1 Vask sykkelen
Hvis sykkelen har stått i ro i flere måneder har den garantert godt av en vask. Det finnes spesial-vaskeutstyr for sykkel, men du kommer også langt med en bøtte varmt vann, en dråpe Zalo og en svamp. Husk at Zalo er skikkelig effektivt mot å fjerne fett, så dette fordrer at du smører opp de delene av sykkelen som trenger det.
2 Smør kjedet
Uansett om du har tatt deg bryet med å vaske kjedet eller ikke, bør det smøres.
En kjedeolje for sykkel koster ikke mange kroner, og varer en hel sesong med sporadisk bruk. Før på olje mens du drar pedalene bakover. Når kjedet har fått et belegg olje, bruk en tørkefille (gjerne en gammel t-skjorte) til å tørke kjedet tørt igjen.
3 Sjekk bremseklossene
Bremseklossene er en slitedel. Og de slites spesielt mye på høsten hvis du sykler mye i gjørme og regn. Derfor bør bremseklossene være noe av det første du sjekker før du tar i bruk sykkelen på våren.
Ta hjulet ut av gaffelen eller rammen, og se nøye på belegget som ligger på metallplaten som utgjør bremseklossen. Er dette mindre enn 2-3 millimeter, bør du vurdere om klossene bør byttes.
4 Sjekk at hjulene er rette
Løft sykkelen etter styret opp fra bakken, og spinn framhjulet rundt.
Hvis du med det blotte øye kan se at dekket kaster fra side til side, kan det være kast i hjulet ditt, altså en sideveis forskyvning. I så fall er hjulet svekket, og vil tåle mindre. Dette kan et verksted fikse for deg, og det er lurt å gjøre det før sesongen begynner.
5 Sjekk styrelageret
Styrelageret sitter mellom gaffelen og ramma, og er delen som gjør at du kan svinge bekymringsfritt. Har dette stått med vann i kan det ruste, og det er uansett en slitedel som må byttes etter en stund. Begynn med å hold inne frambremsen, og vugg sykkelen rolig fram og tilbake i fartsretningen.
Hvis du kjenner antydning til slark, bør styrelageret inspiseres og strammes, eventuelt byttes. Steg to er å løfte framhjulet forsiktig fra bakken og dreie styret rolig fra side til side. Hvis du kjenner treghet her, kan det være rust.
6 Sjekk svingpunktene
Har du en dyr fulldempet stisykkel men ikke mye kunnskap om mekking? I demperopphenget på sykkelen din er det minst ett eller flere svingpunkter, og i disse sitter det kulelager. Disse slites over tid. En enkel sjekk du kan gjøre på våren er å ta tak i bakhjulet med én hånd, og i fremre del av sykkelen med den andre, og rykk frem og tilbake.
Hvis du kjenner eller hører slark her, kan det være lagrene i demperopphenget som er slitt.
7 Sjekk dempere
Dempegaffelen og bakdemperen på stisykkelen din er avanserte komponenter som gjør sykkelturen både mer behagelig og trygg.
Du bør sjekke at demperne ikke svetter olje (at det legger seg oljebelegg rundt foringene). Er det uansett en stund siden du har hatt service på demperne, er det fint å gjøre det før sesongen er i gang.
God tur!
Du finner flere tips til vedlikehold og reparasjon på terrengsykkel.no/sykkelutstyr