– Jeg har aldri sett en sånn etterspørsel og interesse-økning for sykler.
Sykkelbransjen merker økt etterspørsel i 2020. Koronapandemien har satt alle normaltilstander til side, og beskjeden fra noen leverandører klar: bestill sykkel nå.
Også flere deler av norsk sykkelbransje meldte at tiden fremover ville bli utfordrende i vår. Nå har flere måneder gått, og det er ingenting som tyder på at sykkelinteressen har roet seg.
Tom Odongo er daglig leder i Speedproducts, som har importen på sykkelmerket Santa Cruz i Norge.
– På grunn av pandemien er det mange som har bestilt sykkel. Selv i utlandet hvor folk ikke har hatt ferie har pengene gått til sykkel. Bronson er for eksempel en modell Santa Cruz har solgt mye av i år, mye på grunn av at den var tilgjengelig. Jeg har nok solgt litt mindre enn normalt, men kunne solgt langt mer hvis jeg klarte å skaffe nok sykler. De som har hatt sykkel på lager, har solgt mye, sier han.
Odongo spår at det ikke vil bli like lett å få tak i stisykler i 2021.
– Det er usikkert om vi greier å levere nok sykler i 2021. Slik som det er nå, er det fem måneder bestillingstid på noen modeller. Jeg har bestilt inn det jeg tror jeg kan selge, men hvis etterspørselen blir mye større, vil det være en utfordring.
– Hva er grunnen til det?
– For Santa Cruz sin del, er det leveringstid på komponenter, sier Odongo.
– Bør folk bestille på forhånd?
– Hadde jeg vært kunde nå, hadde jeg funnet ut hvilken sykkel jeg kan få tak i nå og så kjøpe hvis mulig.
Høsten er tid for innsalg av neste års modeller, og butikkene har dermed måtte basere sine innkjøp for neste sesong på et noe unormalt år.
Eivind Martinsen jobber for sykkelmerket Trek i Norge, og har vært i sykkelbransjen siden 2002. Han har aldri opplevd lignende interesse:
– Det har vært gigantisk. Jeg har aldri sett en sånn etterspørsel og interesse-økning for sykler. Vi har jo hatt kategorier tidligere som har boomet som for eksempel elsykler, men nå er det sykler generelt. Det eneste som ikke har hatt voldsom vekst for oss, er konkurransesykler. Men det kan jo også skyldes at et knapt har blitt arrangert sykkelritt, sier Martinsen.
– Blir det vanskeligere å få tak i sykkel i 2021?
– Det er en perfekt storm det vi ser akkurat nå. Det er ikke det at vi har et leveringsproblem i den forstand, men vi har en etterspørsel som er helt uvanlig. Vi er en bransje hvor vi er avhengige av alt i fra råvarer til komponenter og frakt. Vanskelig, nei, det vil det ikke bli. Det vil bli mye sykler på markedet i 2021, men det er butikkene som har vært våkne og har bestilt nok, som vil ha sykler.
– Bør folk forhåndsbestille sykkel nå?
– Ja, i aller høyeste grad. Jeg synes jeg ser en parallell til det vi ser i elbilverden. Hvis du vil kjøpe elbil fra ditt favorittmerke, kan du ikke vente til de har det på lager, du må bestille på forhånd. Vi har gjort store bestillinger, men erfarer at syklene ikke kommer like fort inn på lager som vi skulle likt å se. Det vil være så lang leveringstid at hver sykkel går rett ut til en kunde som har bestilt på forhånd, sier han.
Martinsen ser foreløpig ikke noen indikasjon på at prisene vil endre seg.
Geir Plassen er merkeansvarlig for Rocky Mountain hos den norske importøren Vertical Playground. Også han melder at de kunne solgt mer sykler om det lot seg fremskaffe.
– Jeg har ikke konkrete tall, men vi klarte ikke å skaffe nok sykler til folk. Dette skyldes mye at det selges mer sykler også andre steder i verden. Nå er nesten alt det vi selger fulldempa stisykler i forskjellige varianter. Men vi har solgt mest av modellen Instinct, som er en allsidig stisykkel, sier han.
Også han er usikker på hvordan tilgangen på sykler vil bli neste år.
– Syklene vi har forhåndsbestilt har jeg ikke hørt noe annet enn at kommer, Å få supplert kan jeg ikke si noe om, det vil bli først til våren. Hvis etterspørselen ikke gir seg, tipper jeg det kan bli trøblete, sier Plassen.
Hvordan 2021 blir, vil han være forsiktig med å spå.
– Jeg tipper de fleste butikkene har tatt i litt mer ved innkjøp. Vi har økt innsalget, for å ta høyde for mer etterspørsel, men det er ikke helt vilt. Vi har bra forhåndsordrer så langt, de store butikkene har kjørt på.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.