Det er ingen hemmelighet at storhjulstrenden har kommet lenger i USA enn Europa, noe Specialized er bevisst på. Dette er antakelig grunnen til at 29´ere fikk nesten all oppmerksomheten under den europeiske delen av presentasjonen.
Specialized har gått grundig til verks for å finne ut hvilken hjulstørrelse som er best til rittstkling. Vi ble vist videoer fra tester gjort med teamryttere på verdenscupnivå, med både powertapnav og gps-målinger. Specialized har konkludert med følgende; i de fleste rundbaneløyper er 29er raskere enn 26er, og en fulldemper raskere enn en hardtail.
Stumpy 29er og Epic 29er forbedres
Stumpjumper 29er og Epic 29er får begge små forandringer for 2011, med bl.a kortere styrerør, og PressFit 30 krankhus.
Vektmessig ligger Specialized S-works Stumpjumper 29er med sine 1170 gram godt over Scott Scale 29 sine 949 gram, men totalt sett har Specialized klart å lage en av de letteste 29 tommer hardtailene på markedet, med en totalvekt på 8,6kg(!). Mye av dette skyldes en lett Futureshock gaffel med redusert kronerør, samt nye karbonhjul fra Roval. Specialized har tidligere brukt setepinner i 30.9 -31.6dimensjoner, men har nå valgt å gå ned til 27.2. I følge ingeniørene skal dette gi mer fleks, ikke bare i setepinnen, men også i hele bakramma, siden rørene blir tynnere.
Minst like imponerende er S-works Epic 29´er med sine 9,6 kg. Også her finner vi Futureshock gaffel, Brain bakdemper, og de lette Roval-hjulene. Med en totalvekt som matcher mange av hardtailene på markedet, er dette en meget interessant sykkel til cross country, og en soleklar opponent til f.eks Gary Fisher Superfly 100. Med disse modellene viser Specialized helt klart at de henger med i utviklingen, med tanke på både materialer og hjulstørrelser.
Rock Shox + Brain = Sant
En ny detalj i 2011-utvalget til Specialized vil være Rock Shox gafler med Brain-teknologi. Terrengsykkels utsendte fikk prøvd dette både på hardtail og fulldemper (da med Fox bakdemper med Brain-teknologi). Tanken bak Brain er super, men i praksis opplever vi funksjonen som lite sofistikert, siden man kjenner terskelen for gjennomslag veldig godt hvis den skal låse godt nok.
Vi kjørte derfor likegodt med både gaffel og bakdemper på laveste terskel. Sykkelen opplevdes uansett meget effektiv og tråkkvillig, selv uten Brain aktivert. Det bør nevnes at dette var under kjøring på stort sett veldig tekniske stier, på lange grus- og maratonritt kan Brain-funksjonen kanskje ha mer for seg.
De nye Roval karbonhjulene var et hyggelig bekjentskap. Spesielt sideveis stivhet utmerket seg. Årsaken til dette er nok todelt. Felgringene i karbon har litt høyere profil enn normalt, og endekoppene på navet har større kontaktflate mot gaffelen eller ramme. På 29"er hjulene var det merkbar forskjell sammenlignet med f.eks Ritcheyhjulene som sto på Scott Scale 29" vi prøvde for en tid tilbake.
Myka 29er: storhjuling for jenter
Modellnavnene Era, Myka og Safire kjenner vi til fra før, og fellesnevneren er at alle disse har dametilpasset geometri, med kortere overrørmodifisert og redusert standover.
Helt ny er Myka i 29´er-utgave. Grunnlaget er tatt fra Myka HT, som har standard 26" hjul, men hjulene er byttet, front og standover er senket, og vips så har man en meget interessant hardtail for jenter. En detalj vi setter stor pris på, er at gaflene er customtunet til hver størrelse, ut i fra antatt vekt på rytteren. Spesielt spennende vil det bli å se hvilket prispunkt denne ender på, da dette lett kan bli en fin entry-level stisykkel for jentene.
Camber: rimelig stisykkel
Camber er en lovende stisykkel for de som ikke har ei smellfeit lommebok. Her har vi det velkjente FSR-opphenget, spekket med 120mm vandring, stivennlige vinkler, 2x10 drivverk, og enkelt, men velfungerende utstyr.
Ser man på spesifikasjonene er det tydelig at dette er en entrylevel stisykkel, men etter å ha prøvd sykkelen er vi imponert over hvor mye kjøreglede man får for pengene. Sykkelen har alle de gode kvalitetene en stisykkel bør ha. FSR-opphenget er gjennomprøvd, og oppleves både effektivt og følsomt. SRAMs budsjett 2x10-gruppe gjør jobben, vi liker spesielt den todelte kranken, som både ser bra ut og har stivennlig utveksling.
Storfjellsmaskineri og stisykler
Utforsykkelen Demo 8 har kun små forandringer for 2011, men likevel er de verdt å nevne: - Kjedestagene har nå blitt enda smalere for bedre klarering mot skoene når man tråkker.- Fronten har blitt senket 8mm, etter tilbakemeldinger fra ryttere.- Alle utfresninger og svingpunkt har nå blitt redesignet, for å lage minst mulig hulrom for gjørme å feste seg i.
En annen forandring er at Demo 7 nå utgår, mens SX Trail får slakkere vinkler og 180mm vandring (tidligere 160mm). Dermed kan man si at SX Trail tar over for Demo 7.
Evo: For kresne syklister
Noe som fikk relativt lite oppmerksomhet men som Terrengsykkel synes er spennende, var Specialized´s EVO-modeller. EVO-konseptet går ut på at Specialized har tatt utvalgte modeller, og laget et begrenset opplag varianter av disse, som har endrede spesifikasjoner ifht originalene:- For XC-modellene Epic og Stumpjumper, vil dette bety et mer racingpreget oppsett, med lettere hjul, 1x10 drivverk og lettere komponenter som styre og stem.- For de mer langbeinte modellene som f.eks Enduro, vil dette bety lengre gafler, slakkere vinkler, mer vandring (og stålfjær i stedet for luft), bredere styrer, grovere dekk osv.
Evo er helt klart for de spesielt interesserte, men likevel spennende nyheter. Prisforskjellen mot "vanlige" modeller hadde ikke Specialized klart, men det forventes at disse blir noe dyrere.