En Fox Vanilla RLC skulle blir min og flere andres løsning på det evindelige gaffelproblemet. Etter å ha prøvd alt annet av gafler, og kommet til at de stort sett kun er leketøy som ikke tåler mye bruk over lang tid, var Fox det store håpet. Med pakninger som faktisk koster mye penger å lage, uten en plastdel i sikte, samt en funksjon som gjør at den selv pumper olje opp til de øvre foringene, hadde vi store forhåpninger.
Men på den første turen opplevde tre av oss at det kanskje ikke var så bra allikevel. Gaffelen led nemlig av et fryktelig klunk. For hver liten hump sa det KLUNK! Spesiellt i klatringer over røtter var det helt forferdelig. Akkurat som innmaten i gaffelen først skulle flytte på seg før selve oljedemperen ble aktivert.
Problemet viste seg i å ligge i to små sett-skruer rett nedenfor topcap'en til demperen. Disse skruene holder en fjær og kule som gir klikk-følelsen til retur-justeringen. På noen gafler er ikke gjengene her helt tette, og gaffelen suger luft inn i selve demperen på returen. Denne luften blir da liggende på toppen av oljen, og gjør at oljen skyves foran demperstempelet inntil motstanden i luften blir større enn motstanden i demperstempelet. Hvis slagene er små, vil demperen få et par cm med helt udempet vandring som klunker skikkelig. Det er ikke helt sikkert problemet ligger her, for ikke alle gafler blir bra etter denne reparasjonene, men det er verd forsøket.
Ved å skru ut sett-skuene, og rulle på noen omdreininger med rørlegger-tape (teflon-tape), skal det i følge Fox bli helt tett. Hele jobben, inkludert billedtagning, tok ca 30 minutter.
Den første skruen som må av er den som holder retur-justeringen på toppen av gaffelen. Den sitter som regel veldig stramt, så vær nøye med at du har en kvalitetsunbrako på 2mm som sitter godt i hullet. Når skruen er ute kan du pirke av returjusteringen. Den kan også sitte litt fast, men ikke gi deg.
Neste steg er å løsne de tre skuene som justerer kulene som lockouthendelen og kompresjonrattet ruller på. Skru f.eks. en hel omdreining ut på alle sammen, slik at du kan skru akkurat like mye tilbake når det skal sammen. Skrur du for tight, vil ikke hendelen gli. Skrur du for løst blir det skranglete. Løft de blå delene av gaffelen.
Bruk en stor skiftenøkkel eller fastnøkkel og skru løs selve toppen av gaffelen. Pass på så du ikke riper krona, det er veldig fort gjort. Deretter kan du presse sammen gaffelen og bruke en strips eller noe hyssing til å holde den sammen. Eller få noen til å holde for deg. Legg så en fille e.l. i mellomrommet mellom krona og top-cap'en, slik at ikke noe faller ned i gaffelen.
Skru ut skruene én av gangen, men merk deg først ca hvor langt inn de står. Alt skruene gjør, er å holde fjæra som presser på kula som gir klikk-følelsen til returjusteringen. Treffer du ikke helt med plasseringen til skruen, blir bare returjusteringen litt fastere eller løsere å skru. Pass på at ikke fjæra eller kula innenfor ramler ut av det lille hullet.
Legg på noen omdreininger med teflon-tape, og skru skruene tilbake. Pirk bort evt. overskytende tape, og sett det hele sammen igjen. Nå priser du deg lykkelig for at du merket deg hvor mye du løsnet de tre små skruene på lockout-/kompresjonshendelen.
Det første du gjør når du har fått alt sammen, er å skru returen på det raskeste (helt til venstre) og kompresjonen helt på maks (høyre). Så kan du hoppe litt rundt på sykkelen for å få ut all luften av patronen, og så kan du stille returen og kompresjonen dit du vil ha den.
Forhåpentligvis ble alt bra etter dette.