TESTING: Julien Absalon bruker forsesongen til testing av såvel form som utstyr. Alle foto: Øyvind Aas
Julien Absalon var spesielt invitert til å kaste glans over det katalanske cup-rittet i Barcelona, søndag. Verdensmesteren er en av få proffe rundbanesyklister som ikke bruker våren til å delta på etapperitt i Sør-Afrika eller andre steder. Absalon foretrekker å holde seg til rundbane, også når det gjelder oppkjøringsritt. I Barcelona fikk han hard kamp om seieren og tok til slutt femteplass etter tekniske problemer på sisterunden.
Med seg til Barcelona hadde Absalon sin fulldemper Four Stroke 01, lik den han vant VM-gullet i Hafjell på, men han hadde også med seg en ny ramme i et sent prototypestadie.
Vi så et første-utkast av denne rammen hos Ralph Näf under sprint-VM på Maihugen i september. Absalons versjon ser enda mer ferdig ut enn Näfs prototype. Impec Advanced R&D lab står det skrevet på overrøret på Absalons nye sykkel. Dette betyr at en er laget i BMCs egen prototype-fabrikk i Grenchen i Sveits. Her har sveitserne et ganske unikt fortrinn i forhold til de merkene som kun har produksjon i Østen. BMC kan lage karbonprototyper ved siden av pultene til ingeniørene og få syklene ut i terrenget kun i løpet av få dager.
Sykkelen ser ut som om den har bygget inn en form for demping i en ellers stiv karbonramme. Kjedestagene er kraftige, men setestagene er tynne og med mye bøy på seg. De treffer også seterøret veldig lavt, noe som sikkert er ment å gi mer demping. Selve koblingen mellom setestag og seterør var på Absalons sykkel, akkurat som på Näfs, dekket av en neoprenstrømpe. I tillegg er en neoprenstrømpe montert på seterøret rett under koblingen. Seterøret for øvrig har ikke mulighet for feste av frontgir, men det kan hende BMC monterer et direct mount-feste på senere produksjonsmodeller.
TYNNE STAG: Setestagene skiller seg klart fra nåværende halvdemper fra BMC.
Profilen på ramma for øvrig minner en del om sykler allerede på markedet for BMC. Vaierne går dog i motsetning til på Four Stroke og nåværende halvdemper, Team Elite, inne i underrøret. På nåværende rammer ligger vaierne utenpå underrøret.
Selv om det ikke er feste for frontgir på rammen til Absalon, er det hull for intern vaierføring til et slikt gir. Det kan også hende at det legges opp til intern føring for senkepinne.
Sykkelen ser ut til å være ganske så nære produksjon da finishen er fin. Det at både Näf og Absalon har luftet en variant såpass offentlig forteller en del om at den nærmer seg klar. Absalon var likevel streng på at det ikke var lov å ta nærbilder av baktriangelet. Näf på sin side protesterte ikke da vi tok bilder av sykkelen hans under fjorårets VM.
Samtidig er Absalons sykkel her vesentlig annerledes enn den Näf syklet med på Maihaugen. Den hadde standard hurtigkobling bak i tillegg til at setestagene møtte seterøret høyere enn på Absalons prototype.
I tillegg kan vi se at bakakslingen er av skrutypen, ikke vanlig hurtigkobling slik nåværende halvdemper Team Elite har. Prototype-rammen til Absalon har også en forsterkning der seterøret og overrøret møtes. Her er det på gjeldende rammer et ekstra lite rør, Cross lock tube i BMC-speak, snarere enn en slik forsterkning. Näfs ramme hadde vanlig hurtigkobling og Cross Lock-tube mellom overrør og seterør.
Absalon ledet lenge rittet i Barcelona, men måtte senke farten på siste runden. På Facebook skriver han at han brakk akslingen i bakhjulet på den sisterunden.
ANNEN HEKK: Bakramma på den nye BMC-sykkelen er ganske annerledes enn gjeldende modell fra det sveitsiske merket.
Absalons sykkel har for øvrig Shimano XTR Di2-gir satt opp med ett tannhjul foran. Han bruker fortsatt et ikke-originalt tannhjul på kranken, selv om Shimano har spesielle 1x11-tannhjul på markedet. Det er også interessant å se at Absalon bruker forskjellig for- og bakhjul. Foran har den fem-doble verdensmesteren et XTR-nav som er festet til hva som ser ut som en Stans Notubes felg. Antagelig en ZTR Race Gold.
Bak har Absalon en karbon-felg. Også den montert til et XTR-nav. Her kan det se ut som om det er felgen som BMC selger under eget navn på rittsyklene sine Team Elite 01 XTR og Four Stroke 01 XTR.
Det kan være så enkelt som at det er neste generasjon Team Elite halvdemper vi ser her, men Ralph Näf snakket om sykkelen som om den var en ny variant da vi pratet med ham under VM.
Torgny Fjeldskaar, Head of Design hos BMC svarte oss på henvendelser om den nye rammen, men ønsker ikke å si noe mer:
– Jeg kan dessverre ikke si så mye annet enn at det stadig prøves ut nye prototyper, og alle våre prototyper blir som kjent laget i vår Impec Advanced R&D Lab her i Grenchen, sier norske Torgny Fjeldskaar.
Rittet i Barcelona ble vunnet av den lokale sluggeren Carlos Coloma. Coloma syklet på en MMR-halvdemper med 27,5-hjul.
VINNERSYKKELEN: Carlos Coloma sykler for det spanske merket MMR. Han slo Absalon på hjemmebane i Barcelona.
BMC er ekstra spennende for tiden da de akkurat i disse dager har fått bekreftet at de igjen vil bli å se i Norge fremover. Olav Morten Hagen, innehaver av Topbikes, og fra før importør av Orbea sykler, Catlike hjelmer og Lake sko blir fra og med årets sesong agent for BMC i Norge.,
I tillegg har vi tidligere skrevet om den norske designeren Torgny Fjeldskaar som begynte som head of design hos BMC i fjor vår. Fjeldskaar som har en bakgrunn som designsjef hos Cannondale og designer hos BMW skal bidra hos BMC ikke bare på sykkeldesign, men også utforme hele merkets profil på alt fra emballasje og nettsider til klær, logoer og butikker.
FRAKJØRT: Julien Absalon var allerede før sisterunden distansert av Carlos Coloma. Etter dette skal han ha brukket akslingen bak.