Med noen enkle grep nå på høsten unngår du at de første sykkelturene til våren blir preget av knirking og knaking fra en sykkel som har stivna i leddene.
Vintersykling kan både være motiverende, morsomt, og annerledes. Men det kan også være noe sabla herk, med både sykkelvask, klesvask, frost og slitasje.
Derfor setter mange bort sykkelen på høsten, og finner glede og fysisk atspredelse i andre aktiviteter. Men det vil lønne seg å ta en runde med sykkelen før du setter den bort.
Tipsene gjelder uansett hva slags sykkel du har.
Sykkelvask
Ikke alle finner masse glede i å vaske sykkelen grundig etter hver eneste tur.
Men skal du sette bort sykkelen for vinteren er det smart å ta seg tid til dette.
Gjør vasken til en hyggelig greie; ta med deg mekkestativet og vaskeutstyret ut en dag med fint vær, og kanskje en kopp kaffe og Landevei sin Podcast på øret.
Gjør det grundig; ta av hjulene så du kommer bedre til på vanskelige steder, og rengjør skikkelig.
Unngå denne tabben: hvis du spyler for hardt og for nærme på styrelager, hjullager og andre steder på sykkelen hvor det finnes kulelager. Da vasker du i verste fall ut fettet som ligger der inne for å smøre lagrene, og da vil det lettere oppstå både slitasje og rust.
En nesten like stor tabbe vil være å ikke vaske sykkelen i det hele tatt - da blir det lite hyggelig å ta den fram når vårsola kommer tilbake.
Vil du flotte deg, så gi gjerne ramma en runde med egnet poleringsmiddel.
Men husk å hold alt av spray og smøremidler unna bremseskivene og bremseklossene.
Bytt vaiere
Dette er en av de billigste og beste oppgraderingene du kan gjøre på en sykkel.
Etter en lang sesong med mye sykling vil det sette seg vann, skitt og møkk i vaierstrømpene.
Vaiere og strømper koster noen hundrelapper, og du får umiddelbart krispere og mer presise girskift.
Sjekk bremseklosser
På listen over rimelige og forholdsvis enkle reparasjoner du kan gjøre selv, ligger bytte av bremseklosser ganske høyt.
Å bytte bremseklosser på skivebremser på sykkelen klarer de aller fleste.
Når du uansett er i gang med bytte av bremseklosser, sjekk at stemplene bak klossene beveger seg smidig og fritt.
Hvis de ikke gjør det, kan det være lurt å la et verksted se nærmere på det.
Demperservice
Hvis sykkelen din har dempegaffel og du uansett ikke skal bruke sykkelen før til våren igjen, er det like greit å ta demperservicen nå.
Verkstedet har som regel også litt bedre kapasitet til å hjelpe deg om høsten, enn når våren kommer og alle skal ta frem syklene sine og finner ut at de må leveres inn.
Noen enkle varianter av demperservice kan du gjøre selv, men de aller fleste velger å sette bort dette til et kompetent verksted.
Smør setepinnen!
Dette er noe de færreste tenker mye på, men det er desto større grunn til å gjøre det.
Det gjelder kanskje spesielt om du har en eldre sykkel av typen uten senkepinne, hvor setepinnen har sittet i samme posisjon i flere år.
Ta ut setepinnen tørk av både pinne og innside av seterør med en fille, og påfør et tynt lag med fett, monteringspasta eller karbonpasta, og montér sammen igjen.
Pass på å ikke bruk for mye av slik monteringspasta, da det fort kan få motsatt effekt.
Har du ramme av metall bør du bruke fett på setepinnen. Har du karbonramme må du bruke friksjonspasta.
Tips: markér setehøyden med en elektrikertape før du gjør det, så slipper du å måle opp på nytt. Og bruk gjerne en momentnøkkel!
Smør kjedet
Før du setter bort sykkelen, kan det være greit å gi kjedet en ekstra runde med olje.
Bare fordi sykkelen skal lagres en stund, er det ikke noen grunn til å sause inn kjedet så mye at det drypper, eller andre fiffige påfunn med tykke oljer.
Gjør som du alltid skal gjøre; smør kjedet og tørk av det overskytende.
Mål kjedeslitasje eller bytt kjede/drivverk
Slutten av sesongen kan også være en gylden mulighet til å måle hvor slitt kjedet har blitt og om det bør byttes for å unngå at det blir så slitt at du må bytte hele drivverket.
Bytter du kjedet før det er alt for slitt – en kjedemåler vil gi deg et anslag, evt kan du bruke en linjal – slipper du at tannhjulene i drivverket blir spist opp av et forlenget kjede.
Da vil et nytt kjede fungere med tannhjulene du har. Venter du for lenge vil et nytt kjede ikke fungere på de slitte tannhjulene og du må bytte både kassett og krankdrev samtidig.
Det er en litt mer omfattende prosess, og derfor er det greit å gjøre dette hvis sykkelen uansett ikke skal være mye i bruk.
Aldri byttet kjede på sykkelen før?