I dette selskapet har gode, gamle 296 måttet se seg satt helt i skyggen, ja nesten i skammekroken. De lange, spisse piggene til Freddie's, og de fine, kantete knastene på WXC 300 fikk 296 til å virke håpløst gammeldags både når det gjaldt utseende og funksjon. Grepet på is var middelmådig, og på fint snøføre var gode sommerdekk like gode. Men det var allikevel et fint allround-dekk for dem som ikke hadde ekstreme behov i retning av FR eller XC. 296 lå pent og pyntelig midt i, og prøvde å tekkes alle.
To pigger mindre?
Men i år er det slutt. Extreme 296 har endelig fått fri, og jyplingen Extreme 294 har overtatt. Navnet er kjent, men vi stusser litt over at det har fått to pigger mindre. Er det veien å gå? Vil man oppgradere til et dekk som har to pigger mindre enn dem man hadde før? Kan en bil med færre hestekrefter være bedre enn en som har flere? Kan et lite beger med en halv kilo iskrem være bedre enn en bøtte med 2kg?
Mønster
Det første som slår en, er mønsteret til dekket. Knastene er kantete og skarpe, og ikke runde som på 296. Videre er de større, og det er lengre mellom dem. De sitter også godt ut mot siden. Alt i alt, mønsteret ser bra ut, i tillegg til å fungere: Grepet i snø er upåklagelig
Pigger
På Extreme 296 var piggene helt flate. Dette ga greit grep på hard snø, samt is ned til et par minusgrader. Var det kaldere enn dette, slo piggene bare et stort krater i isen, og fikk ikke skikkelig feste. Freddie's og WXC 300 har spisse pigger av wolfram-karbid-stål innsatt i en hylse av lettmetall. Det gav vesentlig bedre feste på både is og snø, og piggene var heller ikke så tunge. De nye Extreme 294 har fått samme pigg som WXC 300, men hylsen rundt er stål for å holde prisen nede.
Gummi
294 har også fått bedre gummi i forhold til sin forgjenger. Alle piggdekkene til Nokian har nå fått en nyutviklet, myk gummiblanding med durometer på 61 ShA for å bedre grepet selv i lave temperaturer, med silika-tilsetning for å øke levetiden.
Nokian har også bruk de ti siste årene på å forske frem gummiblandinger som skal være mer miljøvennlige enn tradisjonelle gummiblandinger. De fleste dekkprodusenter bruker kreftfremkallende høy-aromatiske oljer, mens Nokian har begynt å bruke lav-aromatiske oljer, som ikke er kreftfremkallende. Nokian sier: "While most other companies have switched to Third World production as to escape environmental law, Nokian has been working on and has perfected a carcinogen-free tire. This technology will be used in all future tire manufacturing under the Nokian name"
Rullemotstand
Som Extreme 296, er heller ikke 294 noen gaselle på asfalt. Der WXC 300 ruller bare litt dårligere enn et vanlig knastedekk, suger 294 (og 296) merkbart mer både bortover og oppover, faktisk er ikke forskjellen til Freddie's stor.
Sykkelegenskaper
På asfalt kjenner man igjen følelsen fra 296. Styringen er treg, og sykkelen kjennes som den siger ut i svingene. Det føles som om det skal til å slippe, men tør man legge seg enda litt mer over, sitter det som støpt. Det virker som de spisse piggene bidrar til å gi bedre grep på asfalt enn de flate piggene til 296. På hard, jevn granitt slik som bred kantstein, sklir man hvis man provoserer, men heller ikke her slipper det så lett som 296.
Får man dekket over på snø eller is, er følelsen en helt annen: Borte er den litt trege følelsen, og dekket er veldig presist. På snø med langsgående bilspor kaster det seg ikke fra side til side, men forserer sporene med en slags trygghet.
Grep
Her kommer den store forskjellen frem. På snø sitter dekket helt fantastisk. Det klorer dype spor hvis du bremser kraftig i hardpakket snø, og bremsekraften er så bra at du ikke trenger å tenke på å bremse litt i forveien. På is er det samme historie. Det går an å legge seg ned i svingene selv om det er isete, og i motbakkene kan du reise deg opp og stå, selv på hard holke. Det er noe som ikke gikk med 296, og som tidligere var hovedargumentet for å kjøpe det langt dyrere WXC 300-dekket.
Dimensjon
Gamle 296 var oppgitt til 2.1", men var i realiteten ca 2.0". Så også med 294, den er nøyaktig like bred. Dermed er det er all grunn til å tro at flyteevnen på halvhard snø er like bra. Vi kommer tilbake med en oppdatering på dette når snøen har fått ligge en måned eller to.
Konklusjon
De nye Extreme 294 er veldig, veldig bra! De har blitt så mye bedre enn de gamle 296 at vi faktisk drister oss til å anbefale at dine gamle 296 blir satt på bysykkelen, mens godsykkelen får seg et par nye 294.