Slitestyrke og stivhet er blant de kriteriene som mange vurderer nøye når de skal gå til innkjøp av ny krank. Kranken er som kjent et problemområde på en sykkel, og de som sykler mye og i all slags vær har gjerne måttet finne seg i å måtte overhale eller til og med bytte kranklager flere ganger i løpet av et år. De siste åra har det derfor vært en rekke forskjellige standarder på markedet, til bryderi for ferskinger som skal orientere seg i utstyrsjungelen.
Om vi skrur tida tilbake ti år, så var Shimano den store, dominerende aktøren på markedet innen kranker, med sine løsninger der høyre- og venstresidene på krankene blei låst sammen ved hjelp av det vi kan kalle griperiller, eller "spline" på godt norsk. De øvrige krankprodusentene sto igjen med tre alternativer: 1) Aldri noen sinne lage kranker og kranklager med tilsvarende griperiller, siden dette var patentbelagt av Shimano.2) Alle produsentene kunne fortsette å sitte på hver sin tue og arbeide fram hver sin alternative løsning. 3) Samarbeide og enes om en ny, felles standard.
Det siste alternativet framsto selvsagt som det beste. På Interbike-messa i Las Vegas i 1999 stakk derfor Truvativ, Chris King og RaceFace huene sine sammen og blei enige om å ta opp kampen mot "den store S-en", Shimano, sammen. Resultatet blei en ny standard kalt ISIS ("International Spline Interface Standard").
Chris King var allerede da selve målestokken for holdbarhet og presisjon med sine nærmest evigvarende nav og styrelager. Syklister toa seg i hendene og tenkte at "nå blir det skikkelige saker": Med King på laget ville man jo nærmest være garantert lang holdbarhet på kranklagerne! Siden den gang har vi venta og venta, men noe ISIS-kranklager med den gjeve King-signaturen kom aldri.
Chris Kings forsikringer gikk på at "joda, vi holder stadig på med dette, men vi må jobbe mer med presisjon og holdbarhet. Vi kan ikke slippe noe vi ikke er fornøyde med ut på markedet."
Tida gikk, og det nærmeste vi kom var et par paparazzibilder fra messer av prototyper, men noen lansering kom aldri. I mellomtida løp tida fra ISIS-standarden, og nye løsninger blei lansert av både Shimano, RaceFace og FSA - nå i fellesskap med utgangspunkt i Shimanos krankløsninger.
Det Chris King nå har lansert, er derfor ikke innenfor ISIS-standarden, men isteden et kranklager med eksterne, store lager som passer de nyere krankene fra Shimano, RaceFace og FSA. Til dem som er opptatte av vekt, kan vi fortelle at et Chris King-kranklager veier 106 gram totalt, inkludert hylse, lagerkopper og mellomskiver (tre 2,5 mm-skiver for justering av kjedelinje). De kommer til både 68- og 73 mmm krankhus og har fem års garanti.
Hva så med holdbarheten? Det gjenstår selvsagt å se, men det lover godt at King holder seg til sine egne kulelagre med stålkuler. Ikke nok med det, men et eget verktøy for innsprøyting av fett gjør det mulig å tilføre nytt fett, mens gammelt og møkkete fett presses ut gjennom pakningene.
For eksempel kan du da kjøre til hverdags med et bestandig fett med høy viskositet, for så å bytte til et tynnere fett med lav viskositet eller olje på ritt for minimal motstand.
Norsk pris ventes ifølge den norske importøren å ligge på omkring 1500 kr. Det er selvsagt ikke billig, men vi går ut fra at dette er saker som varer lengre enn det meste annet. På den måten kan et dyrt innkjøp lønne seg i det lange løp likevel...
Vi kommer til å montere King-lager på en eller flere av våre kranker så snart vi får noe tilsendt, og rapporter vil komme.
Chris King importeres til Norge av Speedproducts.