Den finske vinterdekkspesialisten Suomi er tilbake med en helt ny kolleksjon piggdekk. Dekkprodusenten som ble reddet fra konkurs for et drøyt år siden ønsker nå igjen å henge med i toppen når det kommer til vinterdekk til sykling.
For tjue år siden var det omtrent bare Suomi, da kjent som Nokian, som lagde piggdekk for terrengsykling.
Men da 29er-revolusjonen skylte over terrengsykkelverdenen satt Nokian på gjerdet og så Schwalbe-toget ta over hegemoniet.
De siste 10 årene har tyske Schwalbe nærmest vært monopolist når det kommer til piggdekk til stisykling, i hvert fall helt til Minnesota-baserte 45Nrth også begynte å utvide dekksortimentet til flere dekk enn rene fatbike-varianter.
Flere og flere oppdager gleden ved å sykle i terrenget, også om vinteren. Vi synes ikke dette er rart i det hele tatt. Vintersykling kan være vanvittig gøy.
Suomis nye sykkelpiggdekk heter Piikkisika WXC og kommer i følgende dimensjoner:
27,5" x 2.6" (65-584) Piikkisika TLR W384
29" x 2.1" (54-622) Piikkisika TLR W396
29" x 2.25" (57-622) Piikkisika TLR W396
29" x 2.6" (65-622) Piikkisika TLR W408
29" x 2.8" (70-622) Piikkisika TLR W408
Vi testet piggdekket første gang da det ble lansert i to bredder i 29-tommers størrelse. Gigantiske 2,6-tommer for de med rammer med maks dekklaring og mer normale 2,25-tommer for mer normale stisykler. Det er sistnevnte som er omtalt her.
Siden den gang har det kommet oppdateringer til dekket, og justeringer av dimensjoner.
Suomi Piikksika WXC TR er oppgitt til å være tubeless-ready, altså klart for bruk uten slange, men med tetningsvæske. Dette gjelder både dekkene med vaierkant testet her, og dekk med foldbar kevlarkant som også var tilgjengelig tidligere i vinter.
Vi tok av de slangeløse sommerdekkene og monterte Suomi-dekkene med et påfyll av ekstra MucOff-guffe.
Dekkene var enkle å få blåst opp med kompressorpumpe, men vi har ikke fått begge dekkene helt tette og vi må fylle på luft i fordekket før hver tur og etter ca 2 timers sykling. Ønsker du å bruke disse dekkene slangeløst vil vi anbefale å bruke ekstra mye guffe. Det ene av våre to testdekk lekker flere steder langs felgkanten selv etter å ha vært oppblåst i tre uker og blitt syklet med i 12-14 timer totalt.
Vel oppblåst på felger med 30 mm innvendig bredde måler de store finske dekkene hele 57-58 på tvers. Høyden fra felgkanten er på ca 59 mm. Vær obs på at du nok må ha en ramme som minst sluker store 2,4-tommers sommerdekk for at du trygt skal få plass til disse dekkene. Du bør ha rikelig med plass for å unngå at de skarpe piggene subber i ramma.
En ting du også må sjekke før du sykler avgårde med store piggdekk montert, er om dekkene kan subbe i seterøret på sykkelen din ved full demperkompresjon. Sykler du hardtail trenger du ikke å bekymre deg. Sykler du fulldemper bør du ta ut all luft av bakdemper å forsikre deg om at det er litt avstand mellom bakdekk og seterør ved full kompresjon. Husk også at bakdemperen fort kan bli mykere i kaldt vær, hvis du ikke pumper den opp ute før tur. Luft som blir nedkjølt tar mindre plass og da går trykket ned i demperen.
Tross problemene med å få dekkene helt tette, så var de enkle å montere. De stive vaierkantene var ikke trangere enn at vi greit fikk dekkene på plass uten dekkspaker. Vær dog obs på at piggene på nye dekk er veldig skarpe og det er lett å skjære seg på fingrene under montering. Bruk gjerne mekaniker-hansker. Altså ikke gummihansker, men beskyttende hansker med godt grep.
Mønsteret på Piikkasika WXC består av høye, firkantede knaster. 396 pigger er plassert på dekket slik at hver eneste knast får en pigg hver. Senterknastene har piggene plassert annenhver gang på høyre og venstre side av dekkets senterlinje. Sideknastene er plassert i et mønster der to knaster står helt ut mot siden, før en står litt lenger inn på dekket, før mønsteret gjentas med to pigger ytterst.
På snøen og isen
Suomi Piikkisika WXC er store dekk med et enormt volum. De har også høye knaster med god avstand. Piggene er ikke helt spisse, men likevel ganske skarpe. De er laget av rustfritt, herdet stål og bør holde seg skarpe i noen sesonger. Det er uansett lurt å unngå og sykle med piggdekk på barfrost og barmark. Både fordi det setter stygge spor på fjell og steiner, og fordi du sliter ut piggdekkene mye raskere enn på snø og is.
I terrenget opplever vi at dekket føles ganske stivt, men også at det gir god støtte. Grepet er solid både på litt mykere snø og på hard is. Under sprengkulde med temperaturer under -12 grader opplevde vi at dekkene sleit med å finne feste på glatt stålis, men i litt mildere temperaturer får piggene også godt tak på flat is. Du kan både akselerere og bremse trygt på et islagt vann. Prøver du deg på å svinge vil dekket slippe ganske fort, men samtidig med litt treghet så du rekker å reagere og rette opp.
Svingrepet er et stykke unna det vi opplever på sommeren så klart, men både på snø og is opplever vi forutsigbarhet og trygghet. Flere av piggene er i kontakt med underlaget både når vi sykler rett fram og i sving. Ved traversering av skråstilte ispartier på tvers av stien er det null problem å holde høyden i traversen uten å miste retningen over isen.
Vi klarer ikke å sykle opp et islagt bekkefall, men akselerasjon foran islagte crux gir godt fraspark. Når vi begynner å spinne er det raskt å få igjen grepet ved et raskt skifte av tyngdepunkt.
Vi har syklet dekkene på litt blandet føre med både stein, is, røtter og snø. I løpet av testperioden, som inkluderer 20 km innkjøring på vei, og 5-6 timer på sti, har vi kun mistet to pigger i bakdekket. Dette er imponerende bra, og like bra eller bedre enn det vi har opplevd med både Schwalbe Ice Spiker Pro og 45Nrth Wrathchild tidligere.
Suomi Piikkisika er reale stisyklingsdekk som byr på stort luftvolum og supert grep. De er litt krevende å få helt tette uten slanger. De stive sideveggene på dekkene med 60 tpi stjeler litt følelse med underlaget og gjør at du bør unne deg noe lavere dekktrykk hvis isen er spesielt ruglete.
På transportetapper på asfalt og grus er dekkene både bråkete og tunge å dra på, men de sporer ikke og svinger forutsigbart og trygt også her.
Er du på utkikk etter 29er-piggdekk som passer til stisykkelen din og erstatter 2,4-2,5-tommers dekkene du bruker om sommeren er Suomi Piikkisika WXC TR gode og solide dekk. Med stort volum og godt grep er dette gode alternativ til stisyklisten som vil ha piggdekk.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.