Det kommer stadig noe nytt og bedre til oss terrengsyklister, men det betyr ikke at ting fra tidligere år ikke fungerer lenger. Terrengsykkelredaktør Øyvind Aas har i årets sesong vist å sette spesielt pris på 12 produkters tro tjeneste.
ÅRETS NYHET: Fox Float 32 Step Cast satt en ny standard for lette og stive ritt-gafler i 2016.
Lesetid: 16 minutter
– I året som har gått er det noen nyheter som har vunnet hjertet og hverdagen min med en gang. Likevel er det fortsatt en del eldre produkter som fortsatt fremstår som de beste i klassen til sitt bruk. I noen tilfeller kan det ha kommer bedre videreutviklinger av tilsvarende produkter som jeg har listet opp her, eller noen andre kan ha kommet opp med noe bedre. Uansett er forskjellen såpass små at jeg føler meg trygg på at disse produktene er tilnærmet like gode som siste nytt.
Et åpenbart unntak på denne listen er SRAM XX1 1x11-drivverk. Forbedringen og videreutviklingen av dette, nemlig 1x12 XX1 Eagle, er en klar forbedring. Grunnen til at Eagle ikke er med på listen er så enkel at jeg ikke har syklet mye på det i 2016. Jeg har fått snaue 20 timer på en sykkel med 1x12 Eagle siden desember og kan ikke annet enn å si at det er en klar forbedring av 1x11 for de aller fleste bruk og brukere. Likevel er fortsatt SRAMs 1x11-oppsett supert i bruk. Jeg har brukt det på egne sykler nå i tre fulle sesonger uten problemer.
Hva er dine favorittprodukter og hvorfor? Del gjerne i kommentarfeltet.
REKORDLETT: Fox sin nye 32 Stepcast-gaffel ble brått den nye målestokken for lav vekt for vanlige rittgafler. Presis og velfungerende er den og.
Fox Float 32 Step Cast-gaffel At det var Fox som skulle sette i gang med et nytt vektkappløp på dempergaffelfronten var overraskende. At de skulle klare å lage en lettere gaffel en RockShox SID, uten å fire på den velkjente Fox-stivheten og funksjonen var enda mer overraskende. Fox Float 32 Step Cast kan spare deg opp mot 300 gram sammenlignet med tilsvarende gaffel fra Fox eller RockShox. Funksjonen er super med gode justeringsmuligheter og muligheten for smidig vandring for alle vektklasser av syklister. At den smale gaffelen kommer i versjoner både til Boost og vanlig 100mm nav er også kjærkomment. Les mer om gaffelen i testen her:
KLASSISK: Syntace Force 109-stem er allerede et klassisk produkt som lett kan plasseres i no-nonsense kategorien av produkter. Null tull, kun god funksjon.
Syntace Force 109 stem Det er digg med produkter som gjør at du føler deg ferdig med å lure. Søken etter noe bedre og kulere kan avsluttes. Sånn er det med Syntace sitt klassiske Force 119-stem. Dette styreframspringet gjør ikke stort av seg der det kommer i matt svart og med subtil logoføring i rødt og hvitt. To buer i front og en stem-åpning som omslutter mer av styret enn andre framspring gir trygghet og soldid kobling mellom styre og stem. Vekten på under 100 gram i 60mm til 118 gram i 110mm er helt på høyde med mer nisjepregede lettvektsprodukter fra småsmeder i Italia. Titan-bolter er standard og stemet kommer også levert med en elegant topplate til kronerørsstumpen. I tillegg kan du velge mellom både 6 og 17 graders vinkel. I en tid der flere og flere toppsykler kommer levert med husmerker både her og der er Syntace Force 109 en sikker oppgradering du kan ta med deg videre til neste sykkel. Sykkelparken min teller for øyeblikket tre sykler med Syntace Force 109-stem, og hadde det ikke vært for trenden med superkorte stem på endurosykler kunne det fort vært flere sykler enn rittfulldemperen, landeveissykkelen og vintersykkelen som var utstyrt med forskjellige årganger av det tyske kvalitetsproduktet.
SOLID: Med GRID-versjonen av Fast Trak 2,2 føler jeg meg trygg på å komme til mål i maratonritt. I tillegg slipper jeg å holde igjen i steinete utforkjøringer på stiturer.
Specialized Fast Trak 2,2 GRID Dekk er på noen måter en smakssak, men det er også den enkleste og billigste måten å hente ut mer potensial av sykkelen din på. Det går faktisk an å se på gode dekk som gratis oppgradering. Dekk slites og du må uansett bytte dem nå og da. Å bytte til gode dekk er dermed like billig som å bytte til mindre gode, eller like som allerede satt på sykkelen. Er du en rittsyklist eller en syklist som liker å trene på stier og på grusveier, gjerne både på vått og tørt er det få dekk som matcher all-round-egenskapene til Specialized Fast Trak i 2,2-bredde. Aller helst bør du gå til anskaffelse av Grid eller Control-versjonene. De tåler skarpe steiner og uvøren bruk ganske så bra. De lettere og skjørere S-works-variantene kan du bruke som fordekk til spesielle anledninger eller til ritt der punkteringsfaren er lav. Fast Trak 2,2 i den ekstra sterke Grid-versjonen har vært litt vanskelig tilgjengelig og gleden var stor da jeg fant disse i den lokale butikken. Perfekt dekk til etapperitt med mye stein og leken stitrening mellom rittdagene. Specialized Fast Trak 2,2 veier fra ca 620 gram for S-works-versjonen til ca 700 gram for Grid-versjonen i 29 tommer. Dekket har akkurat kommet i en ny 2,3-versjon også. Prisen er relativt rimelige 499 kroner
STORT SPENN: Med kassett med spenn fra 10 til 42 tenner har du med SRAMs 1x11-oppsett gir til det aller meste. Det har vist seg å være holdbart også.
SRAM XX1-drivverk SRAMs 11-delte drivverk er på ingen måter noen nyhet lenger. Vi i Terrengsykkel har syklet på det siden midten av 2013. At et 1x11-oppsett skulle klare å dekke alle våre behov har egentlig vært litt overraskende. Men det er liten tvil om at både undertegnede redaktør og sykkeltester klart foretrekker 1x11-oppsett fremfor tilsvarende oppsett med to krankdrev. Den store kassetten til SRAM utgjør hovedforskjellen og hovedfordelen i forhold til konkurrenten Shimanos løsning. 10-er-tannhjulet på kassetten gjør at du kan velge et lite krankdrev, noe som gir bedre bakkeklaring og ofte bedre funksjon i bakdemperopphenget. Da 1x11-løsningen fra SRAM kom spådde vi tidlig at det ville kunne endre mer enn bare giring. Vi nevnte endrede rammekonstruksjoner som en naturlig utvikling. Nesten fire år senere er det mange sykkelprodusenter som lager rammene sine uten mulighet for frontgir-feste. Flere vil det bli i fremtiden etter at SRAM i år lanserte videreutviklingen Eagle med 12-delt kassett og ytterligere spredning i kassetten. Etter over tre år med 11-delte oppsett i forskjellige prisklasser på egne og testsykler er det bare å konkludere at det fungerer som rakkeren. I noen spesielle situasjoner har vi ønsket oss enten et lettere gir eller et tyngre gir, men i de aller fleste situasjonene vi har utsatt oss og syklene våre for har de 11 girene gjort nytta. Til rittbruk har vi vekslet mellom 32 og 34-tenners krankdrev på 29er-sykler, mens til endurosykling og stisykling har variert mellom 32, 30 og 28-tenners drev avhengig av hjulstørrelse og terreng. Kjedeslitasjen oppleves som lav. Feilgiringen er få og bakgiret har i seg selv vist seg å være robust. At du nå kan få eventuelle erstatningsgir i lavere prisklasser gjør det hele enda mer attraktivt.
SPANDERBUKSE: Assos sin Rally-bukse er blant de aller første seleshortsene som har tatt hensyn til terrengsyklingens egenart.
Assos Rally-shorts Da sveitsiske Assos bestemte seg for å lage en egen sykkelbukse tilpasset terrengsykling gikk de grundig til verks. Et tyvetalls prototyper ble testet før de kom frem til det ferdige produktet. Assos Rally-shortsen skiller seg ikke voldsomt fra vanlige seleshortser i den øvre prisklassen, men noen detaljer gjør den mer tilpasset terrengsykling enn din vanlige selebukse. T.rallyShorts_s7 som er shortsen virkelige navn har polstring i rumpa lik den på de andre s7-shortsene. Dette innebærer den såkalte Kuku-penthouse-utformingen foran som gir god plass til penis, i tillegg til at puta kun er sydd fast i selve buksa på strategiske steder for bedre bevegelighet og gjennomlufting. Plasseringen av selve puta er tilpasset en noe mer oppreist sittestilling enn på landeveissykkel. Selve stoffet i shortsen er tykkere og mer solid enn den gjengse selebukse og den har lommer på hofta med plass til medfølgende gummiputer som polstrer ved et fall. Disse putene er av typen som er myke under sykling, men som blir harde og beskyttende ved slag. Rally-shortsen fungerer like fint på egenhånd som under en stilig yttershorts. Prisen er dessverre høy, men holdbarheten har vist seg suveren. Jeg har to shortser som hver har blitt brukt i over to år mer enn ukentlig. Begge er som nye i både følelse og utseende. Pris: 2999 kroner. Se forresten vår første testomtale av shortsen her på Terrengsykkel:
FLATPAKKET: Lezynes SV11-verktøy inneholder det meste du trenger på tur. Enheten er flat og uten skarpe kanter for trygg oppbevaring sammen med reserveslange eller i baklomma.
Lezyne SV 11 Mini-verktøy Du må alltid ha med deg et miniverktøy på tur. Aller helst bør du ha med deg ett med en kjedekutter på. Du skal lete lenge etter mer egnede turverktøy enn Lezynes SV 11. Det er flatt og kompakt og inneholder alle de verktøyene du trenger på tur, inkludert Torcx T25 og 2,5 mm sekskant. Sistnevnte et mangel på mange miniverktøy, til tross for at dimensjonen er hyppig brukt på sykkelens små skruer, som skruene til Lock-on-holkene. Lezynes verktøy har vist seg å være rustfrie og holdbare. De er godt avrunda i kantene slik at de ikke punkterer reserveslangen, eller stikker deg i ryggen hvis du oppbevarer dem i lomma. I tillegg lar de seg lett stramme opp når de blir litt slakke, dog med en ekstra 3mm sekskant. Jeg har en drøss miniverktøy hjemme, men blir alltid frustrert hvis jeg ikke finner SV 11-verktøyet før tur, det har alle funksjonene jeg føler jeg trenger og ytterst lite overflødig. I de siste årene har verktøyet hatt fast plass både i drikkesekk og i baklomma å sykkeltrøya.
TROFAST SLITER: Shimano XT-pedaler er standarden alle andre pedaler vurderes etter. Få er like bra, ingen er stort bedre.
Shimano XT/XT Trail-pedaler Shimano fant opp de første funksjonelle klikkpedalene til terrengsykling. Pedalen som ble kjent som Shimano SPD M737 var til forveksling lik dagens Shimano XT pedal, kjent som M8000. Funksjonen er ganske så lik. Holdbarheten er som for pedalene fra 1990/1991, nærmest uendelig og utseendet er subtilt. Dagens XT-pedaler er noe lettere og slankere enn originalen. De har bedre kulelager og flatere og mer stabil plattform og enda smidigere ut- og innklikk. Er du fin på det kan du kjøpe XTR-pedaler fra samme produsent. Er du sær kan du prøve pedaler fra Crank Brothers, HT, Time eller Look. Flere av disse fungerer også bra, men ingen matcher smått beskjedne XT M8000 eller forgjengeren M780 for bunnsolid kvalitet og topp funksjon år etter år. Selv prisen er av en slik art at man nesten må se to ganger for å tro at den stemmer. Jeg har to sett med Shimano XT M780-pedaler og et sett med M8020, stiversjonen av standarden, i ukentlig bruk. Ingen av dem har sett særlig vedlikehold på tre år, alle surrer og går uten knirk eller nevneverdig slark. Få produkter er så set and forget som Shimano XT-pedaler. En mindre ting å bekymre seg over. Shimano M780/M8000-pedaler koster ca 800 kroner i butikken.
TØRRSMØRING: Squirt smører godt uten å legge igjen masse kliss og voksrester.
Squirt smøring Det må sies med en gang at jeg har bodd de siste tre årene i Barcelona og derfor har hatt begrenset behov for heavy duty kjedeolje. Likevel, jeg har falt for den Sør-Afrikanske smøringen med det lite internett-søk-vennlige navnet Squirt. Produktet er et typisk voksbasert smøremiddel som lager en glatt hinne på kjedet som både smører og avstøter støv, skitt og gørr. Mange tilsvarende produkter har vært på markedet i flere år og mange fungerer bra. Likevel synes jeg Squirt gjør kjedet mitt mindre svart og seigt enn de fleste andre midler, samtidig som det holder seg glatt og knirkefritt i flere fører. Også i så støvete føre at dekkene synker 4-5 centimeter ned i talkumfint støv både på stier og grusveier. En liten flaske Squirt koster 120 kroner og varer en god stund.
TO SUPRE VERKTØY: Både Bontragers og Topeaks kompressorpumper fungerer bra, men Topeaks Joe Blow Booster er hakket større og kraftigere.
Topeak Joe Blow Booster pumpe Terrengsykling er bedre med slangeløse dekk enn uten. Det er egentlig ikke noe å diskutere lengre. Men det å montere slangeløse dekk kan noen ganger være både frustrerende og vanskelig. Det finnes flere pumper på markedet nå som gjør denne monteringen enklere. Bontrager var først ute med sin Flash Charger-pumpe. En liten stund senere, i våres nærmere bestemt kom Topeak med sin versjon av pumpe med innebygget håndkompressor - Joe Blow Booster. Denne pumpa har et stort luftkammer som du fyller opp med 40-45 drag i pumpehåndtaket før du slipper det hele løs i et stort magadrag i det slangeløse dekket. Hiss, bang, pop, spraak og vips så sitter dekket på plass. Trenger du litt mer luft i dekket, eller du må holde trykket oppe for å tette en lekkasje så kan du pumpe videre med Topeak-pumpa uten å få senebetennelse i armene. De dagene du bare skal toppe opp trykket, eller, gud forby sykle på landeveissykkel, så fungerer pumpa akkurat som en hvilken som helst annen verkstedpumpe med stor skive for visning av trykk og pumpehode som enkelt fungerer på begge ventiltyper. Les forøvrig testen av pumpa vi gjorde i våres.
PC: Garmin EDGE 520 er liten og kompakt, men har raust med funksjoner. Ikke minst en funksjon som lar deg følge spor på kart for å oppdage nye løyper.
Garmin Edge 520 Da førtiårskrisa satt inn må jeg innrømme at jeg ble mer og mer opptatt av tall og data. Det hele skjedde omtrent samtidig med lansering av tjenesten Strava i 2011. Jeg har i den samme perioden gått gradene gjennom Garmins sykkelkolleksjon fra en beskjeden start med Edge 50, via Edge 510 til Edge 520 som jeg har likt meg å sette stor pris på de siste årene. En av funksjonene som jeg liker aller best med Edge 520, i tillegg til at den selvfølgelig har alt det vanlige som watt, puls, km, høydemeter osv er muligheten til å legge enn relativt detaljerte kart via en bakvei i systemet. Se f.eks her for hvordan du legger inn et ganske så fint kart på Edge 520-enheten: Med kart installer på den lille enheten kan den fint brukes til å finne nye stier og følge andres ruter og spor med. Den kan med enkelhet brukes til å finne rittløyper i forkant av ritt, uten å være avhengig av merking, og du kan bruke den til å følge landeveisturer og terrengturer du kan lage i Stravas Route-builder. I tillegg til å være liten og relativt rimelig, men inneha alle funksjonene jeg føler jeg trenger har Garmin Edge 520 vist seg å være holdbar og pålitelig. I hvert fall ved å følge oppdateringen Garmin sender ut en gang i blant. En av funksjonene Garmin skrøt mye av da Edge 520 ble lansert var muligheten til å følge Strava-segmenter direkte ute i terrenget. Dette er en funksjon jeg først og fremst bruker til å minne meg på tiden jeg ønsker å sykle et kommende segment på. Underveis på segmentene har ikke funksjonen vist seg like pålitelig. Både fordi computeren ofte mister segmentet underveis, selv om det dukker opp riktig i ettertid, og fordi det under terrengsegmenter er umulig å se ned på computeren underveis. Edge 520 snakker også fint med telefonen både underveis på tur og etter fullført tur, noe som gjør at du kan få varslinger om anrop og tekstmeldinger på computer-skjermen, samt oppdaterte værmeldinger med vindretning og styrke for KOM-jakt. I tillegg lastes turen automatisk opp til Garmin Connect og videre til Strava etter fullført tur. Ved å skru lysstyrken helt ned og ved å skru av blåtann-funksjonen kan du fint få 10 timers batterikapasitet ut av Edge 520 under normale forhold, noen ganger også mer. Garmin Edge 520 koster ca 2600 kroner, uten pulsbelte.
KATANA: Stephan Sahms smarte dekklappeløsning gjør deg enda en bekymring fattigere.
Sahmurai Sword Slangeløse dekk er en gave til oss terrengsyklister som bare gir og gir. Når du utvikler deg som syklist, øker farten og oppsøker vanskeligere terreng vil du komme til et punkt der det å unngå punkteringer blir en stor del av kunsten med å sykle teknisk. I hvert fall er det slik hvis du bruker slanger. Med slangeløse dekk flyttes dette punktet vesentlig. Gjennomslagspunkteringer der du klipper hull i slangen ved å klemme den hardt mellom en skarp kant og felgen er den vanligste formen for punkteringer. Disse unngår du i det store og hele med slangeløse dekk. De punkteringene du ikke helt er beskyttet mot er rene stikkpunkteringer der du kutter et hull i dekket på en skarp stein, en spiker, en torne eller lignende. Den flytende latex-væsken du har inne i dekkene vil lappe noen av disse punkteringene, men ikke alle. Her kommer Sahmurai-sverdet inn. Sahmurai Sword består av en syl, en heklenål og en gummimark med lim på. Når du ikke trenger den kan du lagre den i styret, dette er det som skiller den fra punkteringskit til motorsykler du kan kjøpe på din lokale bilrekvisita. Med sylen, nålen og ormen lapper du raskt ganske store hull i dekket ditt og du kan sykle videre blid og fornøyd. Sahmurai Sword har reddet oss flere ganger gjennom årets sesong, både under testsykling og på lange turer i fjellet. Den er også smart å ha med på ritt. Dessverre har vi opplevd at den kan falle ut av styret. Vi har mistet to heklenåler på tur og må da kjøpe et helt nytt sett. Nyeste versjon har bedre skrugjenger og mindre endeknott enn tidligere og har sittet bedre i styret enn de første utgavene. Uansett en billig forsikring mot en lang gåtur i sykkelskoa. Les forresten test her:
LETTBRUS: HI5 Zero er ikke tilsatt sukker, men erstatter tapte salter, magnesium og andre mineraler.
Hi5 Zero Vi spiser mer enn nok sukker. I hvert fall gjør jeg det. Jeg har derfor i stor grad byttet ut sukkerholdig sportsdrikk med en sukkerfri variant. Det finnes mange på markedet, men jeg liker godt High5 sin Zero. Den kommer i praktiske rør med brusetabletter som du putter i sykkelflaska før du drar ut på tur. En tablett holder til en 0,7-liters flaske. Det som har overrasket meg med den sukkerfrie sportsdrikken er at jeg likevel ikke går tom på sykkeltur. Klart på lengre turer tar jeg til meg noe fast føde i tillegg til sportsdrikk, men på vanlige turer på 1-3 timer fungerer det supert kun med den mineralbaserte sportsdrikken. Rare greier. En positiv bieffekt er selvfølgelig at den sukkerfrie sportsdrikken smaker bedre enn vann og inneholder mineraler, salter og vitaminer som du svetter ut under aktivitet.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.