Dette dekket kom i slutten av 1999-sesongen, og kan karakteriseres med ett ord: Rått! Det er dekket for de som vil ha det optimale grep på is og snø, på bekostning av flerbruksegenskaper og vekt. Det er nemlig egentlig snakk om et utfordekk for vinterbruk.
Tekniske data
Dekket er med sine 1.3kg, absolutt ikke lett. Det har en oppgitt bredde på 2.3 tommer, og det er vel ikke så langt fra sannheten. Sideveggene er utrolig stive, og gummien er tykk og myk. De 336 piggene er satt inn for hånd, med lim, for at de skal sitte optimalt, noe som forklarer den høye prisen. De er laget av aluminium, med en kjerne av tungsten-karbidstål, som hjelper til å holde vekten nede.(!) Pass på at gaffelen er høy nok til å få plass til dekket. En SID Race Carbon er for lav, og kronen ville blitt spist opp ved en hard landing. Flerr!
Store pigger
Siden piggene stikker så langt ut, er dekket alt annet en optimalt på asfalt. Gummien når ikke ned til asfalten, og de lange piggene vingler hit og dit. I tillegg er rullemotstanden på asfalt større enn Extreme 296 og Hakka 300, men det glemmer du så fort du får snø eller is under deg. Piggenes aluminiumshylse slites fort ned av asfaltbruk, men det er bare den delen som stikker ut av gummien. Den harde kjernen forblir spiss selv etter flere sesonger. Vi har brukt fremdekket i to og en halv sesong nå, og spissen er fremdeles sylskarpe.
I bruk
Når man ser på dekket, virker det nesten latterlig overkill. Men når man får prøvd det i skogen, skjønner man fort hva dette er. For det første har man nå fått et dekk som flyter bedre oppå enn man er vant med fra Extreme 296, rett og slett fordi det er mye større. Det betyr at stiene ikke behøver å være knallharde for at man skal kunne ferdes der. Den store frykten når man kjører nedover, er at fremhjulet plutselig skal synke igjennom. Med Freddie's slutter man å bekymre seg over det. I tillegg gir de stive sideveggene mulighet til å kjøre veldig lite lufttrykk uten at dekket blir vinglete. Selv helt uten luft i fremdekket ligger felgen en centimeter over bakken.
Og så var det disse piggene, da. Før var det slik at hvis det var snø, og ikke is, var et godt sommerdekk like bra som et piggdekk. Men slik er det ikke med Freddie's. De lange piggene gir utrolig mye ekstra grep, selv i fin, fast snø. Man kan bare brekke sykkelen ned rundt en sving, og det sitter. Og sitter. Og sitter. Selv på is kan man klemme inn frembremsen, og bakhjulet løfter seg. Jeg vil gå så langt som å si at på snø er festet like bra eller bedre enn når det er perfekte forhold om sommeren. Kommer man til en issvull, selv med 5 cm nysnø på, er man vant til å måtte ta det veeeeeldig forsiktig, men det er bare tull med disse dekkene. Det er bare å kjøre på, om enn litt varsommere enn på tørt svaberg.
Konklusjon
Pga. dekkets middelmådige egenskaper på asfalt, er ikke dette et allround sykle-til-jobben-dekk. Dette er dekket for deg som bruker sykkelen på snø og is, men det går overraskende greit å komme seg opp lange bakker med bar asfalt på vei til skogen. På snødekt vei går det som en drøm. Det gode grepet gjør at du kan reise deg og trå der du bare kan glemme det med Extreme 296. Vekten merker vi lite til om vinteren, siden det uansett ikke er masse små hindringer man må finte sykkelen over.
Vi anbefaler å bruke dekket både foran og bak, pga. den store forskjellen i feste i forhold til Extreme 296. Hakka 300 har bedre feste enn Extreme 296, men siden det er så smalt, har det så mye dårligere flyteevne på snø at det ikke passer i kombinasjon med Freddie's, hverken foran eller bak.
1200 kroner er veldig mye penger for ett dekk, men de holder i mange sesonger, og det ekstra grepet de gir i forhold til den gamle traveren Extreme 296, gjør dem så absolutt verd pengene.