Det eneste som er sikkert, er at oppfinneren - 30 år gamle Steve Christini - har brukt all sin tid de siste seks åra på å utvikle patenten sin. Og at han på veien har samlet flere millioner kroner fra investorer som tror på systemet.
Innvendig drivaksel
Og hvordan fungerer så dette? Enkelt sagt er bakhjulet koblet til framhjulet gjennom en drivaksling som ligger skjult inne i ramma. En clutch som styres fra en hendel på styret kobler et drivledd inn på baknavet. Drivleddet fortsetter i en aksling inn i ramma og rett opptil styrerøret.
Der ligger en kobling som leder kreftene ned til framnavet gjennom en teleskopisk aksling. Framnavet inneholder en drivmekanisme av«silent clutch»-typen, som griper tak uten forsinkelse.
Kun ved behov
Systemet er ikke ulikt moderne firehjulstrekkere fra bilverdenen. Så lenge syklisten holder systemet aktivert, er prinsippet at framhjulet bare kobles inn når bakhjulet begynner å spinne eller på andre måter får ulik fart i forhold til framhjulet.
Ifølge de som har testet prototypene, fungerer faktisk framhjulsdriften imponerende godt. Det store spørsmålstegnet kommer selvsagt ved driftssikkerheten: Dersom noe skjærer seg i det interne drivverket, må dempegaffelen tas av for å få det ut.
Akslingen ned til framhjulet dras ned gjennom styrerøret, mens akslingen fra bakhjulet deretter kan trekkes ut gjennom et hull midt foran på styrerøret. Drev og koblinger er i rustfritt stål, akslingene skal være i aluminium. Men dette er neppe noe du reparerer selv, for å si det mildt.
Her finner du flere saker om sykler og utstyr.
900 gram ekstra
Hele tohjulstrekk-systemet veier ifølge Christini bare 900 gram ekstra, mens den komplette, fulldempede sykkelen oppgis til 13kilo. Det er lovende tall, særlig med tanke på hvor blytunge og ekstremt klumpete andre forsøk på tohjulsdrevne sykler har vært.
Men hvem i all verden trenger dette? Noe av moroa med terrengsykling er jo at det skal være litt vrient å komme opp og ned de verste kneikene. Men hvor setter man strek for tillatte hjelpemidler?
Hva om det funker?
For ikke mange år siden mente mange at dempegafler var tøys, fordi det gjorde oss til dårligere syklister - og dessuten blir det noe drit å vedlikeholde. I dag står de samme folka i butikken og vil ha mer vandring foran.
I dag vil disse folka helt sikkert kalle tohjulstrekk for tøys som gjør oss til dårligere syklister - og dessuten blir det noe drit å vedlikeholde. Hva sier de om sju år, hvis dette faktisk slår an?
Nuvel. Senere i 2002 blir også Christinis hardtail-versjon tilgjengelig. Dersom du er interessert i å lese mer om AWD-syklene, finner du Christinis egne nettsider her.