Minnesota-baserte 45NRTH har markert seg i markedet for vinterprodukter for syklister, mye på grunn av fatbikehypen de siste årene.
Men langt ifra alt de lager er fatbikerelatert.
Tidligere i år testet vi plattformpedaler fra amerikanerne, og nå altså piggdekk for 29ere. For du får de ikke i andre størrelser enn 29x2,35. Det skal bære i snø, skal vite. Sånn sett er det jo greit at bredden på dekkene strengt tatt er 2,4 og enda litt, montert på Stan's ZTR Flow EX-felger.
Dekkene ser rett og slett temmelig seriøse ut der de er enda større i bredde og volum enn eksempelvis Onza Ibex 2.4.
Å montere dekkene på felgen var den letteste sak i verden, til forskjell fra enkelte andre piggdekk vi har montert er det ingen behov for dekkspaker, hverken for å få dekkene av eller på.
Med det var det også med en viss tvil vi fylte på tubelessguffe. At dekkene føltes litt slappe burde også bety at de ville slippe mye luft på lavt lufttrykk. Det skulle vise seg riktig for bakdekket, ikke så riktig for fordekket.
Med samme lufttrykk som vi kjører i vanlige dekk ble det fort behov for pumpe. Men med 5-6 psi mer trykk i bakdekket løste det seg greit, om enn med noen tilbakefall en gang imellom, spesielt om vi la litt ekstra innsats i svinger.
Nicotines 120tpi burde gi en ikke altfor avskrekkende vekt, men nålen stoppet ikke før 930 gram på vår vekt. Og det kjentes at det var montert et par sluggere på hjulene når terrenget fordret akselerasjon og bremsing om hverandre.
Inntrykket av å ha gjort om sykkelen til en rallycrossbil for vinterføre resonnerte i de første turene. På varierende høstføre, altså gjørme, barfrost, is og frosne snøflekker fra det første snøfallet i Tromsø, var dekkene kontante og tillitvekkende.
På barfrost sitter jo det meste supert, men der jorden ennå var sølete og myk kjentes dekkene som et par normale, grove stidekk. Selv på steingrunn, der piggdekk fort kan bli litt uforutsigbare, var det ingen alarmsignaler.
De volumøse dekkene ga godt grep, dempet småristingen fra underlaget og gjorde ikke mye ut av seg, som er et kompliment til piggdekk på en sykkel.
Litt verre ble det ut over høsten, når det ble flere og større ispartier, gjerne av typen som heller feildosert i svinger. Nicotine har bra med pigger i sideknastene, men senterknastene går to par uten pigger før det kommer to knaster med to pigger.
Derav gode egenskaper på variert underlag, men med det litt høyere lufttrykket som nevnt over, ga det en litt stakkato følelse inn i svingene på ren is. Dekkene tok og slapp med veldig raske intervaller. Med stor fart og sykkelen litt ned i svingen i tillegg ble det noen utilsiktede, reale breisladder, siden sidepiggene ikke klarte å redde situasjonen der senterpiggene slapp.
Altså måtte lufttrykket ned, som medførte mer raping igjen. Til slutt satte vi i slanger, som ikke hjalp på vekten. Men med lufttrykk bittelitt lavere enn hva vi kjører med til vanlig, ble grepet godt også på klink is.
Men på den annen side: Gjennom vinteren har vi også brukt dekkene på hardpakket snø, både i halvisete langrennsspor og på vindpakket og frosset skare.
Her skinner dekkene, de biter godt, renser seg selv for snø bedre enn noe annet vi har prøvd, og ruller bra. Sykling på høyfjellet vinterstid er ikke en mulighet som har budt seg altfor ofte, men marginene for å få disse turene til å bli mer enn noe å gjøre kun for å ha gjort det har blitt vesentlig større med Nicotine.
Disse turene har blitt virkelig gøy, siden dekkene gir grep som om det skulle vært bart. Det er noe eget med å legge seg godt ned i svingen på en helt hvit overflate.
Om disse dekkene er å anbefale, kommer an på hvor du bor og hvordan klimaet er. På hard is er Schwalbes Ice Spiker Pro i en annen liga. Det skulle ikke overraske heller, med over 140 flere pigger.
Så ser vinteren din ut som et studie i stålis, er ikke Nicotine for deg. Om du derimot har snø store deler av de blå månedene, og gjerne tilgang på hardpakket sådan, kan du vanskelig gjøre det bedre enn med et par av disse.
Om du, som de fleste av oss, har varierende forhold gjennom vinteren, må du selv gjøre avveiingen. Allsidigheten og grepet i dekkene kommer med en pris- og vektstraff. Men den straffen kan tolereres når føret er riktig.
45NRTH Nicotine
Importør:Fatbikes.no
Pris:1199,-
Vekt:930g
+ Supert grep på snø
+ Bra grep på varierende vinter- og senhøstføre
+ Stort volum har vært savnet på piggdekkmarkedet
- Ikke så gode på ren is
- Tunge
- Dyre