrentene. For det første er selve krankhuset og aksling i rustfritt stål på toppmodellen. Fullstendige spesifikasjoner finner du her.

SKF formel for suksess skal være tre-delt:

  • Krankhuset er en kompakt del, og ikke satt sammen av flere mindre deler som kan gi bevegelse.

  • Forseglingen løses via en pakning med to "baner". En som holder fettet inn mot lageret og hindrer at det kommer ut. Den ytterste banen holder vann og møkk ute.

  • Selve lageret på drivsiden er et rullelager, hvor lasten fordeles jevnere på lageret og lagerbanen.

Disse tre hovedpunktene skal gjøre SKF markedsledende innen kranklagerproduksjon, og vi må medgi at det ser positivt ut.

Priser

Prisene er ikke 100% satt enda, men alt tilsier at det vil ligge rundt dette:BXC-600: 1200kr (Denne skal vi teste)BXC-450: 800krBXC-300: 600krAlle lagerene i samme serie veier det samme. BXC serien skal veie 302gram

Freeridevariantene bruker M12 bolter istedenfor M15, og koster litt merBFR-600: 1200krBFR-300: 600kr

Landeveislagrene for ISIS burde også kunne brukes til xc og veier 240gram

Den norske importøren Brown Couch AS melder at lagrene forhåpentligvis vil være tilgjengelige i butikk i midten av november, men kan ikke love noe helt konkret tidpunkt ennå.

Vi bolter fast et SKF kranklager nå og publiserer testen i TERRENGSYKKEL #1 2006.

Publisert 11. oktober 2005 kl 00.00
Sist oppdatert 16. november 2005 kl 12.47

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen