Kranklageret er en del på sykkelen din som kan slites mye, og må byttes med jevne mellomrom. Her viser vi deg hvordan du bytter kranklager, og hvilke verktøy du trenger.
Kranken, der krankdrevet sitter, er hvor framdriften holdes oppe på en sykkel. Det er her du legger kraft ned i pedalene, slik at krankdrevene driver kjedet rundt og sykkelen går fremover.
Kranken har en aksling som går gjennom krankhuset på sykkelen, og her sitter delen som heter kranklager. Dette er kulelager som slites, og de må byttes når de blir slitt.
Hvis du har alt du trenger og er klar for å sette i gang med mekkejobben. I toppen kan du se videoguide til prosessen, og vi går i tillegg gjennom hele prosessen nedover i teksten.
Men hvis du står helt på bar bakke og ikke har kjøpt noe, la oss ta det grunnleggende først. Det er nemlig ikke bare å gå inn i en butikk og si “jeg skal ha et kranklager”;
Gjenger eller pressfit?
På sykler i dag har du i all hovedsak to typer kranklager
Kranklager som er montert ved at det er gjenger i krankhuset, og kranklageret skrus fast i disse.
Kranklager som er laget for å presset på plass i et krankhus med en skrutvinge, dette kalles gjerne press-fit.
Det finnes også andre varianter, men dette er i all hovedsak de to standardene som gjelder på terrengsykler.
Helt enkelt er det ikke
Men vi er ikke i mål med bare dette. Det er også andre variabler inne i bildet. Krankhuset, som kranklageret sitter fast i, vil det være forskjellig bredde på også innenfor de forskjellige standardene.
Har du for eksempel et gjenget krankhus, kan krankhuset både være 68 og 73 millimeter bredt, og det følger da som regel med avstandsstykker som du monterer for å få optimal passform. Pass derfor på å måle bredden på krankhuset før du monterer, og sjekk produsentens anvisning for disse avstandsstykkene.
I tillegg er hva slags type krank du har, med på å avgjøre hvilket kranklager du skal ha. Dette avgjøres av diameteren på akslingen på kranken din. Denne varierer etter hvilket kranksett du har, og kan være for eksempel 24, 29 eller 30 millimeter. Hvis en sykkelbutikk spør, vil det være til stor hjelp å vite om du har Shimano-krank, eller SRAM-krank.
Hvordan identifisere hva man har?
De aller fleste seriøse produsenter av sykler oppgir på nettsidene sine hvilken type kranklager den enkelte modell bruker, slik at du kan sjekke dette på nettsiden. Typiske spørsmål en butikk eller verksted vil stille deg om du ikke har med sykkelen, er om du har gjenget krankhus eller ikke.
Dette kan du se ganske tydelig på non-drive-side. Hvis det ligger en metallkopp på utsiden av krankhuset har du gjenget krankhus. Hvis du bare ser en liten anleggsflate mot krankhuset på innsiden av krankhuset, har du press-fit.
Er geometrien feil på sykkelen, får du heller ikke rett trykk i pedalene. Slik får du rett sittestilling.
Slik bytter du gjenget kranklager
I vårt konkrete tilfelle skal vi bytte kranklager på en Canyon Spectral 125 AL-modell. Denne ser vi har gjenget kranklager, og krank fra Shimano. Så vi bestiller et kranklager til dette.
Verktøy du trenger
unbrakonøkkel
flatt skrujern
Shimano krankarmverktøy
kranklagerverktøy for gjengede lagre
fett
hansker
Lurt å huske på
Vaske sykkelen før du setter i gang/rense drivverket.
Slik gjør du det
Løsne krankboltene med unbraconøkkel (5mm) og vipp opp sikkerhetsklossen
Løsne plastikkbolten med Shimanos krankarmverktøy
Dra av krankarmen på non-drive-side. Her kan det være at du må rikle litt for å få den av.
Dytt deretter ut akslingen. Denne kan sitte litt stramt. ved behov bruk en gummihammer og gi den noen forsiktige kakk. men vært forsiktig, og bruk for all del ikke metallhammer, da du kan deformere akslingen.
Skru av kranklagrene på begge sider med kranklagerverktøyet. Dra mot klokka på begge sider
Rengjør ramme med avfetting for å få bort gammelt fett og møkk.Tørk av ramme med en fille. Har du trykkluft kan du gjerne bruke det.
Fett opp gjengene i ramme og lagre. Bruk gjerne monteringspasta eller annet fett egnet for formålet.
Skru først inn lagerkoppen på driv-siden av sykkelen. Her skal du stramme til “ganske hardt” så ta i. Deretter skrur du i koppen på non-drive-side. Stram godt også her.
Dytt inn kranken fra drive-side. Pass på at akslingen kommer helt gjennom - gid den eventuelt et forsiktig kakk med en gummihammer. Installer kranken fra motsatt side og press sikkerhetsklossen ned
Stram plastikkbolten
Stram krankboltene til anbefalt moment
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.