Mange har fått opp øynene for Freddie's Revenz som et fint stisykkeldekk for vinterbruk. Men har du kun én sykkel, som du også bruker til transport, blir dette dekket med sine lange pigger og 1300 gram rett og slett for brutalt. Og ikke egner det seg spesielt bra når det er barfrost med mye issvuller, de lange piggene gir dårlig feste på stein, og rives forholdsvis lett ut når underlaget ikke er is og snø. Freddie's Revenz er et ekte vinterdekk for lårsterke syklister på sti, og kun det.
Alternativene har da vært Extreme 294 eller Hakka WXC 300. Begge har spisse pigger som sitter bra på is, samtidig som de fungerer bra på asfalt og grus. Men disse dekkene er vesentlig mindre enn Freddie's, og flyter dermed ikke så bra på snøen.
Bastard
Suomi Tyres, som nå eier sykkeldekkdivisjonen til Nokian, har tydeligvis hørt litt på syklistene som vil ha et stort dekk som egner seg til mer enn snødekket sti. De har parret WXC 300 med Freddie's Revens, og resultatet er en bastard. De lette, korte piggene og de tynne dekkveggene til WXC 300, pluss volumet og knastene til Freddie's Revenz. Det nye dekket har fått navnet Freddie's SW 336. SW for Skin Wall, altså sidevegger med minimalt med gummi, samt 336 pigger. Sideveggene er allikevel overaskende tykke og fine, på langt nær så tynne som man vanligvis finner på stidekk for sommerbruk.
Konstruksjon
Vekten oppgis til ca 990g, og prisen er 800 kroner i Norge. Vårt testpar veier hhv 1012g og 1020g, så vekten er det ikke noe å si på. Dekkene har kanttråd av stål, noe vi setter pris på. Kevlartråd hadde riktignok spart minst 50g pr dekk, men ståltråden gjør at dekket sitter bedre når det skal brukes med lavt lufttrykk. Piggene på disse dekkene er ikke limt, så i likhet med de fleste dekkene til Nokian kreves det ca 50km innkjøring. Dermed må de med grus- og asfalt-allergi bite tennene sammen og ta et par treningsturer før dekkene tas i bruk for alvor innover snødekte stier. En fordel med pigger som ikke er limt, er at du lett selv kan sette inn nye pigger. De limte piggene til Revenz har en tendens til å rive i stykker hele knasten når de først forsvinner.
Asfalt
Vi kjørte inn dekkene til og fra jobb i et par uker, og her viste de en klar styrke sammenliknet med gamle Extreme 296. De var veldig retningsstabile på asfalt, mens 296, og til dels 294, føles skumle i svinger. SW336 styrer som et sommerdekk, og rullemotstanden er det heller ikke no å si på. Så langt, så bra.
Is
Den første isen kom, og vi tok med dekkene til en skikkelig issvull. Oi, her var det glatt! Vi kunne ikke huske at det var SÅ glatt på is i fjor, så hjulene med Extreme 294 ble satt på, og den samme issvullen ble oppsøkt. Hmm, plutselig var det mye mer grep både til bremsing, aksellerasjon samt svinging. Her var noe åpenbart ikke som det skulle. Riktignok gir større volum mindre feste på is, men her var forskjellen mye større enn volumdifferansen skulle tilsi. Dessuten er det jo først og fremst piggene som skal gi grep, og flere betyr normalt bedre grep.
Sjenerte pigger?
Nærmere undersøkelse av dekkene røpet årsaken: Piggene sitter veldig langt inne sammenliknet med Extreme 294. Sammenlikner man med Freddie's Revenz skjønner man virkelig hvor galt det er. En epost til SuomiTyres bekrefter mistanken: Dekkene bruker samme støp som Freddie's Revenz. Siden Revenz har lengre pigger, er også hullene til piggene dypere enn på f.eks. Extreme 294. Men siden det på SW336 brukes samme lengde pigger som på Extreme 294, blir piggene rett og slett for korte! SuomiTyres var ikke klar over at dette var et problem før vi gjorde dem oppmerksomme på det.
Konklusjon
Nokian Freddie's SW336 skuffer stort. De fungerer riktignok bra når den første snøen har kommet, og det fremdeles er is-frie steiner og røtter som stikker opp. Men så fort du har is, enten med barmark eller snø, er 294 vesentlig bedre. På rent snøføre gir både 294 og Revenz så mye bedre grep både opp, ned og i svinger at SW336 føles som et sommerdekk. Så må det jo legges til at sammenliknet med Revenz føles alt som sommerdekk.
Dekket har kun to egenskaper som er bedre enn lillebroren Extreme 294. Det er flyteevnen på snø, samt kjøreegenskaper asfalt, der gjør nemlig de sjenerte piggene at du får mer gummi i kontakt med underlaget. Som piggdekk er faller dekket igjennom, og du gjør klokt i å velge Extreme 294 hvis du skal ha ett piggdekk til allround-bruk.
v2.0
I februar setter SuomiTyres i gang produksjon av ny versjon av dekket, med grunnere hull. Disse blir tilgjengelige til neste høst. Vi håper å få inn et testepar før denne vinteren er over, og da kommer vi tilbake med en ny test.